Inlägg från: Anonym (Flyktig själ.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flyktig själ.)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Står ut? Jag har fullt upp att leva med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar, så jag hinner inte tänka så mycket på det.
    Visst! Jag önskar att jag var frisk och kunnat jobba. Jag hade också viljat känna känslan av att vara behövd och inte behövt leva på skattepengar.
    Men jag kämpar varje dag för att orka leva ett bra liv, så jag tänker inte så mycket. 

• Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Du har rätt. Daglig verksamhet är ingen arbetsform. MEN.. Många som har daglig verksamhet ser det som sitt arbete. Det tycker jag att man kan bjussa på. Bjussa på att dessa människor får känna stoltheten att faktiskt kunna jobba, fast man inte kan ha ett arbete på arbetsmarknaden. Det är till och med så illa, att många som har daglig verksamhet, hade kunnat jobba om man anpassat jobben och om det funnits fler jobb. När jag jobbade inom daglig verksamhet i slutet av nittiotalet eller i början av tjugohundratalet så var personerna där personer med svårare intellektuella funktionsnedsättningar. Då, på den tiden, fanns Samhall och lättare arbeten för personer med lindrigare funktionsnedsättningar. Därför, eftersom detta med daglig verksamhet har ändrats, så kan vi vara lite bjussiga. Idag är det mer vanligt att personer inom daglig verksamhet jobbar utanför lokalerna och faktiskt är på en arbetsplats, än det en gång i tiden var.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 23:07:17 följande:
    Blir lite intresserad då jag har en vän som flera gånger pratat om någon han käller till som har 100 % sjukersättning.
    Personen i fråga har inga fysiska handikapp, normalbyggd och tränar väldigt mycket, vilket får min vän att fundera på varför han då inte kan ta ett enklare arbete om han orkar träna så mycket.
    Personen har mental problematik, men min vän vet inte mer om den än så.
    Jag tycker ni ska sluta diskutera varför personen har sjukersättningen. Bara för att en sak inte syns, betyder det inte att det inte finns. Du skriver att din vän säger att den bekanta har mentala problem. Ibland räcker det. Personen är kanske stabil, men kommer att braka ihop om den börjar jobba.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Freddie K skrev 2024-10-23 08:40:54 följande:

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

Även du måste acceptera att folk använder olika ord för samma sak. Att du tror att folk dömer och ser ner på dig för att folk inte använder det ordet du vill, gör mig ledsen. Men du får ha tålamod och låta den, relativa, nya benämningen fastna i allmänheten. Jag upplever också lite märkligt att du är så öppen med att du har daglig verksamhet, om du känner att folk ser ner på dig och dömer dig. Om du känner så, så ska du kanske inte vara så öppen med det? Det beror i och för sig hur jobbiga du tycker dessa känslorna är för dig. För att knyta ihop säcken, alla måste acceptera att alka inte använder samma ord för samma sak. Alla måste ha tålamod till ett nytt ord/benämning fastnar i befolkningen.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 11:29:20 följande:
    Vad ligger din sjukpension på då?
    Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 20:35:08 följande:
    Klart det är relevant även nu eftersom många idag som blev  sjukpensionärer då inte skulle blivit det idag. Drabbar oss skattebetalare som jobbar. 
    Ja, det drabbar skattebetalarna. Men detta är något du kan tacka regeringen för. Det finns i princip inga lätta jobb idag. Människor som har olika svårigheter har inte så mycket val idag. Vi är inte välkomna på arbetsmarknaden. Där ska du vara frisk. Du ska kämpa mer än din kropp pallar. När friska människor går in i väggen pga arbetsbelastningen, så klarar knappast vi som har olika problem samma arbetsuppgifter som friska går in i väggen av. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 22:03:16 följande:
    Alla jag vet inklusive jag själv har väldigt låga ersättningar. Jag låg under existensminimum som ensamstående med barn. Vet inte riktigt vad ditt syfte är men jag ser det som felaktigt att sprida en bild av att sjukpensionärer kan spara, shoppa och resa. Vi är många med väldigt låga ersättningar.
    Nu blir jag en aning förvirrad. Var i min text var jag otydlig? Inga barn, inga utgifter för hjälp av samhället och ensamstående. Då går det. Syftet? Jag, som vuxen kvinna, skriver till en annan vuxen och berättat att det går att spara, men att det blir svårt. Det finns inget syfte. Jag har också den lägsta ersättningen. Jag kan räkna. När jag har räknat, så har jag upptäckt att jag hade kunnat spara 2000-4000 kr på en månad, men att det blivit fattigt. Trist att du uppfattar min erfarenhet som en felaktighet. Men jag får ta till mig att min verklighet inte är sann. Sen stämmer inte det du skriver i sista meningen. Du får det att låta som om jag har skrivit att man kan leva i sus och dus. Det är ju oriktigt av dig att påstå det, eftersom jag inte skrivit det. Jag skriver att man kan, om man vill, spara pengar. Men då vet jag. Din bild är sannare än min bild, detta fast jag har kunnat spara minst 2000 kr per månad, då jag vill ha en buffert. Lätt är det inte, men det går.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 22:18:34 följande:
    Har du inget syfte och inte förstår problemet borde du kanske vara tyst. 
    Nää?Nu får du ge dig! Menar du att du får framföra dina åsikter, men om man inte tycker som du ska man vara tyst? Hur kan jag inte förstå problemet, när jag troligtvis har ungefär lika stor inkomst som du? Nej. Jag upplever att det inte är lönt att diskutera med en människa som anser att man ska vara tyst. Du vill inte diskutera om man inte tycker samma som du. Nä?Din kommentar gjorde mig ledsen. Ledsen blir jag när folk anser att min upplevelse/ åsikt inte har samma tyngd som deras upplevelse och åsikt har. Men jag ska inte försöka förklara för en människa som inte har bättre argument än ?då borde du vara tyst?. Det är trots allt ingen vänlig och smart kommentar, utan en kommentar man fäller när man vill trycka ner någon. Men eftersom du gav mig rådet att hålla tyst. Så ger jag dig rådet, lär dig att argumentera på ett vänligt och vuxet sätt.
  • Anonym (Flyktig själ.)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 22:34:35 följande:
    Jag kan uttrycka mig trevligare. Precis här påverkar opinionen vilken leder till ännu lägre ersättningar för oss. Ingen ser att du lever fattigt för att spara: de ser att du får skattepengar som du sparar undan = du får för mycket. Alla har redan ett exempel på den där sjukpensionären som minsann både kan resa, spara och shoppa. Vi behöver verkligen inte fler. Många har inte en krona över - de går back!
    Jag har anmält mitt och ditt inlägg, då jag inte insåg det du skriver i detta inlägget. Jag hoppas att admin tar bort dessa inlägg.
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?