• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Anonym (F)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Känns det bra för dig att säga så? Har du psykopatisk diagnos?
  • Anonym (?)
    Anonym (nn) skrev 2024-10-19 22:53:39 följande:
    Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

Jag har sjukersättning och känner inte igen mig alls. Men det finns ju alla möjliga sysselsättningar i olika grader. Daglig verksamhet kanske vore något för dig? Eller se om det anordnas lunch/träffar av någon förening där du bor?
  • Mia448
    Anonym (?) skrev 2024-10-20 18:53:10 följande:
    Jag har sjukersättning och känner inte igen mig alls. Men det finns ju alla möjliga sysselsättningar i olika grader. Daglig verksamhet kanske vore något för dig? Eller se om det anordnas lunch/träffar av någon förening där du bor?
    Håller med.
    Man kan ju även ha sysselsättning på en vanligt arbetsplats. Då är det som att man har ett jobb fast utan samma krav
  • Anonym (?)
    Mia448 skrev 2024-10-20 19:06:58 följande:
    Håller med.
    Man kan ju även ha sysselsättning på en vanligt arbetsplats. Då är det som att man har ett jobb fast utan samma krav
    Ja precis. Finns ju många alternativ.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 18:29:46 följande:
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
    Ja, och om världen var full av folk som FreddieK vore det en fin plats i stället för som den är nu, med en massa människor som skriver såna här saker.
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-20 19:39:30 följande:
    Ja, och om världen var full av folk som FreddieK vore det en fin plats i stället för som den är nu, med en massa människor som skriver såna här saker.
    Vad var det så hemskt då? 
    Dv är ju inte att vara anställd. 
    Hur kan du tro det? 
  • Anonym (Undring)

Ett sidospår, men vad ska man vara för att få sjukersättning?
    Vilka typer av diagnoser brukar leda till det?

Verkar vara väldigt, väldigt svårt att få sjukersättning idag, men kanske var lättare förr?

• Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2024-10-20 19:42:21 följande:
    Vad var det så hemskt då? 
    Dv är ju inte att vara anställd. 
    Hur kan du tro det? 
    Mår du bra av att trycka ner dom som redan har det svårt? Många är stolta över att klara av något. Spela roll om det heter anställning eller inte.
  • Anonym (F)
    Anonym (Undring) skrev 2024-10-20 19:47:02 följande:

Ett sidospår, men vad ska man vara för att få sjukersättning?
    Vilka typer av diagnoser brukar leda till det?

Verkar vara väldigt, väldigt svårt att få sjukersättning idag, men kanske var lättare förr?

Krävs många år av arbetsträning på olika arbetsplatser. Att både sin läkare och försäkringskassans läkare är Övertygade att man aldrig kan arbeta. Ofta hittar försäkringskassan på fiktiva jobb som skulle kunna fungera men Som ej finns i verkligheten 
  • Anonym (Den som sa det...)
    Anonym (F) skrev 2024-10-20 18:45:49 följande:
    Känns det bra för dig att säga så? Har du psykopatisk diagnos?
    Tagga ner. Personen har helt rätt. DV är en sysselsättning, inte en anställning.
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?