• Anonym (nn)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning. Jag kräks upp mina njurar, så dåligt mår jag.
    Social isolation. För vem fan vill dejta/vara kompis med någon som har sjukersättning? 
    +Man måste förhålla sig till att en LÄKARE anser att man är såpass sjuk att man aldrig kan fungera på arbetsmarknaden. 

Hur stort missfoster måste man vara för att få sjukersättning? för just nu känner jag mig som världens största missfoster. 

Jag mår så dåligt att bara gå runt hemma. Extremt dåligt. 

Så dåligt att jag funderar på att avsluta mitt liv. För detta är inte att leva. 
    Bara existera. 

Ni andra som har sjukersättning, hur mår ni? 

• Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?
  • Freddie K
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:49:25 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen.
    Tack för att du förklarade. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (?)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:49:25 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen.
    Tack snälla, nu är jag med! 
  • Anonym (Ana)
    Freddie K skrev 2024-10-24 09:51:03 följande:
    Tack för att du förklarade. Glad
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 10:05:37 följande:
    Tack snälla, nu är jag med! 
    Ingen orsak 😊
  • Anonym (Ana)
    Freddie K skrev 2024-10-24 04:54:07 följande:
    Jag känner att jag behöver min dagliga verksamhetsplats och kommer behöva den för resten av livet. Det är ju inte så att jag vaknar upp en dag och är frisk.
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:05:17 följande:
    Väldigt bra sammanfattning! Jag borde ha svarat tydligt vad jag menade direkt istället för att bli upprörd. 
    😊❤️ Lätt hänt när det är nåt som är känslomässigt laddat. Men du tog ansvar för ditt misstag, och det gör all skillnad i världen. 
  • Freddie K
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 11:54:46 följande:
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
    För mig var det inte så svårt att få sjukersättning faktiskt, men det var ju för 10 år sen.  Jag hade aktivitetsersättning innan det. Kan tänka mig att det är mycket svårare nu.
  • Freddie K
    SmulanFnulan skrev 2024-10-24 11:52:17 följande:

Det ska LÖNA sig att arbeta, säger väl dig självt.

Ja, det ska löna sig att arbeta. Det håller jag med om. Om det inte lönar sig att arbeta, varför ska man arbeta då?
  • Anonym (?)
    SmulanFnulan skrev 2024-10-24 11:52:17 följande:

Det ska LÖNA sig att arbeta, säger väl dig självt.

Vem svarar du? Inte sett någon som sagt något annat. 
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2024-10-24 04:56:22 följande:
    Du vet att jag är inte bra på siffror. Kan du förklara så att jag förstår. Vart vill du komma med det här
    TLDR:
    Siffrorna som jag satt upp anses av många vara grundnivån av vad en människa ska ha råd med. Förr kallades denna uppställning till och med "skäliga levnadskostnader" av Socialstyrelsen och Konsymentverket. Hade man inte råd levde man alltså under oskäliga ekonomiska förhållanden. 

Siffrorna visar bara på hur utvecklingen går för de med sjukersättning. Jag är fullt medveten om att man sedan gör andra val och har andra kostnader utöver dessa, så jämförelsen är inte perfekt, men den visar på vartåt vi är på väg..
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?