• Anonym (b)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Freddie K skrev 2024-10-20 11:27:56 följande:
    Jag har väl också mild NPF, skulle jag nog säga. Jag behöver hjälp med vissa saker i vardagen, men klarar mig relativt bra själv. Jag ser inte det som att samhället har gett upp, utan jag ser det som en chans att leva ett ganska drägligt liv. Jag kan inte jobba på en vanlig arbetsplats. Det har jag försökt med så denna anställningsform som jag har nu, eller vad man nu vill kalla det, gör att jag ändå får vara en del av samhället, men lite mer på mina villkor.
    Anställningsform? Du har ingen anställningsform om du har DV. 
    Det du har är sysselsättning för funktionshindrade. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-20 19:39:30 följande:
    Ja, och om världen var full av folk som FreddieK vore det en fin plats i stället för som den är nu, med en massa människor som skriver såna här saker.
    Vad var det så hemskt då? 
    Dv är ju inte att vara anställd. 
    Hur kan du tro det? 
  • Anonym (b)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 10:41:09 följande:
    Dock har man ej direkt råd att åka på semester om man har sjukersättning. Inte köpa massa på affärer heller. 
    Dumheter. Jag har sjukersättning, jag har råd att åka på semester. 
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 11:26:12 följande:
    Så klart finns den situation också. Har du tidigare haft ett jobb med hög inkomst men sen drabbats av något som gör att du inte längre kan jobba så kommer din sjukersättning att bli därefter. För väldigt, väldigt många är det dock inte på det viset. Väldigt många (antagligen de allra flesta) har inte haft ett högavlönat jobb och sen fått sjukersättning; de allra flesta har år av ickefungerande arbete bakom sig, med en usel inkomst, vilket gör att sjukersättningen också blir låg.
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
  • Anonym (b)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:02:23 följande:
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
    Du ser ingen skillnad på att vara ledig/semestra, vs att jobba?

Skrattande
  • Anonym (b)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 11:54:46 följande:
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
    Jag genomgick ej långa och invecklade utredningar. Det enda jag gjorde vara att få ett läkarintyg, plus en arbetsterapeutisk befömning-men de  var från 2016, och jag blev beviljad sjukersättning 2024.
  • Anonym (b)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-25 11:36:57 följande:
    Så du upplevde att du fick sjukersättning lätt år 2024?
    Jag vet inte om det var lätt eller ej, jag bara säger min upplevelse. 

Och det är min upplevelse att jag inte behövde gå genom långa och många utredningar, jag behövde bara ett läkarbesök, och läkaren bifogade ett åtta år gammalt arbetsterapeut utredning. 
  • Anonym (b)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 10:37:34 följande:
    Vad visste fk om dig sedan innan då? Sjukskrivningar? Aktivitetsersättning? Arbetsträning? 
    Aktivitetsersättning. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?