• Anonym (Hi)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Kan tänka mig att det är svårt att dejta när man har sjukersättning. Det är svårt för oss med både utbildning och jobb också eftersom dejtingmarknaden är tuff idag. I så fall får du räkna med att sänka dina krav, alltså dejta en man som är i samma situation som dig, då kan du säkert hitta någon att dejta. 

• Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-20 19:47:15 följande:
    Mår du bra av att trycka ner dom som redan har det svårt? Många är stolta över att klara av något. Spela roll om det heter anställning eller inte.
    Men snälla, varför är det så provocerande när någon skriver sanningen. De lättkränktas land. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-20 23:53:09 följande:

Står ut? Jag har fullt upp att leva med mina sjukdomar och funktionsnedsättningar, så jag hinner inte tänka så mycket på det.
    Visst! Jag önskar att jag var frisk och kunnat jobba. Jag hade också viljat känna känslan av att vara behövd och inte behövt leva på skattepengar.
    Men jag kämpar varje dag för att orka leva ett bra liv, så jag tänker inte så mycket. 

Det måste vara det jobbigaste tänker jag, att inte känna sig behövd i samhället, att inte fylla någon funktion liksom. Inga personer behöver en. Det måste vara tufft. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 08:21:48 följande:
    Trots allt som skrivits om saken så förstår du inte poängen? Då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
    Att skriva något som är sant betyder inte att man vill trycka ner. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-21 22:11:28 följande:
    Så den enda funktion du har och de enda behov du uppfyller är genom ditt lönearbete? Det låter otroligt sorgligt, om nåt ?
    Jag har annat i mitt liv också. Men många som är arbetslösa mår väldigt dåligt, speciellt långtidsarbetslösa så det säger ju en del om hur viktigt det är att ha ett jobb.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 10:56:30 följande:
    Dumheter. Jag har sjukersättning, jag har råd att åka på semester. 
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2024-10-23 13:45:04 följande:
    Det beror ju på vilka övriga kostnader man har. Om man snålar och inte har hög hyra mm så kanske man kan unna sig en semester. Det är liksom skillnad om man lever på nudlar jämfört mot oxfile och entrecote.
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
  • Anonym (Hi)
    Freddie K skrev 2024-10-23 15:05:46 följande:
    Vem har sagt att vi inte jobbar? Visst, det är inte ett "riktigt" jobb, men vi sitter inte bara och slappar. I alla fall inte på min dagliga verksamhet. Jag vet att jag säger det ofta, men jag känner att jag måste påpeka det.
    Jag vet att du har DV. Inlägget var främst riktat till personen som åker på semester. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 15:44:55 följande:
    Du ser ingen skillnad på att vara ledig/semestra, vs att jobba?

Skrattande
    Jag skrev jobba några timmar per dag. Inte heltid. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 15:24:28 följande:
    Den där bilden av att må bra, shoppa och åka på semester är inte representativ för gruppen sjukpensionärer. Idag är det svår och bestående sjukdom som gäller. Och väldigt många har väldigt låg inkomst, som jag själv
    Jag har en släkt i släkten som det heter som inte jobbat sen h*n kom in i bilden, då var h*n nog runt 50 år. Den här personen håller på och renoverar huset, är engagerad i olika föreningar, odlar och har flera hundar som kräver sitt. Tycker du att det är rättvist att en sån ska gå hemma med ersättning?
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 17:40:39 följande:
    Tänker inte sitta och bedöma någons arbetsförmåga. Man kan vara sjuk på olika sätt. Men det har blivit mycket svårare att få sjukersättning de senaste åren. Man ska inte klara av något slags arbete vilket jag tycker är rätt.
    Ja, helt rätt att det är svårare. Jag var sjukskriven för nåt år sedan i några månader och försäkringskassan frågade ut mig om allt, jag fick inte vara aktiv i någon förening eller ut och resa för då kunde jag jobba enligt dom. 
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 18:20:02 följande:
    Tänk då att sjukpension/sjukersättning är svårare att få än sjukpenningen du fick. 
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 19:53:23 följande:
    Du skrev förut att du hoppas att det blir svårare och svårare att få sjukersättning. Vill du verkligen att det ska bli svårare än idag? 

Lite svårt att ändra på saker retroaktivt. 
    Jag tänkte mer i dåtid. Idag är det svårt, det vet jag vilket är enligt min linje. Vill absolut inte att det blir lättare iaf. 

• Anonym (Hi)
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-23 20:16:50 följande:
    Nu är det ju knappast relevant för nuet vad som gällde "förr"; dessutom var det under sossarnas styre som kraven skärptes, så du har även fel i sak. 
    Klart det är relevant även nu eftersom många idag som blev  sjukpensionärer då inte skulle blivit det idag. Drabbar oss skattebetalare som jobbar. 
  • Anonym (Hi)
    Freddie K skrev 2024-10-24 12:11:37 följande:
    Ja, det ska löna sig att arbeta. Det håller jag med om. Om det inte lönar sig att arbeta, varför ska man arbeta då?
    Jo men problemet är ju att det lönar sig för lite att jobba gentemot att gå hemma. Ta en undersköterska tex som måste jobba heltid och slita ut sig för att det ska gå ihop sig. Trots att hon skulle må bättre av att jobba 75%. 

• Anonym (Hi)
    Anonym (?) skrev 2024-10-25 07:29:50 följande:
    Problemet är ju att deras lön ligger lågt. Det kan man komma åt genom mer skattesänkning för låginkomsttagare. Den arbetande låginkomsttageren tjänar ju inget på att sjukpensionärers inkomst pressas ner ytterligare.
    De betalar fortfarande mindre i skatt än vad en höginkomsttagare gör. Höj deras löner istället.
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 10:18:11 följande:
    Jag genomgick ej långa och invecklade utredningar. Det enda jag gjorde vara att få ett läkarintyg, plus en arbetsterapeutisk befömning-men de  var från 2016, och jag blev beviljad sjukersättning 2024.
    Så du upplevde att du fick sjukersättning lätt år 2024?
  • Anonym (Hi)
    Anonym (b) skrev 2024-10-25 11:57:33 följande:
    Jag vet inte om det var lätt eller ej, jag bara säger min upplevelse. 

Och det är min upplevelse att jag inte behövde gå genom långa och många utredningar, jag behövde bara ett läkarbesök, och läkaren bifogade ett åtta år gammalt arbetsterapeut utredning. 
    Ja, det var din upplevelse jag var ute efter. Av det du skrev så tycker jag också att du fick den lätt. Tack för att du berättade. 
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?