• Freddie K

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Jag har sjukersättning och det klingar ju inte bra när man träffar någon, således är jag också ensam. Utöver det så ser jag ändå positivt på det. Jag har ändå en stadig inkomst, oavsett var den kommer ifrån och ja, jag går på daglig verksamhet, vilket inte heller klingar bra, men där trivs jag och jag får göra det jag älskar. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 05:00:54 följande:
    Provat dv själv men mår dåligt av att vara där. De typer som hänger på såna ställen gör mig bara deppad. Många är lågfunktionella, antingen intellektuellt eller socialt, och man känner sig inte hemma med dem. Det är tufft att vara relativt normalfungerande bland övriga autister. 
    Jo, jag förstår dig. Ibland vill jag bara spy på dem, men jag har hittat mitt sätt att förhålla mig till dem. Jag är också relativt "normalfungerande". 
  • Freddie K
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 05:11:24 följande:
    Bra det! Själv gick jag ofta in på damernas och grät när jag gick regelbundet på ett dv för fem år sen. Så svårt och ledsamt kändes det möta den dystra verkligheten. Man blir liksom påmind om sin egen misslyckade karaktär av de övriga som befinner sig där. 

Men du hade väl gett ut en bok eller var det ett seriemagasin? Då kan man ju säga att du ändå jobbat en del och åstadkommit något. Bidragit till samhället. Känn dig stolt {#emotions_dlg.flower}
    Man måste trivas på sin dv och med de arbetsuppgifter man har, sen de andra deltagarna får man väl stå ut med, känner jag. Tråkigt att du kände det så för så ska det ju inte vara. 

Ja, jag har gett ut sex eller sju noveller nu, så det känns bra. Glad
  • Freddie K
    Anonym (Försöker) skrev 2024-10-20 05:34:29 följande:
    Det kunde ju vara ett tips till trådstartaren också.  Att skriva av sig lite ibland, särskilt när det känns motigt. 
    Ja, verkligen. Att skriva är underskattat. För mig är det som terapi och jag skulle inte klara mig utan det. 
  • Freddie K
    SweeneyToad skrev 2024-10-20 11:10:10 följande:
    På riktigt? Får man sjukersättning pga mildare npf? 
    Hemskt. 
    Som samhället bara ger upp om en då? 
    Jag vet att reglerna var annorlunda innan 2008, men detta....
    Jag har väl också mild NPF, skulle jag nog säga. Jag behöver hjälp med vissa saker i vardagen, men klarar mig relativt bra själv. Jag ser inte det som att samhället har gett upp, utan jag ser det som en chans att leva ett ganska drägligt liv. Jag kan inte jobba på en vanlig arbetsplats. Det har jag försökt med så denna anställningsform som jag har nu, eller vad man nu vill kalla det, gör att jag ändå får vara en del av samhället, men lite mer på mina villkor.
  • Freddie K

På min DV får vi lön i form av habersättning. Är vi inte på jobbet så får vi den inte. Så enkelt är det och för mig är det ett jobb, oavsett vad folk säger. 

• Freddie K

Jag vet att många har fördomar om oss som går på Daglig verksamhet. På vissa verksamheter kanske man bara sitter och lägger pärlplattor eller bara sitter och fikar, men så är det inte på min verksamhet. Vi gör något och inte bara för oss själva utan för målgruppen och alla egentligen. Tråkigt att folk tror att man är dum i huvudet och inte klarar av något för att man går på Daglig verksamhet. 

• Freddie K

Jag är inte funktionshindrad. Jag har en funktionsvariation och det är en jäkla skillnad, sen på min dagliga verksamhet så utför vi riktiga arbeten, som jag har påpekat så ofta. Jag är trött på alla fördomar och att folk ser ner på oss med daglig verksamhet! 

• Freddie K
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 08:59:09 följande:
    Funktionsvariation är det nya ordet för funktionshindrad. Jag tycker också att det är ett bättre ord och försöker använda det! 

Känn dig stolt över att du jobbar! Folk får tro vad de vill!
    Jag vet, men funktionshindrad klingar inte bra. Det låter som att man är hindrad till att göra saker, när vi i själva verket klarar av mer än vad folk tror. 

Tack! Ja, folk får tro vad de vill. Synd bara att de ska ha en massa fördomar. 
  • Freddie K

Man blir väl inte rik på sin sjukersättning, men man har så man klarar sig, sen lever jag väldigt snålt med. Unnar mig inte så mycket. 

• Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
    Sjukersättningen finns ju av en anledning. Tror du vi tycker det är kul att leva på sjukersättning? Självklart önskar vi att det var annorlunda och att vi klarade av ett vanligt jobb, men nu är det som det är. 
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:02:23 följande:
    Orkar man att åka på semester så klarar man också av att jobba några timmar varje dag. 
    Vem har sagt att vi inte jobbar? Visst, det är inte ett "riktigt" jobb, men vi sitter inte bara och slappar. I alla fall inte på min dagliga verksamhet. Jag vet att jag säger det ofta, men jag känner att jag måste påpeka det.
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 15:07:16 följande:
    Jag vet att du har DV. Inlägget var främst riktat till personen som åker på semester. 
    Jag skulle också kunna åka på semester, även om det är en minisemester en helg eller så.
  • Freddie K
    Mia448 skrev 2024-10-23 18:10:50 följande:
    Det värsta är ju när de ska sitta säga att personer med psykisk funktionsnedsättning ska öva på sina svårigheter i 20 år på daglig verksamhet för det finns en minimal chans att de mår bättre i framtiden. Har jobbat på DV en period och många går På tillfällig ersättning i väldigt många år
    Jag känner att jag behöver min dagliga verksamhetsplats och kommer behöva den för resten av livet. Det är ju inte så att jag vaknar upp en dag och är frisk.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2024-10-24 00:15:53 följande:

URSÄKTA Trådkapning, men ni har glidit in på ett av mina favoritämnen. Så, jag tänker faktiskt posta en modifierad version av ett inlägg jag skrev för en handfull år sedan, som sedan blev en egen tråd, som jag väl egentligen borde uppdatera men hittar inte skiten.

Så, angående sjukersättningen och hur långt pengarna räcker och vår syn på saken (jag låter er stå för synen och nöjer mig med att presentera fakta).

Frågeställning: Räcker sjukersättningen till Konsumentverkets schablonposter? (Och, bör den göra det? Igen, den frågan får ni avgöra/diskutera bäst ni gitter). En jämförelse mellan 2007 (4 år efter sjukersättningen infördes, eftersom vissa uppgifter från tiigare är lögn att hitta) och 2024.

Inkomst efter skatt (i min kommun):
    2007: 6214 kr
    2024: 11266 kr
    Ökning: 81,3% (den gigantiska merparten av detta de senaste 3 åren)

*för bostadtillägget och hyran, se längst ner*

Utgifter:
    Mat, all mat tillagas hemma
    2007: 1400 kr
    2024: 3710 kr
    Ökning: 165%

Hemutrustning:
    2007: 520 kr
    2024: 1100 kr
    Ökning: 111,5%

Media:
    2007: 750 kr
    2024: 1600 kr
    Ökning: 113,3%

Kläder och skor:
    2007: 500 kr
    2024: 800 kr
    Ökning: 60%

Fritid och lek:
    2007: 470 kr
    2024: 800 kr
    Ökning; 70,2%

Hygien:
    2007: 301 kr
    2024: 770 kr
    Ökning: 155,8%

Förbrukningsvaror:
    2007: 100 kr
    2024: 160 kr
    Ökning: 60%

Hemförsökring i mellanstor stad:
    2007: 100 kr
    2024: 200 kr
    Ökning: 100%

El, elområde 3:
    2007: 230 kr
    2024: 430 kr (caveat att vi beräknas använda 20 kwh mer el)
    Ökning: 87%

Totalt dessa utgifter:
    2007: 4371 kr
    2024: 9570 kr
    Ökning: 118,9%

Kvar i plånboken efter dessa utgifter:
    2007: 1843 kr
    2024: 1696 kr
    Minskning: 8%

Sen hyran.
    Max bostadstillägg:
    2007: 4500 kr
    2024: 6550 kr
    Ökning: 45,6%

Genomsnittlig Hyra
    2007: 4200 kr
    2024: 7037 kr
    Ökning: 67,5%

Bostadstillägget var alltså 300 kr högre än snitthyran år 2007, år 2024 är den drygt 500 kr lägre.

OBS att man inte fick 100% av sin hyra betal 2007 ändå, 3 eller 7% (minns inte vilket, hittar inte men har det uppskrivet någonstans) skulle man betala själv om jag inte missminner mig, dvs 126/294 kr om man hade en hyra på 4200 kr. Idag, om man har en genomsnittshyra får man betala 500 lite drygt själv.

En genomsnittlig hyresrätt i landet är 2 rok på 60 kvm för båda åren, vilket anses av div myndigheter vara en standardlägenhet avsedd för 1-2 vuxna.

Jag önskar att FL hade en spoiler-knapp.

Du vet att jag är inte bra på siffror. Kan du förklara så att jag förstår. Vart vill du komma med det här?
  • Freddie K
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 09:49:25 följande:
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen.
    Tack för att du förklarade. Glad
  • Freddie K
    Anonym (Ana) skrev 2024-10-24 11:54:46 följande:
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
    För mig var det inte så svårt att få sjukersättning faktiskt, men det var ju för 10 år sen.  Jag hade aktivitetsersättning innan det. Kan tänka mig att det är mycket svårare nu.
  • Freddie K
    SmulanFnulan skrev 2024-10-24 11:52:17 följande:

Det ska LÖNA sig att arbeta, säger väl dig självt.

Ja, det ska löna sig att arbeta. Det håller jag med om. Om det inte lönar sig att arbeta, varför ska man arbeta då?
  • Freddie K
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-24 17:58:00 följande:
    Jo men problemet är ju att det lönar sig för lite att jobba gentemot att gå hemma. Ta en undersköterska tex som måste jobba heltid och slita ut sig för att det ska gå ihop sig. Trots att hon skulle må bättre av att jobba 75%. 

Jag håller med. Det är inte rättvist. Varför ska de jobba ihjäl sig för nästan ingen lön alls?
  • Freddie K

Vi som får pengar från Försäkringskassan betalar funkisskatt, vilket gör att vi får mindre i plånboken än de med riktig lön. 

Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?