• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (M)
    Anonym (Girl) skrev 2024-10-15 16:07:19 följande:
    Håller med. Skulle säga att ett bmi på 16 är anorexia och farligt för kroppen. Skulle den tjejen bli sjuk så har hon inget att ta av och skulle inte klara sig. Det är ingen frisk man som skulle vilja ha en kvinna med det bmi:et. 
    Visa då en seriös källa som styrker att ett visst BMI är kriteriet för anorexia.
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 16:13:57 följande:
    Visa då en seriös källa som styrker att ett visst BMI är kriteriet för anorexia.
    Vilket BMI räknas som anorexi?
    DSM-5 delar in anorexia nervosa i fyra svårighetsgrader: lindrig (BMI ? 17), medelsvår (BMI 16 - 16,99), svår (BMI 15 - 15,99) och mycket svår (BMI < 15). Många som drabbas av anorexia nervosa blir hyperaktiva trots svälten. Det är vanligt att person- en får svårt att sova och koncentrera sig.
  • molly50
    Håller med. Skulle säga att ett bmi på 16 är anorexia och farligt för kroppen. Skulle den tjejen bli sjuk så har hon inget att ta av och skulle inte klara sig. Det är ingen frisk man som skulle vilja ha en kvinna med det bmi:et. 
    Nej,precis. Det är så jag tänker också.
  • Anonym (LL)
    Inte nödvändigtvis, det finns de som är mycket smala och till och med magra naturligt.
    Det kan även ligga annan sjukdom bakom.

Det är inte självklart lika med anorexi att ha ett lågt BMI.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 16:08:57 följande:
    Jaja. Jag bryr mig inte så mycket om honom faktiskt. Och det tror jag inte de flesta andra gör heller åtminstone inte så att det skulle få dem att försöka gå ner till en sjuklig undervikt. Nä du normen är snarare att med olika argument försvara en hemsk övervikt
    Jag har inte sett någon försvara övervikt. Snarare tvärtom. Men därifrån till att förespråka undervikt och vikthetsa kvinnor till undervikt tycker jag att det är ganska långt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Naturlig) skrev 2024-10-15 16:26:59 följande:
    Vilket BMI räknas som anorexi?
    DSM-5 delar in anorexia nervosa i fyra svårighetsgrader: lindrig (BMI ? 17), medelsvår (BMI 16 - 16,99), svår (BMI 15 - 15,99) och mycket svår (BMI < 15). Många som drabbas av anorexia nervosa blir hyperaktiva trots svälten. Det är vanligt att person- en får svårt att sova och koncentrera sig.
    Det där är för de som redan har diagnosen anorexia. Det jag frågade efter var att ställa diagnos efter vilket BMI en person har.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 16:35:43 följande:
    Jag har inte sett någon försvara övervikt. Snarare tvärtom. Men därifrån till att förespråka undervikt och vikthetsa kvinnor till undervikt tycker jag att det är ganska långt.
    Det har jag sett. Att övervikten beror på sjukdomar är ett vanligt försvarsargument.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 16:55:12 följande:
    Det har jag sett. Att övervikten beror på sjukdomar är ett vanligt försvarsargument.
    Ja,men det kan vara ett skäl.
    T ex lipödem kan orsaka övervikt.
    Och det är inget man kan se utanpå om personen har en sjukdom eller äter fel och rör sig för lite.
    Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att döma och dra alla överviktiga över samma kam.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (K) skrev 2024-10-15 15:12:06 följande:
    Intressant att du ser det på det viset hur uppmuntrar jag till övervikt och att äta massa godis och fika? Läs min kommentar igen. Jag säger att jag själv är överviktigt och äter nyttigt mat och älskar hemlagad nyttigt mat, jag tycker inte ens om att äta godis och tårta😂 

Att sträva efter ett BMI mellan 16-19 som du förespråkar är definitivt inte hälsosamt. Är man naturligt smal och tränar och äter bra kan det vara hälsosamt. Men det är hälsosamt att ha BMI på 24 också. En med lätt övervikt kan vara hälsosammare än en som är smal också så du vet. Beror på hur man äter och motionerar. Allt handlar inte om BMI som du får det att låta som 
    Då äter du för mycket.

Absolut, men det är ytterst få kvinnor som har så mycket muskler att fettprocenten inte överstiger 30% vid bmi 24.  Redan vid bmi 22 är mer än hälften av alla sk normalviktiga kvinnor egentligen överviktiga.
  • nihka

Jag tycker du ska söka hjälp för din hang up om kvinnors vikt. Det är inte hälsosamt att ständigt starta trådar om andra människors vikt och älta om det.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?