• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-26 21:14:31 följande:
    Ja, det är sunt att ha en smal midja.
    Är det sunt att modebranchen säljer mindre kläder till vuxna än barn? Jag kan inte ha storlek xxs men kan ha vissa plagg i storlek 170 på barnavdelningen. Att ha en smal midja kan vara sunt. Behöver inte vara sund för att midjan är smal. Sen är det inte sunt när midjan är för smal heller. 
  • Anonym (Joh)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 12:20:06 följande:
    Är det sunt att modebranchen säljer mindre kläder till vuxna än barn? Jag kan inte ha storlek xxs men kan ha vissa plagg i storlek 170 på barnavdelningen. Att ha en smal midja kan vara sunt. Behöver inte vara sund för att midjan är smal. Sen är det inte sunt när midjan är för smal heller. 

Jag ser inte problemet? Jag är själv en som drar 32/34 i storlek och har smal midja. Är helt enkelt skapt så OCH jag är vuxen (45 år och har fött 3 barn). Det må vara ovanligt, men eftersom vi finns är det väl inget konstigt om det även finns kläder som ska passa oss? Eller tycker du att jag ska gå klädd bara i oversize? Modet just nu är dessutom stort, så jag tycker att även om jag köpt XXS på HM så kan det i vissa fall vara för stort. 

• Anonym (K)

Svarade på Robs kommentar. Han menar att det är sunt att butiker inte säljer så mycket kläder i större storlekar. Jag tycker att kläder ska finnas i alla storlekar såklart :) oavsett om man är tjock, smal eller mittemellan ska man kunna köpa kläder som passar. 

Problemet är att vissa män här verkar vara tycka att underviktiga och smala tjejer har rätt att finnas ute i samhället medans normalviktiga och överviktiga inte ska få finnas ute i samhället. Där är problemet. Dessa män som ser ner på alla som inte är smal. Problemet är också att dessa män bara ser en kropp och missar personligheten. Deras sätt att utrycka sig kan vara skadligt för vissa tjejer. Sådant kan trigga ätstörningar. 

Jag tycker inte det är fel att vara smal, överviktig eller normalviktig. Det viktiga är att man mår bra. Alla har samma rätt att vara ute i samhället och alla ska kunna köpa kläder i sin storlek och kunna välja mellan olika stilar. 

Anonym (Joh) skrev 2024-10-27 12:57:02 följande:

Jag ser inte problemet? Jag är själv en som drar 32/34 i storlek och har smal midja. Är helt enkelt skapt så OCH jag är vuxen (45 år och har fött 3 barn). Det må vara ovanligt, men eftersom vi finns är det väl inget konstigt om det även finns kläder som ska passa oss? Eller tycker du att jag ska gå klädd bara i oversize? Modet just nu är dessutom stort, så jag tycker att även om jag köpt XXS på HM så kan det i vissa fall vara för stort. 

• Anonym (Joh)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 13:25:33 följande:

Svarade på Robs kommentar. Han menar att det är sunt att butiker inte säljer så mycket kläder i större storlekar. Jag tycker att kläder ska finnas i alla storlekar såklart :) oavsett om man är tjock, smal eller mittemellan ska man kunna köpa kläder som passar. 

Problemet är att vissa män här verkar vara tycka att underviktiga och smala tjejer har rätt att finnas ute i samhället medans normalviktiga och överviktiga inte ska få finnas ute i samhället. Där är problemet. Dessa män som ser ner på alla som inte är smal. Problemet är också att dessa män bara ser en kropp och missar personligheten. Deras sätt att utrycka sig kan vara skadligt för vissa tjejer. Sådant kan trigga ätstörningar. 

Jag tycker inte det är fel att vara smal, överviktig eller normalviktig. Det viktiga är att man mår bra. Alla har samma rätt att vara ute i samhället och alla ska kunna köpa kläder i sin storlek och kunna välja mellan olika stilar. 

Ok, då hänger jag med på hur du menar. 
  • Anonym (Ajajajbuff)
     Att ha en smal midja kan vara sunt.

Ni är ju nästan överens..
  • Anonym (Loke)
    Förstår du ens hur barn utvecklas? Finns många 10 åringar som är  över 160 cm.  Det du säger är antingen att barn inte ska kunna handla på barnavdelningen eller att vuxna ska bli tvungna att handla på barnavdelningen. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 13:25:33 följande:

Vad jag ser är att du och vissa andra inte bara kan låta saker vara. Låt klädbutiker sälja de kläder de vill sälja. 

Om folk inte vore så lättkränkta hade detta inte varit ett problem.
  • Anonym (K)
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-27 15:00:58 följande:
    Förstår du ens hur barn utvecklas? Finns många 10 åringar som är  över 160 cm.  Det du säger är antingen att barn inte ska kunna handla på barnavdelningen eller att vuxna ska bli tvungna att handla på barnavdelningen. 
    Ja jag förstår. Det finns vuxna som har olika längder också. Vilket det sällan inte tas hänsyn till. Tex jag har korta ben och lång rygg. Köpa tröjor på dam avdelningen går inte eftersom majoriteten av tröjorna är för korta. Däremot tröjor på barnavdelningen eller herravdelningen sitter bättre. Så jag som kvinna får köpa lite mer neutrala plagg på herravdelningen istället. 

Men en sak jag däremot inte förstått är att barnkläder är bredare än damkläder. Av de 10 åringar du nämner som är 160 cm lång finns det smala 10 åringar också. 

Jag tycker det ska finnas kläder för långa, korta, smala, tjocka, normalviktiga, de med mycket kurvor och de med mindre kurvor. Jag reagerade på Robs kommentar att det är sunt att klädbutiker drar ner på större storlekar.  
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Brist på tid och ork)

När jag var student och sedan i början av karriären var jag mån om att ta hand om både mitt inre och mitt yttre. Sedan kom småbarnsåren med konstant sömnbrist och kampen för att få ihop karriären med äktenskapet och dagishämtningar mm. Det fortsatte flera år till med skjutsningar mm.
    Även min make förföll hastigt under dessa år då vi inte hade tid och ork att ta hand om oss.

Nu tar jag hand om mig igen och ser bättre ut än när jag var 35 även om jag absolut anser att jag var vackrare vid 20 än jag är nu.

Förfallet går nog i vågor för fler. Jag tycker mig se fler välvårdade kvinnor i 50- års åldern än i 30- års åldern.

• Anonym (Loke)
    Anonym (K) skrev 2024-10-27 15:59:52 följande:
    Ja jag förstår. Det finns vuxna som har olika längder också. Vilket det sällan inte tas hänsyn till. Tex jag har korta ben och lång rygg. Köpa tröjor på dam avdelningen går inte eftersom majoriteten av tröjorna är för korta. Däremot tröjor på barnavdelningen eller herravdelningen sitter bättre. Så jag som kvinna får köpa lite mer neutrala plagg på herravdelningen istället. 

Men en sak jag däremot inte förstått är att barnkläder är bredare än damkläder. Av de 10 åringar du nämner som är 160 cm lång finns det smala 10 åringar också. 

Jag tycker det ska finnas kläder för långa, korta, smala, tjocka, normalviktiga, de med mycket kurvor och de med mindre kurvor. Jag reagerade på Robs kommentar att det är sunt att klädbutiker drar ner på större storlekar.  
    Hur menar du då? Det är sunt att idealet är att ha normalvikt. 

Att klädbutiker har större storlekar av politisk korrekthet är däremot ett problem då det förstärker att normen går mot övervikt.
  • Xenia
    Du fattar ingenting! Man kan ha olika kroppsbyggnad utan att någon är för fet.

När jag vägde 48 kg var jag väldigt smal. Men någon midja hade jag inte, jag hade inte den klassiska timglasfiguren.

Man kan ha smala höfter och små bröst, då får man inte riktigt den där supersmala midjan.
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?