• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • molly50
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 12:59:17 följande:
    Du uppmuntrar ju till övervikt och äta en massa godis och fika. Jag tror knappast det är nyttigare än lätt undervikt.
    Men du uppmuntrar ju inte till lätt undervikt utan du uppmuntrar kvinnor att se ut som anorektiker.
    Förstår du att det kan trigga ätstörningar?
    Är det vad du vill ha? Förstår du hur farligt det är?
    Nej,övervikt är inte bra. Men det är definitivt inte den grava undervikt du förespråkar heller.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 14:16:51 följande:
    Men du uppmuntrar ju inte till lätt undervikt utan du uppmuntrar kvinnor att se ut som anorektiker.
    Nej,övervikt är inte bra. Men det är definitivt inte den grava undervikt du förespråkar heller.
    Knappast några farliga inlägg direkt då det i alla trådar ändå framställs som så fruktansvärt svårt att lyckas vara underviktig eller ens normalviktig i många fall i dagens läge

de farliga inläggen är de som indirekt och kanske inte ens inser uppmuntra en hemsk övervikt 
  • Anonym (Rob)
    molly50 skrev 2024-10-15 14:16:51 följande:
    Vet inte var du har fått de ifrån ?   
    Citera gärna.

Jag tycker kvinnor ser bäst ut i 16-19 i BMI.   Dvs normal till lätt undervikt.  
    Framförallt bör man som kvinna ligga under bmi 22.  
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 14:26:57 följande:
    Knappast några farliga inlägg direkt då det i alla trådar ändå framställs som så fruktansvärt svårt att lyckas vara underviktig eller ens normalviktig i många fall i dagens läge

de farliga inläggen är de som indirekt och kanske inte ens inser uppmuntra en hemsk övervikt 
    Har du ens sett hans inlägg i trådar som handlar om utseende och vikt?
    Han anser att man är överviktig vid ett bmi på 22. Och att man är perfekt om man har ett bmi på 16.
    De bilder han visar på sina ideal motsvarar anorektikerkroppar.
    Tycker du verkligen att det är ok att förespråka sådant?
    Han förespråkar det inte ur hälsosynpunkt utan för att de är det han tänder på.
    Det tycker jag är en stor skillnad.

.
  • molly50
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 14:40:58 följande:
    Citera gärna.

Det räcker väl med att läsas det du skriver här.
    DU anser att det är perfekt att ha ett bmi på 16 och DU anser det vara attraktivt.,
    Det innebär inte att det är en idealvikt.
    Det är inte heller bara lätt undervikt utan gränsar till anorexi.
    Jag har sett bilder på kroppar du anser vara attraktiva och det är kroppar som gränsar till anorexi.
    Att du inte inser det själv är skrämmande..
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 14:40:58 följande:
    Citera gärna.

Detär helt okej att du tycker smala tjejer är attraktiva. De förtjänar att älskas också precis som alla andra. Men problemet är när du kallar tjejer med BMI på 22 för överviktiga. För att du attraheras av smala/magra tjejer så betyder inte det att alla som du inte.attraheras av är överviktiga. Skillnad på verkligheten och dina preferenser. Uppmuntra inte till ätstörningar. Hoppas du tänker dig för. Vad gör du om du hittar en smal tjej som sedan går upp i vikt men ligger på normalvikt som är på 24? Hoppas du inte triggar till ätstörningar i alla fall. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 12:59:17 följande:
    Du uppmuntrar ju till övervikt och äta en massa godis och fika. Jag tror knappast det är nyttigare än lätt undervikt.
    Intressant att du ser det på det viset hur uppmuntrar jag till övervikt och att äta massa godis och fika? Läs min kommentar igen. Jag säger att jag själv är överviktigt och äter nyttigt mat och älskar hemlagad nyttigt mat, jag tycker inte ens om att äta godis och tårta😂 

Att sträva efter ett BMI mellan 16-19 som du förespråkar är definitivt inte hälsosamt. Är man naturligt smal och tränar och äter bra kan det vara hälsosamt. Men det är hälsosamt att ha BMI på 24 också. En med lätt övervikt kan vara hälsosammare än en som är smal också så du vet. Beror på hur man äter och motionerar. Allt handlar inte om BMI som du får det att låta som 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Tror) skrev 2024-10-15 13:05:41 följande:

Tror att syftet är att du ska låtsas vara en person med utländsk bakgrund och att du ska låtsas som de är emot jämställdhet 

Nej, det är bara det vanliga, han vill lufta sitt kvinnoförakt. 
  • Anonym (Girl)
    molly50 skrev 2024-10-15 14:52:34 följande:
    Det räcker väl med att läsas det du skriver här.
    DU anser att det är perfekt att ha ett bmi på 16 och DU anser det vara attraktivt.,
    Det innebär inte att det är en idealvikt.
    Det är inte heller bara lätt undervikt utan gränsar till anorexi.
    Jag har sett bilder på kroppar du anser vara attraktiva och det är kroppar som gränsar till anorexi.
    Att du inte inser det själv är skrämmande..
    Håller med. Skulle säga att ett bmi på 16 är anorexia och farligt för kroppen. Skulle den tjejen bli sjuk så har hon inget att ta av och skulle inte klara sig. Det är ingen frisk man som skulle vilja ha en kvinna med det bmi:et. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 14:48:51 följande:
    Har du ens sett hans inlägg i trådar som handlar om utseende och vikt?
    Han anser att man är överviktig vid ett bmi på 22. Och att man är perfekt om man har ett bmi på 16.
    De bilder han visar på sina ideal motsvarar anorektikerkroppar.
    Tycker du verkligen att det är ok att förespråka sådant?
    Han förespråkar det inte ur hälsosynpunkt utan för att de är det han tänder på.
    Det tycker jag är en stor skillnad.

.
    Jaja. Jag bryr mig inte så mycket om honom faktiskt. Och det tror jag inte de flesta andra gör heller åtminstone inte så att det skulle få dem att försöka gå ner till en sjuklig undervikt. Nä du normen är snarare att med olika argument försvara en hemsk övervikt
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?