Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

Här har ni mig. En kvinna 30+ jag är småfet, klär mig bekvämt istället för att följa mode, sminkar mig inte osv.... Däremot är jag noga med att vara ren och klä mig i hela kläder.

Anledningen är för att jag strävar inte efter att vara attraktiv för en viss sorts människor. Jag är den jag vill vara och antingen gillar man mig eller inte. Jag är mycket mer än mitt utseende.

Däremot vad som är attraktiv är olika för vem du frågar. Det jag tycker är attraktivt hos en man är att han är omtänksam, rolig, lätt att prata med. Tycker det är viktigt att han sköter hygienen. Men han får gärna ha några trivselkilo och klä sig funktionellt men i hela och rena kläder. 

Det jag märkt är att yngre ofta attraheras mer av någons utseende och att de inte ser personligheten lika mycket medans äldre oftast attraheras av en personlighet och en bra personlighet gör personen vacker. 

Jag bär funktionella kläder, vill använda sådant som inte är bekvämt. Vägrar bära smink för att jag tycker det är obekvämt, trivs inte med det och vill ha så lite produkter som möjligt. Sen har jag kort hår för att det är jobbigt att sköta långt hår. 

Jag har en man som älskar mig för den jag är. För mig är min man den allra vackraste, min bästa vän och helt underbar. 

• Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-14 12:38:28 följande:

Fettmaktivism
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Fettaktivism

Feta kvinnor för hela tiden höra hur snygga de är.  Pga, kroppspositivism
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Kroppspositivism

Men jag tror de flesta inte fattar hur otroligt mycket snyggare de skulle bli om de fick ner i vikt...

Men sen är det väl mycket lathet också...

Eller så har man bra självförtroende och trivs i sig själv. :) Man behöver inte sträva efter att följa en norm för att andra ska tycka man är snygga. När ska killar fatta att kvinnor inte strävar efter att män ska tycka man är snygg? Dessutom tycker alla olika om vad som är snyggt och inte. :) 
  • Anonym (K)

Är överviktig och utan att må dåligt av det. Äter hemlagad, nyttigt mat. Jag älskar bra mat och hatar snabbmat, godis och fika. 

Tack för omtanken men jag och många andra kvinnor har redan en man som finner oss attraktiva precis som vi är :) 

Däremot är det väldigt oattraktivt med en man som dig Rob. Som i varje tråd som handlar om vikt påstår att normalviktiga är överviktiga och som uppmuntrar till undervikt. Det är sjukt oattraktivt med män som inte förstår bättre. Män som medvetet skriver sådant som kan trigga andra till ätstörningar. 

Anonym (Rob) skrev 2024-10-14 19:45:08 följande:

Inte oväntat vill en massa trycka i sig snacks , godis , läsk,  tårta och snabbmat...

Men förvänta er inte att män ska tycka det för er attraktiva :D.

• Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 14:40:58 följande:
    Vet inte var du har fått de ifrån ?   
    Citera gärna.

Jag tycker kvinnor ser bäst ut i 16-19 i BMI.   Dvs normal till lätt undervikt.  
    Framförallt bör man som kvinna ligga under bmi 22.  
    Detär helt okej att du tycker smala tjejer är attraktiva. De förtjänar att älskas också precis som alla andra. Men problemet är när du kallar tjejer med BMI på 22 för överviktiga. För att du attraheras av smala/magra tjejer så betyder inte det att alla som du inte.attraheras av är överviktiga. Skillnad på verkligheten och dina preferenser. Uppmuntra inte till ätstörningar. Hoppas du tänker dig för. Vad gör du om du hittar en smal tjej som sedan går upp i vikt men ligger på normalvikt som är på 24? Hoppas du inte triggar till ätstörningar i alla fall. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 12:59:17 följande:
    Du uppmuntrar ju till övervikt och äta en massa godis och fika. Jag tror knappast det är nyttigare än lätt undervikt.
    Intressant att du ser det på det viset hur uppmuntrar jag till övervikt och att äta massa godis och fika? Läs min kommentar igen. Jag säger att jag själv är överviktigt och äter nyttigt mat och älskar hemlagad nyttigt mat, jag tycker inte ens om att äta godis och tårta😂 

Att sträva efter ett BMI mellan 16-19 som du förespråkar är definitivt inte hälsosamt. Är man naturligt smal och tränar och äter bra kan det vara hälsosamt. Men det är hälsosamt att ha BMI på 24 också. En med lätt övervikt kan vara hälsosammare än en som är smal också så du vet. Beror på hur man äter och motionerar. Allt handlar inte om BMI som du får det att låta som 
  • Anonym (K)

Absolut jag äter mer än vad jag behöver. Det står jag för. Men det jag äter är hälsosam mat. Hemlagad från grunden, dricker vatten till maten, äter grönsaker. Men jag strävar inte efter lågt BMI. Jag strävar efter att må bra vilket jag gör. Jag måste bra i mig själv och skiter fullständigt i vad andra tycker om mitt utseende. Det jag gör, gör jag för min skull :) 

Men sen vet vi alla att du lever i en fantasivärld där du ser underviktiga som normalviktiga, normalviktiga som överviktiga. Det finns även kvinnor som har högre BMI än 25 och inte upplevs som överviktiga. Jag skulle se jättespinkig ut om jag som är 165 kg skulle väga under 70 KG. Men det är för att jag är stark. Så det är väldigt individuellt också. Finns smala som ser hälsosamma ut och det finns överviktiga som ser hälsosam ut. 

Tex jag hade en kompis genom hela gymnasiet hon vägde 40 kg och var 167 cm lång. Hon åt inte hälsosamt, åt ofta godis och tränade inte. Jag som då vägde 25 kg mer tränade, åt bra mat och hade mer energi. 

Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 18:21:55 följande:
    Då äter du för mycket.

Absolut, men det är ytterst få kvinnor som har så mycket muskler att fettprocenten inte överstiger 30% vid bmi 24.  Redan vid bmi 22 är mer än hälften av alla sk normalviktiga kvinnor egentligen överviktiga.
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:33:37 följande:
    Jo,självklart.
    Men om det är hälsan du tänker på så borde du även bry dig om underviktiga/undernärda kvinnor.
    Det är inte heller hälsosamt.
    Men eftersom du aldrig nämner det eller mäns övervikt så känns det inte trovärdigt att du skulle bry dig om något annat än dina egna preferenser och det du tänder på.
    Klockrent! Tror du beskrev Rob väldigt bra! 
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-16 21:30:10 följande:
    Ja, de som gillar fläsk har tur då fläsk finns i överflöd idag.  Det är synd om de som föredrar utan fläsk.
    Haha va? På sätt och vis håller jag med. Det är synd om er som inte vill ha sunda kvinnor som mår bra, som bara stirrar sig blind på BMI och missar personligheten. Det är synd om er för att ni inte förstår bättre. Tycker det är bra att inte så många som du önskar låg på en undervikt. Det är bra att inte en majoritet av kvinnorna strävar.efter undervikt (BMI 16-19) Det är fantastiskt för oss kvinnor att det finns män som inte kollar efter BMI, som tycker personligheten är viktigast. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-16 21:01:46 följande:

Jag kan förstå att Isak vart golvad av Ebba dock. 
    Det är så en kvinna ska se ut!.

www.tv4play.se/klipp/99678f7bdd01de02d1b5/video-bonde-isak-efter-forsta-motet-med-ebba-helt-golvad

En människa oavsett kön kan se ut på så många sätt. Vore tragiskt om alla kvinnor såg ut som Ebba. Absolut inget fel med hennes utseende, hon är fin på sitt sätt. Men eftersom alla har olika mål och man gillar olika så är variation bra. :) Alla är vacker och unik på sitt sätt och alla har olika preferenser på vad man gillar helt enkelt.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?