• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-15 20:47:58 följande:

Man får vara tjock. Det är upp till var och en.

Ja, man går själv välja.  Kroppen är bara ett kvitto på den livsstil man har.
  • Anonym (Ajajajbuff)

Varför propagerar så många för att BMI ska höjas, man ska få vara tjockare etc.

Vill ni vara mindre attraktiva och ha sämre hälsa?

• Anonym (Rob)
    Aniiee skrev 2024-10-15 20:45:40 följande:

Allt fler studier pekar på att BMI-gränsen är för lågt satt och bör höjas igen till 27 för övre gränsen för normal/hälsosam vikt. 

Men framför allt behöver vi faktisk komma bortom att BMI skulle spegla något annat än en människas vikt. BMI spelgar inte hälsa på individnivå. Så är det bara.  Och folk fattar ändå inte riskstatistik...

Du pratar om gränsen för fetma. Den är satt för högt vid 30.
    Nya gränsen för fetma ligger på BMI 27.

BMI Cutoff of 30 for Obesity May Be Too High for Middle-Aged, Older Adults

www.empr.com/home/news/bmi-cutoff-of-30-for-obesity-may-be-too-high-for-middle-aged-older-adults/
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-15 20:54:03 följande:

Jag tror det.  Kvinnor propagerar hela tiden om att övervikt är sååå himla bra.  Jag ska minsann äta gott och inte röra på mig.  Jag skitar att män inte tycker jag är attraktivt med allt mitt dallrande fett.

Men det verkar uppenbarligen skita i sin egen hälsa också...
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-15 20:54:03 följande:

För att det är enklare för någon som lever i en livslängd att blunda, än att ta till sig hur verkligheten faktiskt är.
  • Aniiee
    Anonym (Ajajajbuff) skrev 2024-10-15 20:47:58 följande:

Man får vara tjock. Det är upp till var och en.

Men att skylla på sjukdomar kan bara ett fåtal göra. 99% av feta personer kan inte hantera mat och motion på rätt sätt.

Hur många är ett fåtal? 75 000? 250 000? 415 000? =740 000? Och vilka sjukdomar räknas? Hypotyreos? Lipödem? Reumatism? 

Ja, det var bara tre. Omvandlar vi dessa till andel med övervikt och fetma så pratar vi attså om ca 17,5% av de med övervikt som potentiellt har en sjukdom som försvårar att hålla normalvikt. 

OBS att siffrorna och sjukdomstillstånden inte är uppräknade i samma ordning.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Ajajajbuff)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 20:57:56 följande:
    Jag tror det.  Kvinnor propagerar hela tiden om att övervikt är sååå himla bra.  Jag ska minsann äta gott och inte röra på mig.  Jag skitar att män inte tycker jag är attraktivt med allt mitt dallrande fett.

Men det verkar uppenbarligen skita i sin egen hälsa också...
    Innerst inne så skulle dom vara mer nöjda om dom inte gick runt med denna ohälsa hängandes över byxkanten, men det verkar vara mer angeläget att hitta ursäkter/anledningar eller propagera för att man skiter i vad folk tycker så att man kan fortsätta vara fet.
  • Anonym (Ajajajbuff)
    Aniiee skrev 2024-10-15 21:05:59 följande:
    Hur många är ett fåtal? 75 000? 250 000? 415 000? =740 000? Och vilka sjukdomar räknas? Hypotyreos? Lipödem? Reumatism? 

Ja, det var bara tre. Omvandlar vi dessa till andel med övervikt och fetma så pratar vi attså om ca 17,5% av de med övervikt som potentiellt har en sjukdom som försvårar att hålla normalvikt. 

Dom flesta som är överviktiga är det för att dom äter för mycket/fel saker i kombination med att man inte rör på sig tillräckligt. Detta råder det inga tvivel om. Sen kan ni tjata om sjukdomar i evigheter.

Både ni och jag vet att det jag säger stämmer alldeles utmärkt.
  • Anonym (Loke)
    Aniiee skrev 2024-10-15 21:05:59 följande:

Nej, nej och nej! Vissa har lättare att gå upp i vikt än andra men det är inte på något sätt ett försvar.

Det är ungefär lika dumt som att hävda att en undersköterska är hos kronofogden för att hon bara tjänar 30000 i månaden.
  • Aniiee
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 20:54:39 följande:
    Du pratar om gränsen för fetma. Den är satt för högt vid 30.
    Nya gränsen för fetma ligger på BMI 27.

BMI Cutoff of 30 for Obesity May Be Too High for Middle-Aged, Older Adults

www.empr.com/home/news/bmi-cutoff-of-30-for-obesity-may-be-too-high-for-middle-aged-older-adults/
    Nej, jag pratar om gränsen för övervikt, baserat på hela åldersspannet 16-84 år, som används av diverse cohor-studier på hundratusentals människor över världen övver ett tidsspann på 70 år, inte på 5000 Italienska 40+are i Maj 2024.

Hur var det, skulle vi dra det där med ditt BMI-claim igen eller?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?