• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (Rob)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:11:19 följande:
    Men varför är du så besatt enbart av kvinnors bmi?
    Varför är du inte lika mån om att överviktiga män ska banta?
    Det är ju trots allt fler överviktiga män än kvinnor här i landet.
    Det enda anledningen jag kan se är att det handlar om vad du tänder på.
    Du bryr dig inte ur hälsosynpunkt.
    Är det inte bra att jag bryr mig om er kvinnor tycker du ?
    Ni är dessutom de som föder barn och nästa generation.

"Övervikt bidrar väsentligt till komplikationer under graviditet och förlossning"

"Forskarna menar att insatser för att främja en hälsosam vikt skulle kunna hjälpa alla kvinnor, oavsett var i världen de är födda.
    ? En hälsosam vikt är bra för alla. Ju tidigare i livet desto bättre, för när obesitas väl uppstått är det svårbehandlat, säger Pontus Henriksson."

liu.se/nyhet/kroppsvikten-spelar-stor-roll-for-halsan-vid-graviditet-oavsett-fodelseland
  • Anonym (Loke)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:19:20 följande:
    Ja,det är dina fördomsfulla åsikter.
    Inte alls. Det är enkel logik. Lås in dessa i ett rum med ett löpband. Ge fri tillgång till vatten och nödvändiga näringsämnen. Återkom 1 månad senare.

Det du hävdar är att personen då gått upp i vikt.
    Jag hävdar att den har gått ner.

Vill du slå vad?
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:13:29 följande:
    Jo,men oftast så anklagas överviktiga för att äta fel och vara stillasittande.
    Att det skulle kunna vara sjukdomsbetingat ser vissa som BS.
    Jag har inte anklagat de för att sitta still och äta fel så vet inte varför du tar den med mig. Det jag skrev var att inlägg som försvarar övervikt är farligare än denna mans inlägg eftersom alla påstår det är så fruktansvärt svårt att bli underviktig eller ens hålla sig normalviktig. Risken är alltså högre att folk blir övervikt än undervikt. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:17:47 följande:
    Då är du fördomsfull.
    Det finns både sjukdomar som kan orsaka övervikt,som t ex lipödem, och även läkemedel som kan ha detta som biverkning. 
    Och så har vi klimakteriet som också kan orsaka att det är svårare att bli av med extrakilona.
    Det verkar vara svårt att förstå för vissa.
    Var det en enda i Robinson som inte gick ner i vikt? Eller i biaffra? Det krävs energitillskott för att lyckas hålla vikten kvar däruppe.
  • Anonym (Loke)
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 20:26:16 följande:
    Var det en enda i Robinson som inte gick ner i vikt? Eller i biaffra? Det krävs energitillskott för att lyckas hålla vikten kvar däruppe.
    Det där med feta som äter rätt och motionerar är en av vår tids största lögner. Vissa tror på den för att de är för svaga för att hantera verkligheten. Så de ljuger hellre för sig själva än vaknar och löser problemet.
  • Anonym (K)

Absolut jag äter mer än vad jag behöver. Det står jag för. Men det jag äter är hälsosam mat. Hemlagad från grunden, dricker vatten till maten, äter grönsaker. Men jag strävar inte efter lågt BMI. Jag strävar efter att må bra vilket jag gör. Jag måste bra i mig själv och skiter fullständigt i vad andra tycker om mitt utseende. Det jag gör, gör jag för min skull :) 

Men sen vet vi alla att du lever i en fantasivärld där du ser underviktiga som normalviktiga, normalviktiga som överviktiga. Det finns även kvinnor som har högre BMI än 25 och inte upplevs som överviktiga. Jag skulle se jättespinkig ut om jag som är 165 kg skulle väga under 70 KG. Men det är för att jag är stark. Så det är väldigt individuellt också. Finns smala som ser hälsosamma ut och det finns överviktiga som ser hälsosam ut. 

Tex jag hade en kompis genom hela gymnasiet hon vägde 40 kg och var 167 cm lång. Hon åt inte hälsosamt, åt ofta godis och tränade inte. Jag som då vägde 25 kg mer tränade, åt bra mat och hade mer energi. 

Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 18:21:55 följande:
    Då äter du för mycket.

Absolut, men det är ytterst få kvinnor som har så mycket muskler att fettprocenten inte överstiger 30% vid bmi 24.  Redan vid bmi 22 är mer än hälften av alla sk normalviktiga kvinnor egentligen överviktiga.
  • molly50
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 20:23:09 följande:
    Är det inte bra att jag bryr mig om er kvinnor tycker du ?
    Ni är dessutom de som föder barn och nästa generation.

"Övervikt bidrar väsentligt till komplikationer under graviditet och förlossning"

"Forskarna menar att insatser för att främja en hälsosam vikt skulle kunna hjälpa alla kvinnor, oavsett var i världen de är födda.
    ? En hälsosam vikt är bra för alla. Ju tidigare i livet desto bättre, för när obesitas väl uppstått är det svårbehandlat, säger Pontus Henriksson."

liu.se/nyhet/kroppsvikten-spelar-stor-roll-for-halsan-vid-graviditet-oavsett-fodelseland
    Jo,självklart.
    Men om det är hälsan du tänker på så borde du även bry dig om underviktiga/undernärda kvinnor.
    Det är inte heller hälsosamt.
    Men eftersom du aldrig nämner det eller mäns övervikt så känns det inte trovärdigt att du skulle bry dig om något annat än dina egna preferenser och det du tänder på.
  • molly50
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-15 20:23:15 följande:
    Inte alls. Det är enkel logik. Lås in dessa i ett rum med ett löpband. Ge fri tillgång till vatten och nödvändiga näringsämnen. Återkom 1 månad senare.

Det du hävdar är att personen då gått upp i vikt.
    Jag hävdar att den har gått ner.

Vill du slå vad?
    Jag har en väninna med lipödem som både äter nyttigt och är ute och rör på sig.
    Trots detta så går hon inte ner i vikt.
    Kan du förklara det?
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 20:24:11 följande:
    Jag har inte anklagat de för att sitta still och äta fel så vet inte varför du tar den med mig. Det jag skrev var att inlägg som försvarar övervikt är farligare än denna mans inlägg eftersom alla påstår det är så fruktansvärt svårt att bli underviktig eller ens hålla sig normalviktig. Risken är alltså högre att folk blir övervikt än undervikt. 
    Jag har inte påstått att just du har gjort det. Så du behöver inte ta åt dig.
    Men hade du sett denna mans trådar och inlägg och de bilder han lägger upp på de kvinnokroppar han tänder på (tänk dig på gränsen till anorektiska) så hade du förstått att han inte förespråkar normalvikt,utan undervikt.
    Det är inte heller hälsosamt alla gånger.
    Den vikthets han håller på med är inte normal.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 20:26:16 följande:
    Jag tycker inte att någon av dem gick ner lika mycket som tidigare deltagare i Robinson har gjort.
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?