• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (Naturlig)

Oj, oj, oj?säger jag bara. Snacka om yta och utseendefixering.

Vi är alla människor och har vårt egna unika yttre. Vi bestämmer själva hur vi vill klä oss, hur vi motionerar, om vi vill sminka oss eller inte. Det ska inte män komma och tala om för kvinnor. Vi är inte till för att behaga männen. Det har vi fått nojg av. Se dig omkring så kanske du kan notera hur många ganska så ovårdade män, som har mycket vackrare kvinnor än de själva är. 

Det är ändå i slutändan insidan som räknas. Därmed inte sagt att det är inte är önskvärt med renlighet och en god hygien. Det är en av de basala sakerna i människors liv. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Girl) skrev 2024-10-15 08:26:41 följande:

Har inte sminkat mig sedan jag gick på gymnasiet. Är 35+ idag. Orkar inte lägga tid och energi på det, dessutom är det opraktiskt med smink. Däremot har jag alltid varit smal och tränat 3-4 ggr i veckan. Får uppvaktning och komplimanger av män trots att jag inte har nåt smink. Sen är det inte därför jag lever, för att göra män nöjda men men som svar på TS fråga så är det få män som bryr sig om smink. 

Helt rätt! Du har förstått vad som är viktigast :).
  • Anonym (Mangrisar undanbedes)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 09:42:44 följande:
    Helt rätt! Du har förstått vad som är viktigast :).
    *Det du tycker är viktigast.
  • Fossil
    BeautifulLiz skrev 2024-10-14 12:56:31 följande:
    Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?Rob, Rob, Rob... du och dina meningslösa länkar.
    Vad vill du bevisa med dina Wikipedialänkar?

Du har rätt i att fetma ökar bland befolkningen, såväl som för kvinnor som för män. Dessa män har du dock aldrig nämnt, är inte fetma lika farligt för dem tror du? Just bukfetma som män oftast utveckar, mer än kvinnor, är den farligaste formen av fetma. Man dör inte av en smällfet röv även om det inte är snyggt liksom.

Jag tycker inte heller att feta människor är vackra att se på men jag kan ha förståelse för att de vill känna acceptans från andra. Varför kan inte du också acceptera detta?
    Det går att knipa näbb om människor man tycker är fula, feta eller allmänt oattraktiva.

Sen är det också så att de flesta föredrar en normalviktig partner (om det är partners vi ska prata om). Inte vare sig en med fetma eller en med undervikt. För oss, flertalet, är inget av det attraktivt.
    Sen finns det undantag, som t ex en bekant till mig som mer eller mindre skulle ses som en feeder, som gillar stora kvinnor. Eller undantag som du, som gillar kvinnor åt det anorektiska hållet.

Du vill alltid få det till att din åsikt är den rätta. Men vet du, åsikter är åsikter och inte absoluta sanningar.

Ja, det är ohälsosamt att ha fetma. Nej, det är inte ohälsosamt att ha BMI 25.

Eller om vi ska köra lite moteld, det är fan inte sexigt med korta män heller.
    Och då blir du kränkt. Trots att du fullkomligt skiter i hur många tjejer och kvinnor med ätstörningar som kunnat triggas av ditt evinnerliga malande om hur mager en kvinna ska vara för att duga.
    Alla bilder du lägger upp på normalviktiga kvinnor som du kallar för feta.
    Fattar du inte vad du kan ställa till med???

Med trots allt vänliga hälsningar från en fd anorektiker som nog tilltalat dig då det begav sig med ett BMI på 13.
    Numera levande utan våg men högst normalviktig, lite åt det smalare hållet.

Ps, skulle du ens kunna vara vän med en person med fetma. Skulle könet på den ev vännen spela roll?

Intressant att denna kommentar fått elva tummar upp och en tumme ner, vi behöver nog inte fundera på vem som tummade ner.

Det jag mer funderar på är varför Rob inte besvarade frågorna som denna skribent skrev i sitt inlägg. Varför vågar inte Rob bemöta detta med mer än värdelösa länkar som inte bevisar ett dugg?

Rob, se till att besvara flodhästens frågor nu. Även de andra som du ser om du klickar på "visa endast" vid hennes nick.

Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym (Jj)

Jag sminkar mig mycket när jag ska göra nått speciellt ,typ fest eller middag med vänner ,  lite mindre när jag typ ska till skolan (pluggar just nu) eller på föräldramöte eller något annat där man vill se lite ordentlig ut. Förut när jag jobbade på nattklubb hade jag alltid smink på jobbet. Men det är inte så att jag sminkar mig för att typ gå ut på promenad eller gå och handla på ICA. Tror inte det är många som har smink precis varenda gång de går utanför dörren, det känns inte så hälsosamt att känna att man måste ha det.

Så när du ser en osminkad kvinna kan det ju vara så att hon sminkar sig och fixar sig men inte just då. Inget fel att aldrig göra det heller såklart. Och när det gäller övervikt så är nog inte kvinnor mer överviktiga än män men folk är oftare överviktiga nu än förr i tiden. Sverige är nog knappast det landet där det är värst heller.. Så det är nog inte ett problem som gäller just svenska kvinnor utan människor överhuvudtaget. 

• Marmite Devil
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-14 11:44:39 följande:
    Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

De ser alltså ut ungefär som män gör. 
    Förstår inte problemet. 

• Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-14 23:23:40 följande:
    Jag slarvade när jag läste igenom det. 

Men man bör se presentabel ut. Om man ser vältränad ut utan att träna, då behöver man inte träna. Om man ser vacker och presentabel ut utan smink, då behöver man ingen smink. Men så är det inte för 90%. 

Så att man är ute och går med hunden räcker liksom inte. 
    "om man ser vältränad ut så behöver man inte träna", bullshit. Alla människor mår bättre av att ha någon typ av fysisk aktivitet. Målet med att träna behöver inte alls vara att bli smalare eller synligt muskulös, målet kan lika gärna vara att bli snabbare, mer uthållig, starkare, kunna springa en viss sträcka, eller bara att ha kul och må bra.

Det finns människor som är jättesmala men ohälsosamma och det finns de som ser lite rundare ut men som är elitidrottare. Och så finns det de som alltid kunnat lyfta tungt men som drabbas av svåra skador pga att de hade fel lyftteknik.

Kolla bara på OS så ser du hur många olika definitioner av "vältränad" det finns.
  • Anonym (K)

Här har ni mig. En kvinna 30+ jag är småfet, klär mig bekvämt istället för att följa mode, sminkar mig inte osv.... Däremot är jag noga med att vara ren och klä mig i hela kläder.

Anledningen är för att jag strävar inte efter att vara attraktiv för en viss sorts människor. Jag är den jag vill vara och antingen gillar man mig eller inte. Jag är mycket mer än mitt utseende.

Däremot vad som är attraktiv är olika för vem du frågar. Det jag tycker är attraktivt hos en man är att han är omtänksam, rolig, lätt att prata med. Tycker det är viktigt att han sköter hygienen. Men han får gärna ha några trivselkilo och klä sig funktionellt men i hela och rena kläder. 

Det jag märkt är att yngre ofta attraheras mer av någons utseende och att de inte ser personligheten lika mycket medans äldre oftast attraheras av en personlighet och en bra personlighet gör personen vacker. 

Jag bär funktionella kläder, vill använda sådant som inte är bekvämt. Vägrar bära smink för att jag tycker det är obekvämt, trivs inte med det och vill ha så lite produkter som möjligt. Sen har jag kort hår för att det är jobbigt att sköta långt hår. 

Jag har en man som älskar mig för den jag är. För mig är min man den allra vackraste, min bästa vän och helt underbar. 

• Anonym (K)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-14 12:38:28 följande:

Fettmaktivism
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Fettaktivism

Feta kvinnor för hela tiden höra hur snygga de är.  Pga, kroppspositivism
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Kroppspositivism

Men jag tror de flesta inte fattar hur otroligt mycket snyggare de skulle bli om de fick ner i vikt...

Men sen är det väl mycket lathet också...

Eller så har man bra självförtroende och trivs i sig själv. :) Man behöver inte sträva efter att följa en norm för att andra ska tycka man är snygga. När ska killar fatta att kvinnor inte strävar efter att män ska tycka man är snygg? Dessutom tycker alla olika om vad som är snyggt och inte. :) 
  • Anonym (K)

Är överviktig och utan att må dåligt av det. Äter hemlagad, nyttigt mat. Jag älskar bra mat och hatar snabbmat, godis och fika. 

Tack för omtanken men jag och många andra kvinnor har redan en man som finner oss attraktiva precis som vi är :) 

Däremot är det väldigt oattraktivt med en man som dig Rob. Som i varje tråd som handlar om vikt påstår att normalviktiga är överviktiga och som uppmuntrar till undervikt. Det är sjukt oattraktivt med män som inte förstår bättre. Män som medvetet skriver sådant som kan trigga andra till ätstörningar. 

Anonym (Rob) skrev 2024-10-14 19:45:08 följande:

Inte oväntat vill en massa trycka i sig snacks , godis , läsk,  tårta och snabbmat...

Men förvänta er inte att män ska tycka det för er attraktiva :D.

Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?