• Anonym (Halvsvensk man)

Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

• Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?
  • Anonym (Svensk livsstil-Svensk mat)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-14 11:44:39 följande:
    Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?

JAG TYCKER svenska kvinnor har bra förutsättningar för att se riktigt attraktiva och hälsosamma ut. JAG TYCKER svenska kvinnor är vackra, blonda och blåa ögon, långa, söta. 

Men JAG TYCKER också att fler och fler svenska kvinnor inte ser ut att riktigt ta hand om sig själva och sin skönhet. Speciellt efter en viss ålder. Blir mulliga, småfeta och ser allmänt oslimmade ut. Att dessutom strunta i att sminka sig gör inte saken bättre. 

Nu menar jag inte att svenska kvinnor ska bli som brasilianskor och börja skönhetsoperera sig för det behövs verkligen inte. Men varför är inte kvinnor mer benägna att vilja vårda sig själva? Hålla sig trimmade, sminka sig och ge den bäst bilden av sig själva? Om jag var kvinna hade jag nog velat skapa pa den bästa versionen av mig själv, inte en version som är mycket sämre. 

Jag förstår att kvinnor inte ska behöva passa upp på män och se bra ut för deras skull. Jag tänker mer för deras egna skull. 

Detta gäller BÅDA KÖNEN- SÅ VARFÖR BARA NÄMNA KVINNOR? För 40-50 år sedan var det vad jag vet vanligast att vara så kallat normalviktig i Sverige, men inte nu längre.

Den svenska livsmedelsindustrin tillför oerhört mycket socker till sina produkter, och utlänningar har reagerat på just detta, bla att svenskt bröd är så sött.

I min barndom drack många kanske en 33 cl flaska läsk på helgen men nu kan det vara 1,5-liters flera gånger i veckan.

Godis och chips/ostbågar etc etc är tillgängliga överallt- Förr fanns lördagsgodis. Nu finns varje-dag-godis.

Detta kombineras med en allt mer stillasittande/ passiv livsstil. Förr var ungdomar ute och spelade fotboll etc efter skolan, Nu är det ofta inte så.

Många arbeten idag kräver mindre fysisk aktivitet än förr. Man  äter mer snabbmat. Samhället är mer stressat. Man lagar mindre mat från grunden, och sover mindre.

Sömnbrist  och stress kan faktiskt göra att man lägger på sig fett. Båda är relaterade bla till hormonsystemet. Nu har vi ett 24-timmars-samhälle.

Man åker bil mera och cyklar/går mindre.

Inte undra på att hjärt/kärlsjukdomar är ibland de största "dödarna" i Sverige. Dock tror jag EN SAK blivit bättre-nämligen att klart färre röker både bland ungdomar och äldre. (Men jag kan ha fel på den punkten, men har för mig att jag läst det.)

• Anonym (M)
    molly50 skrev 2024-10-15 18:00:27 följande:
    Ja,men det kan vara ett skäl.
    T ex lipödem kan orsaka övervikt.
    Och det är inget man kan se utanpå om personen har en sjukdom eller äter fel och rör sig för lite.
    Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att döma och dra alla överviktiga över samma kam.
    Jag har inte dömt någon. Jag skrev att vissa försvarar övervikt med olika argument. Kan handla om sjukdomar, det är jobbigt på grund av det ena och andra, man har ingen kunskap, man har barn och orkar inte livspussket bla bla bla... Alla bortförklaringar i boken tar man till. Ungefär som med otrohet. Bara bortförklaringar och ursäkter. Man ska inte döma otrohet heller skulle man ju kunna säga då. Alla har alltid en orsak.
  • Anonym (Loke)
    molly50 skrev 2024-10-15 18:00:27 följande:
    Ja,men det kan vara ett skäl.
    T ex lipödem kan orsaka övervikt.
    Och det är inget man kan se utanpå om personen har en sjukdom eller äter fel och rör sig för lite.
    Därför tycker jag att man ska vara försiktig med att döma och dra alla överviktiga över samma kam.
    Vilket struntprat.

Är man fet äter man för mycket. Punkt slut.
  • Mandel

Med tanke på hur majoriteten av dagens män som passerat 40-strecket ser ut så känner jag inget som helst tvång att vare sig hålla mig i form eller sminka mig.
    Verkar bättre att spara tid, pengar och energi och sjunka till samma nivå som männen.

Ska nog gå - förlåt ta bilen, till Ica och köpa ett gäng chipspåsar, fryspizzor och läskflaskor.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Loke)
    Mandel skrev 2024-10-15 19:04:57 följande:

Med tanke på hur majoriteten av dagens män som passerat 40-strecket ser ut så känner jag inget som helst tvång att vare sig hålla mig i form eller sminka mig.
    Verkar bättre att spara tid, pengar och energi och sjunka till samma nivå som männen.

Ska nog gå - förlåt ta bilen, till Ica och köpa ett gäng chipspåsar, fryspizzor och läskflaskor.

Mår man bra ut ser man bra ut.

De som mår dåligt gör det för att de är lata. Det du skriver ovan visar hur lata jämför sig med andra lata för att ursäkta sitt beteende med att det är norm. 
  • molly50
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-15 18:21:55 följande:
    Då äter du för mycket.

Absolut, men det är ytterst få kvinnor som har så mycket muskler att fettprocenten inte överstiger 30% vid bmi 24.  Redan vid bmi 22 är mer än hälften av alla sk normalviktiga kvinnor egentligen överviktiga.
    Men varför är du så besatt enbart av kvinnors bmi?
    Varför är du inte lika mån om att överviktiga män ska banta?
    Det är ju trots allt fler överviktiga män än kvinnor här i landet.
    Det enda anledningen jag kan se är att det handlar om vad du tänder på.
    Du bryr dig inte ur hälsosynpunkt.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 19:00:30 följande:
    Jag har inte dömt någon. Jag skrev att vissa försvarar övervikt med olika argument. Kan handla om sjukdomar, det är jobbigt på grund av det ena och andra, man har ingen kunskap, man har barn och orkar inte livspussket bla bla bla... Alla bortförklaringar i boken tar man till. Ungefär som med otrohet. Bara bortförklaringar och ursäkter. Man ska inte döma otrohet heller skulle man ju kunna säga då. Alla har alltid en orsak.
    Jo,men oftast så anklagas överviktiga för att äta fel och vara stillasittande.
    Att det skulle kunna vara sjukdomsbetingat ser vissa som BS.
  • Anonym (Loke)
    molly50 skrev 2024-10-15 20:13:29 följande:
    Jo,men oftast så anklagas överviktiga för att äta fel och vara stillasittande.
    Att det skulle kunna vara sjukdomsbetingat ser vissa som BS.
    För att det är bullshit.
  • molly50
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-15 19:02:41 följande:
    Vilket struntprat.

Är man fet äter man för mycket. Punkt slut.
    Då är du fördomsfull.
    Det finns både sjukdomar som kan orsaka övervikt,som t ex lipödem, och även läkemedel som kan ha detta som biverkning. 
    Och så har vi klimakteriet som också kan orsaka att det är svårare att bli av med extrakilona.
    Det verkar vara svårt att förstå för vissa.
  • molly50
    Anonym (Loke) skrev 2024-10-15 20:15:10 följande:
    För att det är bullshit.
    Ja,det är dina fördomsfulla åsikter.
Svar på tråden Varför är svenska kvinnor ofta tjocka och oslimmade - slutat ta hand om sig själva?