• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Snorvalp) skrev 2024-10-11 21:05:42 följande:

Fick 800 k när jag blev 18 av föräldrar/morföräldrar, investerade så de var värda 1 msek till jag köpte första bostadsrätten, gjorde där vinst på 500 k på mindre än 2 år.
    vid 27 köpte jag och mannen hus för 6 msek, kontantinsats 1 msek, lån av föräldrar på 1 msek och 4 msek i lån till banken (3 år sen). Vid den tiden tjänade vi 30-35k var, nu är lönerna på 41. 2 barn. 3 år sen.

säker på att banken inte har räknat med dubbla boenden ? ni kanske ska lägga er på 70% belåning så bör ni få igenom ett lånelöfte? slår hårt i kalkylerna med 2-3% amortering beroende på vilken skuldkvot ni får på ansökt belopp 

Oj vad du fått låna av föräldrar. Det känns som en väldigt priviligerad sits, grattis!

Jag vet ärligt inte, vi får kolla med banken igen kanske. Vi vill ju klara kostnader och så med och kunna amortera men just för barnens skull är vårt boende nu inte jättebra direkt (farlig utemiljö med branter och stup nära och svårövervakat så vi skulle gärna flytta.
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:04:11 följande:
    Men hur spar du de summorna då utan att investera menar du? Alltså, skulle jag bara spara så skulle det inte vara en del år utan väldigt många ändå. Även med en god sparsumma i månaden är ju ett antal miljoner inget man bara rafsar ihop liksom.

Har du dessutom ett annat boende kostar det ju medan du ska spara.
    Man kan spara i sparkonton med hög ränta. Eller om an väljer andra sparsätt. 

Investering i olika fonder aktier kan vara bra, om man kan avvara pengarna några år. 

Ett annat boende? Varför ska man ha två boenden?

Man sparar ihop till kontantinsats, eller det som fattas efter vinsten man får av att sälja. Eller så mycket över kontantinsatsen man klarar. 

Trixat är att se över sina utgifter och ta bort alla onödiga utgifter. 
  • EpicF
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 20:59:11 följande:

Nej jag bara svara hur jag gjort. Tror inte det är en väg för många.

Tror att de flesta lånar mycket pengar. Men de måsta ju ha kontantinsats och bra löner med tillsvidare anställningar och vara två för att få lån på 4-5 miljoner.

Nej, man måste inte vara två för att låna 4-5 miljoner. Banken ser på inkomst och vad man spenderar pengarna på. Ser de att man är sparsam, har en hyfsat bra inkomst och kontantinsats så är ser inga problem att få ert lån på 4 miljoner själv. 
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:06:07 följande:
    Men vi har ju det. Två goda inkomster (eller, räknas inte 50 som det längre?) fasta jobb med tillsvidarestatus, inga lån i övrigt utom ett studielån, och en kontantinsats som ändå borde vara ett par miljoner. 
    Det lånelöftet ni gjorde online är gjort på de inkomster ni har nu och eventuell kontantinsats. Att ni ska sälja huset är inte med. 

Gå till banken istället, då tar de med husförsäljning i kalkylen. 
  • Anonym (Fattar inte)
    EpicF skrev 2024-10-11 21:12:21 följande:
    Nej, man måste inte vara två för att låna 4-5 miljoner. Banken ser på inkomst och vad man spenderar pengarna på. Ser de att man är sparsam, har en hyfsat bra inkomst och kontantinsats så är ser inga problem att få ert lån på 4 miljoner själv. 
    Eh nej? Det där stämmer ju verkligen inte.
  • Anonym (Fattar inte)
    EpicF skrev 2024-10-11 21:10:51 följande:
    Man kan spara i sparkonton med hög ränta. Eller om an väljer andra sparsätt. 

Investering i olika fonder aktier kan vara bra, om man kan avvara pengarna några år. 

Ett annat boende? Varför ska man ha två boenden?

Man sparar ihop till kontantinsats, eller det som fattas efter vinsten man får av att sälja. Eller så mycket över kontantinsatsen man klarar. 

Trixat är att se över sina utgifter och ta bort alla onödiga utgifter. 
      Vadå två boenden? Du bor väl någonstans medan du spar till det dyrare boendet du vill ha? Inte så man sover på jobbet i 10 år liksom. 

Jag har ändå svårt att se att den här sortens sparande räcker för att spara stora summor. Att spara till en buffert, absolut. Men inte att spara för att få ihop stora husköparsummor.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Banken gör ju en bedömning. Det är få personer som får låna 5 miljoner om man är ensam (krävs väldigt bra säkerheter). 

I ert fall verkar banken ha gjort en bedömning att ni är för stor risk. Gå till andra banker och se om de gör samma bedömning.

• EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:14:51 följande:
    Eh nej? Det där stämmer ju verkligen inte.
    Ehh...jo
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:18:10 följande:
      Vadå två boenden? Du bor väl någonstans medan du spar till det dyrare boendet du vill ha? Inte så man sover på jobbet i 10 år liksom. 

Jag har ändå svårt att se att den här sortens sparande räcker för att spara stora summor. Att spara till en buffert, absolut. Men inte att spara för att få ihop stora husköparsummor.
    Självklart bor man någonstans och har ett boende. Men man inte ett till boende att betala. 

Den som spar han har....
  • EpicF
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 21:21:28 följande:

Banken gör ju en bedömning. Det är få personer som får låna 5 miljoner om man är ensam (krävs väldigt bra säkerheter). 

I ert fall verkar banken ha gjort en bedömning att ni är för stor risk. Gå till andra banker och se om de gör samma bedömning.

Har man ekonomi till och en kontantinsats det så är det inga problem.

I ts fall kan det nog snarare handla om att de inte har kontatinsataen ännu eftersom den är låst i deras boende. 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?