• EpicF

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 13:16:36 följande:
    Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

Sparade pengar = mindre lån. 
    Minamal utgifter i övrigt gör att folk har råd.  

Med eran inkomst, plus det ni får av att sälja så vorde ni har råd med ett hus runt 6,5 milj. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-10-11 15:07:34 följande:
    Nej ..?

Hur mycket har ni sparat, nu är det tredje gången som frågan ställs.
    Eftersom ts inte svarar så är nog svarer noll kr. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:29:54 följande:
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
    Ja, varför skulle de inte kunna göra det?
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:42:06 följande:
    Men då kräver banken att de säljer först. Pengarna ligger ju i bostaden de är inte tillgängliga förrän de sålt den gamla bostaden.
    Självklart. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:49:59 följande:
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
    Vad har villa att göra med barn? 
    Måste man ha barn eller skaffa barn inom rimlig tid för att för att få köpa villa?

Troligen är det lika vanligt som att par med barn köper villa. 

Alla vill inge bo i bostadsrätt, centralt eller med havsutsikt. Oberoende om de har barn eller inte. Precis som att alla inte vill bo i villa, också oberoende om de har barn eller inte. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 16:27:08 följande:
    Det är min erfarenheter att just barn driver behovet av större ytor.
    Vilket gör att barnfria inte får köpa villor? 

Ditt resonemang är väldigt märkligt. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 18:30:08 följande:
    Där ser man.
    Jag tänkte mig att det blir för dyrt för de unga att bo i villa, de flesta vill väl inte måla och renovera och snickra och underhålla själva idag? Blir ju dyrt om man ska både köpa dyrt hus och dyra renoveringar ?
    Men många har uppenbarligen mycket pengar idag.
    Och ändå sägs det inte löna sig tillräckligt att jobba.
    Finns hantverkare att hyra in... 

Och det finns många som vill renovera själva. 

Barnlösa par kan ha bättre ekonomi än de med barn. 

Återigen, ditt resonemang är väldigt märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-11 17:34:23 följande:
    Ja alla verkar vilja bo i villa, även äldre vill inte flytta. I vårt område är 75% av husen ägda av 70 plussare. ingen verkar vilja flytta. Husen är 230-400 kvm och alla har stora tomter på 4000 kvm, 
    De trivs väl.
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 20:48:39 följande:
    Ja, det är väl så man borde gjort. Men har alla barnfamiljer investerat som du då tänker du? Det känns som var och varannat hus här går på över 6,5 miljoner.
    Nej, alla barnfamiljer investerar inte. Men vill man ha hus i 6-7 miljoner klassen så har man sparat endel år, sett over sina utgifter och dragit ner på det man kan för att kunna spara till större och dyrare hus. 

Det är det man måste göra.
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:04:11 följande:
    Men hur spar du de summorna då utan att investera menar du? Alltså, skulle jag bara spara så skulle det inte vara en del år utan väldigt många ändå. Även med en god sparsumma i månaden är ju ett antal miljoner inget man bara rafsar ihop liksom.

Har du dessutom ett annat boende kostar det ju medan du ska spara.
    Man kan spara i sparkonton med hög ränta. Eller om an väljer andra sparsätt. 

Investering i olika fonder aktier kan vara bra, om man kan avvara pengarna några år. 

Ett annat boende? Varför ska man ha två boenden?

Man sparar ihop till kontantinsats, eller det som fattas efter vinsten man får av att sälja. Eller så mycket över kontantinsatsen man klarar. 

Trixat är att se över sina utgifter och ta bort alla onödiga utgifter. 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?