• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Skyldig)

Jag och mitt syskon har varsitt boende mellan 6,5-7,6 miljoner. Vi har fått hjälp av våra föräldrar. Både med kontantinsats och amorteringen varje månad för huset. 

Däremot har mina föräldrar inte ärvt några pengar eller liknande. Men det är svindyrt att bo någonstans. Vi är mellan 30-35. 

• Anonym (Lisa)

Jag har väldigt bra lön. För 20 år sedan lånade jag över 4 miljoner som ensamstående och köpte hus. Sedan ärvde jag 2.5 miljoner, flyttade och köpte nytt hus plus fritidsboende. Nu äger jag hus plus fritidsboende av ett sammanlagt värde av runt 10 miljoner, allt avbetalat. Båda mina hus visade sig vara väldigt bra investeringar och har stigit mycket i pris, fritidsboendet har stigit lite mer normalt i pris. Har inte varit så bra på andra investeringar. Är nu 60 år och ska sälja allt och köpa en lägenhet kontant där jag ska nu pensionera mig.

• Anonym (Flyt)

1. Man tar studielån, jobbar och investerar överskottet.
    2. Man använder värdepappren för att få lån till BRF 1, som ligger just utanför centrum.
    3. När man säljer ligger lgh i centrum och har ökat i värde avsevärt.
    4. Köp BRF 2 rymligt radhus i rätt område med låg avgift och kommande stor utveckling enligt detaljplan, under småbarnstiden. Ha möbler från Blocket, renovera noll och investera full fart.
    5. Köp drömbostad i centrum.
    6. Ärv pengar och lös alla lån.
    7. Ärv lite till och köp lantligt boende med uthyrningsmöjlighet samt studentlägenhet. Ta lite lån på BRF i stan igen för att slippa pantbrev.
    8. Inom 5 år blir vi obelånade igen och har bostäder för 13-14 miljoner varav två kan hyras ut och ge passiv inkomst.
    9. Gå i tidig pension.

Vi har bara ett barn så om det inte klantar sig totalt kan det nog bli ekonomiskt oberoende under sin livstid.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Flyt) skrev 2024-10-11 22:43:06 följande:
    Då får man kanske göra som min vän med man och tre skolbarn- de fick flytta till hyres och magasinera sina grejer i nästan ett år, i väntan på att en ny villa skulle byggas. Byggen kan bli sena och då måste man säkra upp med ett mellanboende.

Varför skulle man inte kunna göra det när banken kräver sälj innan köp?
    För att man bryr sig om barnens trygghet?
  • Anonym (Ej)

Spara så mycket man kan och i fonder. Se över sin ekonomi och flytta till billigare. Vi är en barnfamilj på 4 småbarn. Bodde i radhus som vi hyrde. Vi vill köpa hus om 4 år. När nästa äldsta börjar skolan. Det vi gjorde var att vi flyttade ifrån radhuset som har en hyra+el på 15000:-/månaden till en stor välplanerad 2 r.o.k orenoverad. Som med el och hyra går på 6500:-/månaden bara där spar vi 102000 på ett år. Alltså över 400000 på 4 år. Sen köper vi billig mat och passar på att handla då det är extrapriser och fryser in allt från kött, mejeri och rivna grönsaker. Vi ser över resekostnader, köper inget onödigt. Jag har börjat jobba kväll och mannen jobbar dagtid. vi har tre blöjbarn och har gått över på tygblöjor och vi gör egna våtservetter istället för att köpa dyrt. Barnen ärver kläder av varandra. Tänker man så med allt så kan man spara undan många tusenlappar i månaden. Jag har räknat ut att vi kan leva på en lön och spara min. Alltså kan vi spara typ 25000:- månaden. 

Man får helt enkelt se över alla utgifter och spara smart. Sen har vi sänkt krav på huset vi ska köpa. Vi vill hitta ett hus som är välfungerande men inte renoverat närmsta åren, ett hus som ligger lite avsides. För vi betalar hellre 1,5 mille för ett hus än 5 mille.

• Anonym (Flyt)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 23:11:27 följande:
    För att man bryr sig om barnens trygghet?
    Barn överlever bättre om man inte lindar in dem i bubbelplast.
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:37:39 följande:
    Ja, vi köpte ju hus som barnlöst par. Men det var ju för att vi planerade barn. Ett barnlöst par som inte vill bilda familj köper knappast en större villa. Nu när barnafödandet störtdyker kommer därför efterfrågan på villor minska. 
    Jag skrev barnfria par, inte barnlösa. Med barnfria par menas de som valt bort barn och således inte kommer skaffa barn. Och enligt något ekonomiprogram jag tittade på häromveckan så visade en ny trend att allt fler barnfria par väljer att köpa hus. Detta för att de har större kapital och vill ha mer boyta samt en trädgård. 
    Det handlar inte alltid om vad man är i behov av. 

Sedan kommer huspriserna nog inte minska nu när räntorna börjar gå ner igen och fler kommer ha råd att köpa hus, tvärtom. Större efterfrågan på hus= Fler budgivare som trissar upp priset= Huspriserna stiger. 

Huspriserna sjönk däremot ubder inflationen, men huspriserna går alltid upp och ner men brukar återhämta sig inom en 7-års period.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?