• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:33:35 följande:
    Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
    Hur kan du se hur deras ekonomi ser ut?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-10-12 19:22:23 följande:
    Hur kan du se hur deras ekonomi ser ut?
    Suck. Nej, men det är ju det jag funderar här om. Utåt sett är de ju normalinkomsttagare (är rätt lätt att se vem som bor på en adress som säljs), alltså vanliga människor utan många miljoner på banken. Men det kanske är vanligare än jag tror helt enkelt att folk just har det, sett till hur många hus i den prisklassen som säljs.
  • Anonym (Flyt)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 02:01:32 följande:
    Absolut. Men boende bör de ha säkert.
    Barn överlever faktiskt att byta bostad, jag har ännu aldrig hört om något barn som inte har gjort det. Ju mindre barn desto fortare anpassar de sig.
  • Anonym (Flyt)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:27:26 följande:
    För att resonemanget att riskera att barnen står utan boende känns som något en förälder inte skulle föra.
    Nu låter du enbart trög.

Man ser givetvis till att ha en hyresbostad ordnad när man säljer, som bryggboende.
  • Kvittning
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 19:16:35 följande:
    Ja det är ju det med. Vi landar så i vissa fall vilket känns gravt olockande, även om vi räknar på att vi har kontantinsats på ett par miljoner.
    Fast det har ni ju inte eftersom att ni anser det vara oansvarigt att sälja först så era pengar är låsta i nuvarande boende.

Du skriver att ni inte fattar, får förklarat att man behöver sälja först och köpa sedan, vägrar acceptera att det faktiskt är ett standardförfarande och fortsätter att inte fatta och tror att folk med vanliga löner på riktigt har två boenden samtidigt för över 10 miljoner totalt.
  • Studentpappa
    ElaineBenes skrev 2024-10-12 19:13:51 följande:

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

Beroende på vad du räknar in, så dom pengarna lägger väldigt många som bor i hus på sitt boende.

Vi har lån på ca 2,7 msek 
    Lån+amortering 12k/mån 
    El+överföring 2k/mån
    Försäkring 0,8k/mån
    Fastighetsavgift 0,7k/mån 
    Va/avfall har jag dålig koll på.

Sen kostar ju allt runtomkring ett hus skjortan också. Så att köpa hus om man vill bo billigt låter lite bakvänt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Flyt) skrev 2024-10-12 19:51:56 följande:
    Nu låter du enbart trög.

Man ser givetvis till att ha en hyresbostad ordnad när man säljer, som bryggboende.
    Eller så löser man det utan det. Trög kan du vara själv.
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 20:21:23 följande:
    Fast det har ni ju inte eftersom att ni anser det vara oansvarigt att sälja först så era pengar är låsta i nuvarande boende.

Du skriver att ni inte fattar, får förklarat att man behöver sälja först och köpa sedan, vägrar acceptera att det faktiskt är ett standardförfarande och fortsätter att inte fatta och tror att folk med vanliga löner på riktigt har två boenden samtidigt för över 10 miljoner totalt.
    Nu sa jag även om vi räknar på det. Dvs även om vi alltså hypotetiskt antar att vi säljer och får loss pengarna.

Fattar du nu?
  • Anonym (Fattar inte)
    Studentpappa skrev 2024-10-12 20:26:58 följande:
    Beroende på vad du räknar in, så dom pengarna lägger väldigt många som bor i hus på sitt boende.

Vi har lån på ca 2,7 msek 
    Lån+amortering 12k/mån 
    El+överföring 2k/mån
    Försäkring 0,8k/mån
    Fastighetsavgift 0,7k/mån 
    Va/avfall har jag dålig koll på.

Sen kostar ju allt runtomkring ett hus skjortan också. Så att köpa hus om man vill bo billigt låter lite bakvänt.
    Låter som låg amortering eller bra ränta??
  • Mickezzz
    ElaineBenes skrev 2024-10-12 19:13:51 följande:

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

Det beror på belångsgraden och skuldkvoten.
    alltså hur mycket ni har i lån förhållandevis mot inkomsten och hur mycket lån mot vad bostaden är värd.

vi byggde hus 2017 som är värderat till ca 7,5 miljoner idag.
    vi har kommit under 4,5 gånger årslönen i lån och under 50 procent i belåning.
    betalar ca 4500kr per månad i räntekostand.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?