• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-11 16:02:50 följande:

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

Vi är 40 båda två. Med en husrenovering som kostat pengar.
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-11 16:12:33 följande:
    Vad har villa att göra med barn? 
    Måste man ha barn eller skaffa barn inom rimlig tid för att för att få köpa villa?

Troligen är det lika vanligt som att par med barn köper villa. 

Alla vill inge bo i bostadsrätt, centralt eller med havsutsikt. Oberoende om de har barn eller inte. Precis som att alla inte vill bo i villa, också oberoende om de har barn eller inte. 
    Det är min erfarenheter att just barn driver behovet av större ytor.
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:49:59 följande:
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
    Va? Jag har jättemånga barnfria vänner i hus.
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 16:27:08 följande:
    Det är min erfarenheter att just barn driver behovet av större ytor.
    Vilket gör att barnfria inte får köpa villor? 

Ditt resonemang är väldigt märkligt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 16:26:36 följande:
    Är väl lite tur också, vilka renoveringar som blir nödvändiga osv
  • Raggartjejen

Vi ärvde vår villa på 375 kvm + tomt på ca 1000 kvm = maken enda barnet.
    Värderad till 9 miljoner. 

• Anonym (Em)

Vilken prisklass har ni råd med då, TS? Dyrare innebär ju ofta mindre renoveringsbehov om det inte är centralt man betalar för. Så billigare på så sett

• Aniiee
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 14:05:48 följande:
    Fast huspriserna här har ju bara ökat hela tiden sen 1970...
    Det är förvisso sant, men....

Mellan 1975 och 1985 ökade huspriserna med i snitt ca 80%. Snittlönerna i privat sektor ökade med ca 116%, statsanställdas med ca 135% och kommunanställdas med ca 113%

Mellan 1985 och 1995 ökade huspriserna med i snitt ca 69%, privatlönerna med ca 83%, statsanställdas med ca 80%, kommunalanställdas med  ca 76% och regionanställdas med ca 86%

Mellan 1995 och 2005 ökade huspriserna med i snitt ca 110%, privatlönerna med ca 55%, statsanställdas med ca 53%, kommunalanställdas med ca 41% och regionsanställda med ca  55%

Mellan 2005 och 2015 ökade huspriserna med i snitt ca 70%, privatlönerna med ca 37%, statsanställdas med ca 42%, kommunasntälldas med ca 33%, och regionanställas med ca 36%

Mellan 2015 och 2022 ökade huspriserna med i snitt ca 57%, privalönerna med ca 15%, statsanställdas med ca 15%, kommunanställdas med ca 20%, regionanställads med ca 19%

Eller över hela denna tid:
    Privatanstäldas genomsnittliga löneökning, 1975-2022: ca 869%
    Statsanställdas genomsnittliga löneökning 1975-2022: ca 846%
    Kommunalanställdas genomsnittliga löneökning 1975-2022: ca 800%
    Priserna för småhus för permanentboende ökning 1975-2022: ca 1644%
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 16:26:36 följande:
    Och ändå vill ni sälja. 
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:29:54 följande:
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
    Jag tror det beror mkt på var man befinner sig. En fin central bostadsrätt i en storstad ger ett stort utbud av saker man kan gilla. Bor man på landet så lär man hellre vilja bo i hus tänker jag, kanske inte ger så mkt att ha nära till utbudet i dom riktigt små städerna där.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?