• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • EpicF
    Anonym (Skyldig) skrev 2024-10-12 18:26:02 följande:
    Spelar det någon roll? 
    Jag anser att det är väldigt märkligt att en vuxen personen mellan 30-35 inte klarar att betala sitt lån själv. 

Klarar man inte att betala sitt lån själv så ska man dels se över sin hela ekonomi och dels kanske inte ens köpa bostad. 
  • EpicF
    ElaineBenes skrev 2024-10-12 19:13:51 följande:

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

Beroende på vad man har för driftskostnader till huset lägenheten, samt ränta och vad man amortera kan man nog ha en bostadskostand på upp mot 25 000kr per månad. 

Sedan behöver man oftast inte amortera allt för.myclwt per månad utan man kan ta minsta kravet. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Mickezzz skrev 2024-10-12 20:43:40 följande:
    Det beror på belångsgraden och skuldkvoten.
    alltså hur mycket ni har i lån förhållandevis mot inkomsten och hur mycket lån mot vad bostaden är värd.

vi byggde hus 2017 som är värderat till ca 7,5 miljoner idag.
    vi har kommit under 4,5 gånger årslönen i lån och under 50 procent i belåning.
    betalar ca 4500kr per månad i räntekostand.
    Men gissar att ert hus gått upp i värde sen 2017 då.
  • Studentpappa
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 20:43:33 följande:
    Låter som låg amortering eller bra ränta??
    Ja vi amorterar bara 1% i dagsläget. Räntan är rörlig och rabatten 1,25% så rätt ordinär. Räntan är ju på väg ner så då höjer vi antagligen amorteringen igen. 
    Ride it like you stole it
  • Faxze

Vi kunde lägga in 2,4 miljoner när vi köpte för strax över 6 miljoner. Av kapitalinsatsen var hälften bundet i tidigare lägenhet och resten besparingar. Vi hade inga som helst problem att få lån även om lägenheten inte var såld. Kapitalet bundet i lägenheten fick vi räntefritt överbryggningslån under 6 månader medan vi sålde lägenheten. 

Men vi har mycket god ekonomi. Ytterligare besparingar på cirka 700 000 kr. Hade vi inte kunnat skjuta till 1,2 miljoner i kapital och ha 700 000 kr över så hade vi nog inte fått låna utan att ha sålt först. Vi hade även klarat kostnader för dubbla boenden även om det så klart hade varit på marginalerna 

De jag känner som köper bostad nu säljer först och köper sen. De har fått lånelöfte med villkoret att de måste ha en klausul om egen försäljning i köpekontraktet om de inte har sålt innan. Jag känner ingen annan som fått göra som vi gjorde. Bankerna är rejält hårda på det så ekonomin måste vara extremt god för att få köpa innan man sålt.

Boendekostnad inkl ränta och amortering hamnar på 16000 kr/mån för oss. Det får man räkna med att en bostad i 6-7 miljonersklassen blir att kosta.

• Kvittning
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 20:42:09 följande:
    Nu sa jag även om vi räknar på det. Dvs även om vi alltså hypotetiskt antar att vi säljer och får loss pengarna.

Fattar du nu?
    Då får ni loss 2,5 miljoner och behöver låna 4 miljoner, det säger väl inte banken nej till med de inkomster ni angivit?
  • EpicF
    Kvittning skrev 2024-10-12 21:37:26 följande:
    Då får ni loss 2,5 miljoner och behöver låna 4 miljoner, det säger väl inte banken nej till med de inkomster ni angivit?
    De borde dem inte göra, om de nu inte har extremt höga utgifter. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 21:37:26 följande:
    Vi hade ju angivit det i ansökan. Och fått nej.
  • Anonym (Snorvalp)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-13 14:49:43 följande:
    Har inte läst allt. Ni har inte jättemånga barn eller bilar eller så? Sånt kan också spela in 
  • Kvittning
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-13 14:49:43 följande:
    Ok, jag uppfattade det som att ni hade angett att ni skulle köpa nytt innan ni sålde. Men ni fick alltså nej när ni angav att ni ville låna ca 4 miljoner, ha 2,5 miljoner I insats och inget dubbelt boende? Det låter märkligt om ni inte har en massa barn som de räknar på också.
  • Anonym (KP)

Vi köpte vår villa för 10,6 mSEK 2023-08. Kändes som en bra tid då räntor och omvärlden gjorde folk oroliga - idag är nog värdet närmare 12 mSEK. Så ibland måste man ha tur och pricka rätt tidpunkt. Köpte också hus för vi fått barn och därför ville ha lite mer plats. Jag är 34 år och min fru 29 år. 

Vi har dock något bättre inkomster än er samt en del mer sparande. Vi tjänar 125 000 + 60 000 + Bonus. Samt hade kontantinsats på ca 4 mSEK. Lånen blir stora men man måste ju bo. Skulle inte säga att vi är särskilt unika dock i vår umgängeskrets. Nästan alla har köpt boende för minst 8mSEK. De flesta löser det själva med löner och bostadskarriär och vissa får säkert hjälp från föräldrar med några miljoner. 

Jag vill säga såhär - folk har mer pengar än man tror (överlag). Samt att boende är folk beredda att betala mycket för då man i Sverige spenderar så stor del av sin tid i hemmet. 

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (KP) skrev 2024-10-16 22:56:26 följande:

Vi köpte vår villa för 10,6 mSEK 2023-08. Kändes som en bra tid då räntor och omvärlden gjorde folk oroliga - idag är nog värdet närmare 12 mSEK. Så ibland måste man ha tur och pricka rätt tidpunkt. Köpte också hus för vi fått barn och därför ville ha lite mer plats. Jag är 34 år och min fru 29 år. 

Vi har dock något bättre inkomster än er samt en del mer sparande. Vi tjänar 125 000 + 60 000 + Bonus. Samt hade kontantinsats på ca 4 mSEK. Lånen blir stora men man måste ju bo. Skulle inte säga att vi är särskilt unika dock i vår umgängeskrets. Nästan alla har köpt boende för minst 8mSEK. De flesta löser det själva med löner och bostadskarriär och vissa får säkert hjälp från föräldrar med några miljoner. 

Jag vill säga såhär - folk har mer pengar än man tror (överlag). Samt att boende är folk beredda att betala mycket för då man i Sverige spenderar så stor del av sin tid i hemmet. 

Lyxigt med så bra löner. Jag och mannen är högutbildade och har jobbat i 15 år men vad ska man säga, alla delar i samhället betalar sig inte lika bra trots vikten av dem. Hade jag valt karriär idag hade jag nog tänkt mer egoistiskt för min familjs skull.

Att ha föräldrar som kan gå in med några miljoner känns dock inte som det vanligaste. Skulle ju önska att det inte var något som var det iaf, för då konkurrerar man ju med omöjliga motståndare.
  • Russinbulle

Jag tror ni kan fixa det. Att bo tillfälligt i andra hand eller hyres med barn är inte något särskilt jobbigt eller farligt. Det gjorde vi ett helt år. Nu lever vi villadrömmen. 

• Anonym (Moneymoney)

Ja hus kostar att köpa och ha.

Vi köpte vårt hus för 10 år sedan, väldigt billigt. Hade tur, huset var tråkigt, orenoverat och såldes dessutom mitt i industrisemestern. Vi köpte för 3,5 och kan idag sälja för 8 om vi skulle vilja. Har givetvis renoverat en hel del men inte tagit några lån för att göra det. Har huslån på 2,5 miljoner, kostar ca 4500 i månaden.

Vi får ut runt 80 tillsammans så vi klarar oss bra. Miljonen vi la i insats kommer från försäljning av bostadsrätt vi hade innan. 

Om vi nu säger att vi inte hade något hus, bara en kontantinsats,  skulle vi fortfarande ha råd att köpa ett hus för 8 miljoner idag. Men såklart mindre över varje månad. Men hus i den prisklassen är inte för alla. Och det finns ju mycket dyrare hus än så.

• Anonym (KP)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-17 13:48:26 följande:
    Lyxigt med så bra löner. Jag och mannen är högutbildade och har jobbat i 15 år men vad ska man säga, alla delar i samhället betalar sig inte lika bra trots vikten av dem. Hade jag valt karriär idag hade jag nog tänkt mer egoistiskt för min familjs skull.

Att ha föräldrar som kan gå in med några miljoner känns dock inte som det vanligaste. Skulle ju önska att det inte var något som var det iaf, för då konkurrerar man ju med omöjliga motståndare.

Alla jobb betalar inte bra, nej. Samtidigt är det valet man gör att kanske välja att studera något man brinner för snarare än att välja studier baserat på framtida möjligheter. Allt är ett personligt val. 

Gällande föräldrarnas kontantinsatser tror jag det också är vanligare än du tror. Förskott på arv alternativt att föräldrarna också ser det som en investering. Kanske belånar sitt eget hus osv. 

• Mickezzz
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 21:02:43 följande:
    Men gissar att ert hus gått upp i värde sen 2017 då.
    Jo klart det gjort, men gick ändå in med strax över 2,1 miljon i kontantinsat.
    Sen 2017 amorterar vi ca 40000kr per år också, så det tuggar liksom neråt lite varje år.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?