• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (E)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:49:59 följande:
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-rapport-vuxna-utan-barn-vill-helst-bo-i-villa
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte
    Där ser man.
    Jag tänkte mig att det blir för dyrt för de unga att bo i villa, de flesta vill väl inte måla och renovera och snickra och underhålla själva idag? Blir ju dyrt om man ska både köpa dyrt hus och dyra renoveringar ?
    Men många har uppenbarligen mycket pengar idag.
    Och ändå sägs det inte löna sig tillräckligt att jobba.
  • Anonym (Morsan)

Vi köpte hus i mitten på 80-talet, betalade 25% kontantinsats. Räntan var 12,95% men lånet inte högt. Betalade huset på 20 år på 2 arbetarlöner. Idag är driftskostnaderna och fastighetsavgiften löjligt höga. Dessutom kommer det alltid att finnas reparationer att göra.

På gatan bredvid har 2 hus sålts till singlar.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-11 17:34:23 följande:
    Ja alla verkar vilja bo i villa, även äldre vill inte flytta. I vårt område är 75% av husen ägda av 70 plussare. ingen verkar vilja flytta. Husen är 230-400 kvm och alla har stora tomter på 4000 kvm, 
    Här byggs just nu hyreslägenheter för äldre, kollade av nyfikenhet hyran för en 2:a och fick en chock, nästan 11.000 i månaden. Många bor nog ensamma och klarar inte praktiskt av en flytt.
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 18:30:08 följande:
    Där ser man.
    Jag tänkte mig att det blir för dyrt för de unga att bo i villa, de flesta vill väl inte måla och renovera och snickra och underhålla själva idag? Blir ju dyrt om man ska både köpa dyrt hus och dyra renoveringar ?
    Men många har uppenbarligen mycket pengar idag.
    Och ändå sägs det inte löna sig tillräckligt att jobba.
    Finns hantverkare att hyra in... 

Och det finns många som vill renovera själva. 

Barnlösa par kan ha bättre ekonomi än de med barn. 

Återigen, ditt resonemang är väldigt märkligt. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-11 16:48:36 följande:
    Och ändå vill ni sälja. 
    Ja. Huset är fint. Men köptes innan vi just hade barn och det var osäkert om det skulle bli barn. Det är superfint nu. Men inte för en barnfamilj.
  • Anonym (Fattar inte)
    Ja alla verkar vilja bo i villa, även äldre vill inte flytta. I vårt område är 75% av husen ägda av 70 plussare. ingen verkar vilja flytta. Husen är 230-400 kvm och alla har stora tomter på 4000 kvm, 
    Kan ju vara med att den kategorin har lånat upp sig en del i huset. Sen får de loss vid försäljning men då de inte får nya lån alls blir alternativen inte så kul. Eller osäkrare, ett hus du bott länge i känner du och är trygg med och vet exakt allt om. Ettn nyköp kan bjuda på mer överraskande saker
  • EpicF
    De trivs väl.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?