Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 13:56:08 följande:
    Vi har ändå ett boende att lägga in insats från men med kalkylerna bankerna gör är det ändå nästan omöjligt att få möjlighet verkar det som.
    Huspriserna är för höga helt enkelt. Jag tror det är bra att bankerna är hårda med kalkylerna, ni skall ju kunna klara betydligt högre ränta utan att behöva gå från hus och hem.

Huspriserna har blåsts upp av nollrönta vi hade så länge och alla tror att alla huspriser alltid går upp och att det är bara att låna.

Bu minskar barnafödandet kraftigt.  Med både färre och mindre barnfamiljer kommer efterfrågan på hus minska så priserna kommer nog att falla om några år. Så vore jag er skulle jag vänta ett par år med husköpet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Elin pelin skrev 2024-10-11 14:19:40 följande:
    Fast banken kanske inte ger lånelöfte eftersom er insats då är låst i ert boende. Ofta kommer ju visserligen lånelöftet i det fallet med villkoret att ni måste sälja innan ni får köpa, men kanske att ni måste pratat med banken och inte bara göra det online?

Ja, banken måste ju annars räkna med att ni skall klara två boenden. Man kan ju aldrig veta vad som händer , om man kan sälja sitt gamla boende. På nittiotalet när det var kris senast vet jag många som fick sitta med två boenden i över ett år och sen till slut sälja med stor förlust. 

Priserna har gått upp sen sjuttiotalet ja, men på nittiotalet var räntan jättehög och många fick sälja sina hus med förlust, en del blev skuldsatta för livet.

Nu har många unga levt med låga räntor i 20 år och tror det skall vara så för evigt. De räntor vi har nu är ju inte ens höga , på nittiotalet var det vanligt med över 10% i bolåneränta. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 14:53:24 följande:
    Det är så, dock var ju nittiotalsräntorna också extrema åt andra hållet. 
    Vi vill alltid räkna med att kunna amortera med och har det med i kalkylerna.

Det är mer att det känns hopplöst och som att så många verkar ha råd där vi inte ser att vi har det, och vi undrar vad det kan bero på. Delar av vårt sparkapital har ju gått åt att renovera upp nuvarande hus just så vi kommer kunna sälja det till vinst - vi bor egentligen bra, bara inte så vi ser att det kommer funka för vår familj långsiktigt på bästa vis.
    Jag tror priserna kommer att sjunka.
    Dels på grund av att räntorna troligtvis kommer att ligga lite högre de närmsta åren pga oro och kris och krig i världen.
    Dels pga att vi går mot en befolkningsminskning. Detta beror på att:
    Invandringen minskar drastiskt.
    Barnafödanet minskar också.
    Dödsfallen ökar i och med att fyrtiotalisternas jättekul nu börjar bli över 80 år.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 15:19:37 följande:
    Parallellt med det så är barnfria par en ny ökande målgrupp för husköp.

Huspriserna går alltid upp förr eller senare efter en inflation så jag tror tvärtom, att när räntorna nu fortsätter nedåt så kommer huspriserna öka pga större efterfrågan.
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 15:19:37 följande:
    Parallellt med det så är barnfria par en ny ökande målgrupp för husköp.

Huspriserna går alltid upp förr eller senare efter en inflation så jag tror tvärtom, att när räntorna nu fortsätter nedåt så kommer huspriserna öka pga större efterfrågan.
    Enligt Anders Borg kommer en högre räntenivå i USA påverka våra räntor uppåt. Vi kommer inte att komma tillbaks den extrema lågröntemiljö som vi haft. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 15:32:00 följande:
    Ja? 
    Ja, vi köpte ju hus som barnlöst par. Men det var ju för att vi planerade barn. Ett barnlöst par som inte vill bilda familj köper knappast en större villa. Nu när barnafödandet störtdyker kommer därför efterfrågan på villor minska. 
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-11 15:40:19 följande:
    Sparade pengar = mindre lån. 
    Minamal utgifter i övrigt gör att folk har råd.  

Med eran inkomst, plus det ni får av att sälja så vorde ni har råd med ett hus runt 6,5 milj. 
    Men då kräver banken att de säljer först. Pengarna ligger ju i bostaden de är inte tillgängliga förrän de sålt den gamla bostaden.
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-11 15:45:59 följande:
    Ja, varför skulle de inte kunna göra det?
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
  • TvillingmammaVästgöte

I min kommun, en av de tio största i Sverige, är det just nu ett jättestort utbud av villor på Hemnet. Stort utbud brukar ha en negativ effekt på priserna.

• TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-11 16:12:33 följande:
    Vad har villa att göra med barn? 
    Måste man ha barn eller skaffa barn inom rimlig tid för att för att få köpa villa?

Troligen är det lika vanligt som att par med barn köper villa. 

Alla vill inge bo i bostadsrätt, centralt eller med havsutsikt. Oberoende om de har barn eller inte. Precis som att alla inte vill bo i villa, också oberoende om de har barn eller inte. 
    Det är min erfarenheter att just barn driver behovet av större ytor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Där ser man.
    Jag tänkte mig att det blir för dyrt för de unga att bo i villa, de flesta vill väl inte måla och renovera och snickra och underhålla själva idag? Blir ju dyrt om man ska både köpa dyrt hus och dyra renoveringar ?
    Men många har uppenbarligen mycket pengar idag.
    Och ändå sägs det inte löna sig tillräckligt att jobba.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 08:10:29 följande:
    Aldrig nånsin sett det här.
    Mina vänner och kollegor som just nu vill köpa hus säger att de också fått krav på att sälja först. Detta krav brukar komma i kristider från bankerna, i goda tider tas de bort. 
  • TvillingmammaVästgöte
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:05:07 följande:

Folk har inte råd! Det är därför utbudet på Hemnet och liknande är all time high nu. Köparna har inte möjlighet att ge så mycket som säljarna vill ha, och då blir det i många fall ingen affär.

De som bor i hus som kostade 6 miljoner för 3 år sedan, fick lån till låg ränta och hade KALP-kalkyler som såg vettiga ut eftersom inflationen inte hade tagit fart än. Det är betydligt färre som kan köpa ett 6-miljonershus idag. Ni är inte de enda som fått nej på låneansökan från banken.

Som väl är, TS, är ni människor och inte träd. Ni är inte fastvuxna, och kan flytta på er! Är priserna för höga i er stad, kan ni flytta till en mindre stad eller till och med till landsbygden. Att vara en högbelånad småbarnsfamilj i en större stad innebär en ständig press att dra in pengar för att ha råd att leva. Långa förskoledagar för barnen. 
    Flyttar ni till en plats med lägre bostadspriser, har ni möjlighet att jobba mindre och få mer tid med barnen när de är små. Ni kanske får råd med annan guldkant på tillvaron; husvagn, resor eller sommarstuga. 

Ja ett alternativ är att flytta.
    Eller att köpa ett billigare boende. Tex ett barnvänligt radhus.
    Om alla skall ha de väldigt attraktiva husen i vissa väldigt attraktiva stadsdelar, är det klart att just dessa hus blir lite dyrare.

Å andra sidan finns just nu ett stort överutbud på Hemnet eftersom bankerna inte ger lån lika enkelt som förr.  Hur priserna då skall kunna öka framöver de närmsta åren förstår jag inte. Snarare borde de väl falla pga överutbudet, men det tar tid för folk vill inte sälja om de inte får ett bra pris.

Men jag hör om folk i bekantskapskretsen som tvingas sälja med förlust just nu. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag tittade precis på Hemnet för min stad. Nu har det kommit ut ännu fler hus, har aldrig sett så många villor till salu tidigare. Det som också är tydligt är att nu har fler av de attraktiva husen lagts ut till försäljning.
    Troligtvis har många väntat med att sälja tills dess räntorna gått ner. Nu vill många passa på att sälja.

Men just nu är inte köpkraften på topp pga att bankerna är just nu mer försiktiga i sin utlåning.
    En del köpare är också försiktigare, man inser att räntor kan höjas och vill inte sätta sig i en för riskabel situation.
    Inflationen har också gjort att många har mindre pengar, och arbetslösheten är hög och ökande. 

Så många lär få sälja sina hus till lägre än begärt pris. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:33:35 följande:
    Vi sitter liksom redan på ett "helt ok" hus som är bättre än 90% av husen vi ser ute. Hade vi inte haft småbarn hade det varit väldigt bra. Så väldigt mkt hus skulle bli direkta nedköp.

Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
    De kanske säljer för att de inte har råd?
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-12 16:49:17 följande:
    Du tror att sådan syns på utsidan? 

Banken tittar på ens ekonomi när man gör ett personligt besök. 
    Ja, vår personliga bankman säger att vi inte behöver sälja för att köpa nytt boende, banken ordnar brygglån säger han. Vi har god ekonomi och lång historik i banken. 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?