• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:29:54 följande:
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
    Ja, varför skulle de inte kunna göra det?
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:42:06 följande:
    Men då kräver banken att de säljer först. Pengarna ligger ju i bostaden de är inte tillgängliga förrän de sålt den gamla bostaden.
    Självklart. 
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-11 15:45:59 följande:
    Ja, varför skulle de inte kunna göra det?
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
  • Anonym (Em)

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

• TvillingmammaVästgöte

I min kommun, en av de tio största i Sverige, är det just nu ett jättestort utbud av villor på Hemnet. Stort utbud brukar ha en negativ effekt på priserna.

• Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-11 16:02:50 följande:

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

Börjar man vara 50 har ju många arv på det
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:49:59 följande:
    Jag trodde inte att de var intresserade om de inte planerar barn. I mitt villaområde bor inga barnlösa par. Barnlösa par brukar oftare vilja bo centralt i en fin bostadsrätt eller i en fin bostadsrätt med sjö eller havsutsikt, om de har fin ekonomi.
    Jag förstår att det finns några enstaka  barnlösa par som köper villor men jag tror inte att det är vanligt? Därför tror jag att det minskade barnafödandet på lite sikt kommer att minska eftefrågan på villor. 
    Vad har villa att göra med barn? 
    Måste man ha barn eller skaffa barn inom rimlig tid för att för att få köpa villa?

Troligen är det lika vanligt som att par med barn köper villa. 

Alla vill inge bo i bostadsrätt, centralt eller med havsutsikt. Oberoende om de har barn eller inte. Precis som att alla inte vill bo i villa, också oberoende om de har barn eller inte. 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?