• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 08:10:29 följande:
    Aldrig nånsin sett det här.
    Mina vänner och kollegor som just nu vill köpa hus säger att de också fått krav på att sälja först. Detta krav brukar komma i kristider från bankerna, i goda tider tas de bort. 
  • Anonym (M2)

Enda sättet att ha råd är att ha mycket sparat kontant eller ha enormt hög lön. Annars är det kört.

Fint att många tänker på att hjälpa sina barn så de kan göra "bostadskarriär". Själv fick jag inte en krona när jag fyllde 18 utan då gällde det att försörja sig själv och leva i billig hyresrätt. Sådär 15 år senare stack jag ut hakan och undrade om man kanske kunde få låna billigt utan ränta till kontantinsatsen iallafall men se det gick inte heller.

Helt allvarligt dock så tycker jag det är jättebra att ha sina barn i åtanke. Om inte bostadsmarknaden reglerar sig på något vis kommer det bli ännu tuffare i framtiden att köpa bostad. Börja spara redan nu.

• Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 07:52:30 följande:

Fast ingen med två småbarn i förskola säljer ju hus idag utan att ha köpt nytt. Vad gör man om det nya faller igenom? Driver med barnen på gator? Köper något i panik?

Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand till en familj som var i ett sådant glapp. De hade sålt och letade nytt boende.

Men har också ett exempel på en person som fick ett särskilt lån under tiden han satt med två boenden. Handlade dock bara om nån månad för honom.
  • Anonym (Em)

Fast ingen med två småbarn i förskola säljer ju hus idag utan att ha köpt nytt. Vad gör man om det nya faller igenom? Driver med barnen på gator? Köper något i panik?

Vill man ha chans på det perfekta boendet utan att vara höginkomsttagare behöver man kanske våga satsa och gambla lite. Ta chansen och sälja när man får ett bra bud på gamla boendet t ex
  • MammaTillDansband

Folk har inte råd! Det är därför utbudet på Hemnet och liknande är all time high nu. Köparna har inte möjlighet att ge så mycket som säljarna vill ha, och då blir det i många fall ingen affär.

De som bor i hus som kostade 6 miljoner för 3 år sedan, fick lån till låg ränta och hade KALP-kalkyler som såg vettiga ut eftersom inflationen inte hade tagit fart än. Det är betydligt färre som kan köpa ett 6-miljonershus idag. Ni är inte de enda som fått nej på låneansökan från banken.

Som väl är, TS, är ni människor och inte träd. Ni är inte fastvuxna, och kan flytta på er! Är priserna för höga i er stad, kan ni flytta till en mindre stad eller till och med till landsbygden. Att vara en högbelånad småbarnsfamilj i en större stad innebär en ständig press att dra in pengar för att ha råd att leva. Långa förskoledagar för barnen. 
    Flyttar ni till en plats med lägre bostadspriser, har ni möjlighet att jobba mindre och få mer tid med barnen när de är små. Ni kanske får råd med annan guldkant på tillvaron; husvagn, resor eller sommarstuga. 

• Anonym (Em)
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:05:07 följande:

Folk har inte råd! Det är därför utbudet på Hemnet och liknande är all time high nu. Köparna har inte möjlighet att ge så mycket som säljarna vill ha, och då blir det i många fall ingen affär.

De som bor i hus som kostade 6 miljoner för 3 år sedan, fick lån till låg ränta och hade KALP-kalkyler som såg vettiga ut eftersom inflationen inte hade tagit fart än. Det är betydligt färre som kan köpa ett 6-miljonershus idag. Ni är inte de enda som fått nej på låneansökan från banken.

Som väl är, TS, är ni människor och inte träd. Ni är inte fastvuxna, och kan flytta på er! Är priserna för höga i er stad, kan ni flytta till en mindre stad eller till och med till landsbygden. Att vara en högbelånad småbarnsfamilj i en större stad innebär en ständig press att dra in pengar för att ha råd att leva. Långa förskoledagar för barnen. 
    Flyttar ni till en plats med lägre bostadspriser, har ni möjlighet att jobba mindre och få mer tid med barnen när de är små. Ni kanske får råd med annan guldkant på tillvaron; husvagn, resor eller sommarstuga. 

I vissa fall stämmer det här - folk har förköpt sig. Sitter man på pengarna kan man ju rida lite på vågen och köpa hur till lägst pris också. Så blir ju en ond spiral för säljare
  • TvillingmammaVästgöte
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:05:07 följande:

Ja ett alternativ är att flytta.
    Eller att köpa ett billigare boende. Tex ett barnvänligt radhus.
    Om alla skall ha de väldigt attraktiva husen i vissa väldigt attraktiva stadsdelar, är det klart att just dessa hus blir lite dyrare.

Å andra sidan finns just nu ett stort överutbud på Hemnet eftersom bankerna inte ger lån lika enkelt som förr.  Hur priserna då skall kunna öka framöver de närmsta åren förstår jag inte. Snarare borde de väl falla pga överutbudet, men det tar tid för folk vill inte sälja om de inte får ett bra pris.

Men jag hör om folk i bekantskapskretsen som tvingas sälja med förlust just nu. 

• MammaTillDansband
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 10:15:19 följande:
    I vissa fall stämmer det här - folk har förköpt sig. Sitter man på pengarna kan man ju rida lite på vågen och köpa hur till lägst pris också. Så blir ju en ond spiral för säljare
    Visst är det så! Samtidigt kan folk som har lånelöfte eller kapital göra bostadsfynd i dagsläget, eftersom alla säljare inte har tid att vänta.
  • Kvittning

Alla där jag bor säljer först och köper sedan. I glappet brukar de hyra ett hus eller lägenhet i andra hand.
  • MammaTillDansband
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 10:19:16 följande:

Å andra sidan finns just nu ett stort överutbud på Hemnet eftersom bankerna inte ger lån lika enkelt som förr.  Hur priserna då skall kunna öka framöver de närmsta åren förstår jag inte. Snarare borde de väl falla pga överutbudet, men det tar tid för folk vill inte sälja om de inte får ett bra pris.

Jo, det är troligt att det finns en ytterligare latent prissänkning i alla dessa bostäder som är till salu nu. Jag tror inte TS behöver ha bråttom med att varken sälja nuvarande bostad eller köpa en ny, eftersom det är troligt att prisnivån på bostäder kommer att vara låg en längre tid framöver.

Å andra sidan, om TS med familj måste sälja nuvarande bostad först, är det lika bra att dra igång processen nu, eftersom det kan ta tid. Bra att de inte är så högt belånade, så något lär det bli över ändå att lägga in i nästa bostad.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?