• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tittade precis på Hemnet för min stad. Nu har det kommit ut ännu fler hus, har aldrig sett så många villor till salu tidigare. Det som också är tydligt är att nu har fler av de attraktiva husen lagts ut till försäljning.
    Troligtvis har många väntat med att sälja tills dess räntorna gått ner. Nu vill många passa på att sälja.

Men just nu är inte köpkraften på topp pga att bankerna är just nu mer försiktiga i sin utlåning.
    En del köpare är också försiktigare, man inser att räntor kan höjas och vill inte sätta sig i en för riskabel situation.
    Inflationen har också gjort att många har mindre pengar, och arbetslösheten är hög och ökande. 

Så många lär få sälja sina hus till lägre än begärt pris. 

• Anonym (Em)
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:23:20 följande:
    Visst är det så! Samtidigt kan folk som har lånelöfte eller kapital göra bostadsfynd i dagsläget, eftersom alla säljare inte har tid att vänta.
    Ja, särskilt om man har is i magen. Där jag bor sänks inte priserna så mycket (än?) men budgivningen verkar ofta utebli. Vi var de enda som la bud på vårt hus och det var bara en budgivare på huset mannen sålde.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 10:37:58 följande:

Jag tittade precis på Hemnet för min stad. Nu har det kommit ut ännu fler hus, har aldrig sett så många villor till salu tidigare. Det som också är tydligt är att nu har fler av de attraktiva husen lagts ut till försäljning.
    Troligtvis har många väntat med att sälja tills dess räntorna gått ner. Nu vill många passa på att sälja.

Men just nu är inte köpkraften på topp pga att bankerna är just nu mer försiktiga i sin utlåning.
    En del köpare är också försiktigare, man inser att räntor kan höjas och vill inte sätta sig i en för riskabel situation.
    Inflationen har också gjort att många har mindre pengar, och arbetslösheten är hög och ökande. 

Så många lär få sälja sina hus till lägre än begärt pris. 

Tror att det är som du säger, att säljare har inväntat räntesänkning. 

Men vet inte om jag ser någon jättenedgång framöver, iaf inte där jag bor. Många som säljer köper ju nytt också och då blir det snurr på bostadsmarknaden igen. Så tänkte iaf vi som både ville sälja och köpa. Går priserna ner går de ju ner även för det vi ville sälja.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 09:35:35 följande:
    Vill man ha chans på det perfekta boendet utan att vara höginkomsttagare behöver man kanske våga satsa och gambla lite. Ta chansen och sälja när man får ett bra bud på gamla boendet t ex
    Har du barn?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:22:34 följande:
    Har du barn?
    Ja, jag har två barn. Varför undrar du?
  • Anonym (Fattar inte)
    Kvittning skrev 2024-10-12 10:28:29 följande:
    Alla där jag bor säljer först och köper sedan. I glappet brukar de hyra ett hus eller lägenhet i andra hand.
    Det känns väldigt oansvarigt.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 16:23:55 följande:
    Ja, jag har två barn. Varför undrar du?
    För att resonemanget att riskera att barnen står utan boende känns som något en förälder inte skulle föra.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:26:05 följande:
    Det känns väldigt oansvarigt.
    Man måste ju inte satsa på perfekt boende. Man har ett val. Men tror att det jag skrev bl a krävs om man inte har lön som räcker. Säljer man i rätt tid och köper i rätt tid så når man såklart längre än de som prioriterar tryggt boende och en smidig övergång/flytt.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?