Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

• Anonym (Em)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-11 16:02:50 följande:

Bostadskarriär. De som började med bostadsrätt när de flyttade hemifrån har kommit en bra bit när de är 40. Ett par som gjort det båda två har en rejäl insats att lägga. Sen är det ju många som tjänar mer än er i större städer.

Börjar man vara 50 har ju många arv på det
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 16:26:36 följande:
    Vi är 40 båda två. Med en husrenovering som kostat pengar.
    Är väl lite tur också, vilka renoveringar som blir nödvändiga osv
  • Anonym (Em)

Vilken prisklass har ni råd med då, TS? Dyrare innebär ju ofta mindre renoveringsbehov om det inte är centralt man betalar för. Så billigare på så sett

• Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 07:52:30 följande:

Fast ingen med två småbarn i förskola säljer ju hus idag utan att ha köpt nytt. Vad gör man om det nya faller igenom? Driver med barnen på gator? Köper något i panik?

Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand till en familj som var i ett sådant glapp. De hade sålt och letade nytt boende.

Men har också ett exempel på en person som fick ett särskilt lån under tiden han satt med två boenden. Handlade dock bara om nån månad för honom.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 07:52:30 följande:

Fast ingen med två småbarn i förskola säljer ju hus idag utan att ha köpt nytt. Vad gör man om det nya faller igenom? Driver med barnen på gator? Köper något i panik?

Vill man ha chans på det perfekta boendet utan att vara höginkomsttagare behöver man kanske våga satsa och gambla lite. Ta chansen och sälja när man får ett bra bud på gamla boendet t ex
  • Anonym (Em)
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:05:07 följande:

Folk har inte råd! Det är därför utbudet på Hemnet och liknande är all time high nu. Köparna har inte möjlighet att ge så mycket som säljarna vill ha, och då blir det i många fall ingen affär.

De som bor i hus som kostade 6 miljoner för 3 år sedan, fick lån till låg ränta och hade KALP-kalkyler som såg vettiga ut eftersom inflationen inte hade tagit fart än. Det är betydligt färre som kan köpa ett 6-miljonershus idag. Ni är inte de enda som fått nej på låneansökan från banken.

Som väl är, TS, är ni människor och inte träd. Ni är inte fastvuxna, och kan flytta på er! Är priserna för höga i er stad, kan ni flytta till en mindre stad eller till och med till landsbygden. Att vara en högbelånad småbarnsfamilj i en större stad innebär en ständig press att dra in pengar för att ha råd att leva. Långa förskoledagar för barnen. 
    Flyttar ni till en plats med lägre bostadspriser, har ni möjlighet att jobba mindre och få mer tid med barnen när de är små. Ni kanske får råd med annan guldkant på tillvaron; husvagn, resor eller sommarstuga. 

I vissa fall stämmer det här - folk har förköpt sig. Sitter man på pengarna kan man ju rida lite på vågen och köpa hur till lägst pris också. Så blir ju en ond spiral för säljare
  • Anonym (Em)
    MammaTillDansband skrev 2024-10-12 10:23:20 följande:
    Visst är det så! Samtidigt kan folk som har lånelöfte eller kapital göra bostadsfynd i dagsläget, eftersom alla säljare inte har tid att vänta.
    Ja, särskilt om man har is i magen. Där jag bor sänks inte priserna så mycket (än?) men budgivningen verkar ofta utebli. Vi var de enda som la bud på vårt hus och det var bara en budgivare på huset mannen sålde.
  • Anonym (Em)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 10:37:58 följande:

Jag tittade precis på Hemnet för min stad. Nu har det kommit ut ännu fler hus, har aldrig sett så många villor till salu tidigare. Det som också är tydligt är att nu har fler av de attraktiva husen lagts ut till försäljning.
    Troligtvis har många väntat med att sälja tills dess räntorna gått ner. Nu vill många passa på att sälja.

Men just nu är inte köpkraften på topp pga att bankerna är just nu mer försiktiga i sin utlåning.
    En del köpare är också försiktigare, man inser att räntor kan höjas och vill inte sätta sig i en för riskabel situation.
    Inflationen har också gjort att många har mindre pengar, och arbetslösheten är hög och ökande. 

Så många lär få sälja sina hus till lägre än begärt pris. 

Tror att det är som du säger, att säljare har inväntat räntesänkning. 

Men vet inte om jag ser någon jättenedgång framöver, iaf inte där jag bor. Många som säljer köper ju nytt också och då blir det snurr på bostadsmarknaden igen. Så tänkte iaf vi som både ville sälja och köpa. Går priserna ner går de ju ner även för det vi ville sälja.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:22:34 följande:
    Har du barn?
    Ja, jag har två barn. Varför undrar du?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:26:05 följande:
    Det känns väldigt oansvarigt.
    Man måste ju inte satsa på perfekt boende. Man har ett val. Men tror att det jag skrev bl a krävs om man inte har lön som räcker. Säljer man i rätt tid och köper i rätt tid så når man såklart längre än de som prioriterar tryggt boende och en smidig övergång/flytt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:27:26 följande:
    För att resonemanget att riskera att barnen står utan boende känns som något en förälder inte skulle föra.
    Det låter så dramatiskt att riskera att bli bostadslös. Men många bor ju ändå i städer där det är möjligt att täcka upp med andrahandskontrakt eller att bo hos anhöriga under övergångsperiod. Man behöver ju onte sälja när lösningen är obefintlig. Men såklart enklare innan barnen kommit eller när de är utflugna.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:33:35 följande:
    Vi sitter liksom redan på ett "helt ok" hus som är bättre än 90% av husen vi ser ute. Hade vi inte haft småbarn hade det varit väldigt bra. Så väldigt mkt hus skulle bli direkta nedköp.

Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
    Förstår att frågan är ekonomisk. Men hur mycket man vågar satsa spelar ju in.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?