• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • EpicF
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 21:38:05 följande:

Det är klart banken vill att ni ska ha kontantinsatsen och det andra boendet sålt.

Man behöver inte ha sitt boende sålt före man får lånelöfte, men lånelöfte bygger på att man får sitt boende sålt inom rimelig tid. 
  • EpicF
    Anonym (Skyldig) skrev 2024-10-11 22:44:03 följande:

Jag och mitt syskon har varsitt boende mellan 6,5-7,6 miljoner. Vi har fått hjälp av våra föräldrar. Både med kontantinsats och amorteringen varje månad för huset. 

Däremot har mina föräldrar inte ärvt några pengar eller liknande. Men det är svindyrt att bo någonstans. Vi är mellan 30-35. 

Klarar ni inge amorteringar själv? En vuxen person? 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-12 00:03:49 följande:
    Jag skrev barnfria par, inte barnlösa. Med barnfria par menas de som valt bort barn och således inte kommer skaffa barn. Och enligt något ekonomiprogram jag tittade på häromveckan så visade en ny trend att allt fler barnfria par väljer att köpa hus. Detta för att de har större kapital och vill ha mer boyta samt en trädgård. 
    Det handlar inte alltid om vad man är i behov av. 

Sedan kommer huspriserna nog inte minska nu när räntorna börjar gå ner igen och fler kommer ha råd att köpa hus, tvärtom. Större efterfrågan på hus= Fler budgivare som trissar upp priset= Huspriserna stiger. 

Huspriserna sjönk däremot ubder inflationen, men huspriserna går alltid upp och ner men brukar återhämta sig inom en 7-års period.
    Barnfria och barnlösa kan ha samma innebörd, just att man inte har barn och kanske inte heller önskar barn. 

Barnfria kan också betyda att man har en barnfri vecka. 
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 08:10:29 följande:
    Aldrig nånsin sett det här.
    Det är normalt att man har tillträde till nya huset några månader fram, just för att man ska hinna få sålt sitt gamla hus. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:53:05 följande:
    Ja, vår personliga bankman säger att vi inte behöver sälja för att köpa nytt boende, banken ordnar brygglån säger han. Vi har god ekonomi och lång historik i banken. 
    Vilket han ser på eran ekonomi. Inte på utsidan av er. 
  • Anonym (Skyldig)
    EpicF skrev 2024-10-12 18:10:29 följande:
    Klarar ni inge amorteringar själv? En vuxen person? 
    Spelar det någon roll? 
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:36:16 följande:
    De kanske säljer för att de inte har råd?
    Ja, det är ju en tanke såklart.
  • ElaineBenes

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

• Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-12 16:39:52 följande:

Många har ju också beskrivit hur de ärvt pengar, fått hjälp av föräldrar eller lyckats med investeringar. 

Så inkomsten är ju inte allt.

Känns bara som det är så otroligt många hus ute här i 6-7-msekklassen och uppåt. De för 3-4 mille ligger ofta utanför kollektivtrafiken i ett område med 2-3 hus, egen brunn och någon renovering som verkligen måste göras. Eller på 1,5 h från stan.
  • Anonym (Fattar inte)
    ElaineBenes skrev 2024-10-12 19:13:51 följande:

Jag undrar snarare hur folk har råd att leva i sina dyra boenden. 
    Vi bor idag i hyresrätt och kollar på både bostadsrätter och hus. Kan ändå putta in runt miljonen kontant även om vi helst vill spara en liten del. 

Vi har inte kommit så långt att vi har haft möten med banken och fått konkreta svar, men enligt kalkylerna online får vi oftast en boendekostnad på 18-25000 i månaden. 
    Lägger folk så mycket på boende? Vi skulle ha råd med det men är inte sugna att betala de summorna varje månad för att bo.

Ja det är ju det med. Vi landar så i vissa fall vilket känns gravt olockande, även om vi räknar på att vi har kontantinsats på ett par miljoner.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?