Inlägg från: Anonym (Fattar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Fattar inte)
    PH76 skrev 2024-10-11 13:30:45 följande:

Jag förstår inte riktigt, ni har inte råd med en ränta på 8750  månaden (räknat på 3,5%)? Var tar pengarna vägen?

Eller är det så att ni inte tycker att det är värt att lägga dessa pengar för att ni vill prioritera dem till annat? Då är det ju en helt annat sak.

Fast det är ju amortering också på det. Vi la in för bolåneansökan igår men blev nekade enligt mannen som la in den. Har inga andra lån än att en av oss har studielån kvar. Inga andra anmärkningar, ingenting.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (joanne) skrev 2024-10-11 13:36:17 följande:
    Hur stort lån ville ni ta och hur mycket har ni sparat?
    Hur menar du med hur mycket vi har sparat? Menar du utöver att vi säljer ett hus för 4 miljoner där vi har lån på 1,5 kvar?
  • Anonym (Fattar inte)
    PH76 skrev 2024-10-11 13:37:57 följande:
    Oj, jag viste inte att de blivit så hårda. Det är inte så att viss del av er län är baserad på bonus eller andra incentives? Jag vet att de kan vara ganska restrektiva med detta.
    Nope. Inte alls. Vi har väldigt trygga stabila anställningar.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (What) skrev 2024-10-11 13:49:32 följande:

Hushållspriserna är galna. 60 och 40 här i lön har jag och mannen. Vi fick hjälp av föräldrar för att ha råd med vår villa vi köpte för 6 miljoner. Orimligt dyrt dock. Nu har jag varit mammaledig och i med höjda räntor har alla renovering stått still i ett år. När jag börjar jobba kommer vi kunna komma igång dock.

De jag känner som bor bra har gjort följande:
    - fått hjälp av föräldrar/släkting ekonomiskt
    - bostadskarriär - föräldrar köpte lägenhet när de studerade som ung 20-något och sen har de kunnat rida på vågen
    - ärvt
    - sparande i aktier/fonder sen de var barn har tilldelats dem när de var runt 25-30. 
    - Tagit över föräldrars företag och sluppit bortfall av inkomst/studielån under dessa år - dvs kunnat spara grymt mycket mer
    - någon få jag vet har ett jobb med sinnessjuk hög lön

Bankerna är jävligt hårda och har sjuka kalkyler. Allt är svårare idag än för 20 år sen gällande lån och boende.

Vi sparar till våra barn och räknar med att köpa lägenhet till dem båda så att de får en fot in på bostadsmarknaden och kan göra bostadskarriär. Annars kommer de aldrig få ett vettigt boende. Föräldrar idag måste bidra till barnens boenden - det är inte som förr.

Vi har ändå ett boende att lägga in insats från men med kalkylerna bankerna gör är det ändå nästan omöjligt att få möjlighet verkar det som.
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 14:03:39 följande:
    Huspriserna är för höga helt enkelt. Jag tror det är bra att bankerna är hårda med kalkylerna, ni skall ju kunna klara betydligt högre ränta utan att behöva gå från hus och hem.

Huspriserna har blåsts upp av nollrönta vi hade så länge och alla tror att alla huspriser alltid går upp och att det är bara att låna.

Bu minskar barnafödandet kraftigt.  Med både färre och mindre barnfamiljer kommer efterfrågan på hus minska så priserna kommer nog att falla om några år. Så vore jag er skulle jag vänta ett par år med husköpet.
    Fast huspriserna här har ju bara ökat hela tiden sen 1970...
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 14:12:21 följande:

Vad är det för typ av områden och typ av hus som ni tittar på då? 

Områden inom 40 min bilresa från jobb. Hus med sovrum åt barnen, trädgård och ett område som är tryggt. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Elin pelin skrev 2024-10-11 14:19:40 följande:
    Fast banken kanske inte ger lånelöfte eftersom er insats då är låst i ert boende. Ofta kommer ju visserligen lånelöftet i det fallet med villkoret att ni måste sälja innan ni får köpa, men kanske att ni måste pratat med banken och inte bara göra det online?
    Det är sant. Det ska vi nog göra.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym skrev 2024-10-11 14:14:23 följande:
    Och hur mycket har ni sparat? Hur stort kapital har ni att skjuta in ifrån pengar eller värdepapper?
    Menar du att man ska ha både jobb med 50 k i lön, några miljoner från ett hus OCH några miljoner från kapital för att få låna pengar? Då skulle man ju inte behöva låna alls?
  • Anonym (Fattar inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 14:39:15 följande:

Ja, banken måste ju annars räkna med att ni skall klara två boenden. Man kan ju aldrig veta vad som händer , om man kan sälja sitt gamla boende. På nittiotalet när det var kris senast vet jag många som fick sitta med två boenden i över ett år och sen till slut sälja med stor förlust. 

Priserna har gått upp sen sjuttiotalet ja, men på nittiotalet var räntan jättehög och många fick sälja sina hus med förlust, en del blev skuldsatta för livet.

Nu har många unga levt med låga räntor i 20 år och tror det skall vara så för evigt. De räntor vi har nu är ju inte ens höga , på nittiotalet var det vanligt med över 10% i bolåneränta. 

Det är så, dock var ju nittiotalsräntorna också extrema åt andra hållet. 
    Vi vill alltid räkna med att kunna amortera med och har det med i kalkylerna.

Det är mer att det känns hopplöst och som att så många verkar ha råd där vi inte ser att vi har det, och vi undrar vad det kan bero på. Delar av vårt sparkapital har ju gått åt att renovera upp nuvarande hus just så vi kommer kunna sälja det till vinst - vi bor egentligen bra, bara inte så vi ser att det kommer funka för vår familj långsiktigt på bästa vis.
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?