• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-10-11 18:49:16 följande:
    Här byggs just nu hyreslägenheter för äldre, kollade av nyfikenhet hyran för en 2:a och fick en chock, nästan 11.000 i månaden. Många bor nog ensamma och klarar inte praktiskt av en flytt.
    Plus att må ga som bott i villa vill absolut inte bo i lägenhet och många blir snabbt sämre vid en sån flytt pga sämre med utevistelse.
  • SommarOchSolVårochBlommor

När jag köpte hus så köpte jag det nästan helt utan ett lån (hade ett litet lån först).

Jag fick 300 000 av mina föräldrar när jag var runt 20. Sen sparade jag och investerade. När jag var 27 köpte jag hus.

Sedan dess har jag sparat och investerat igen. Har drygt 3 miljoner i aktier. Huset är värt kanske 4 miljoner idag.

Hus är dyra men man måste ju bo så vad ska folk göra?

• Anonym (Fattar inte)

Alltså. Jag har utbildat mig och jobbat hela livet, så jag vid 40 tjänar ca 50 k i mån.  Mina föräldrar har alltid hjälpt med vad de kunnat, även om de aldrig varit rika utan oftare sett glädjen i det lilla. Fick låna en liten summa av pappa (som han fått i arv själv) när jag köpte min första lägenhet, det var dock på tiden innan kontantinsatserna behövde vara så höga som idag. Betalade sen tillbaka allt till honom så fort jag kunde.

Sen lyckades jag efter rätt många år köpa huset vi har idag med min man. Det är inget flådigt hus men det är fint, vi har tillsammans renoverat det och trädgården är häftig. Däremot är det på många sätt inget bra hus för barn eller en barnfamilj, så vi letar därför ett hur mer anpassat för vår nuvarande sits. Huset vi bor i nu är däremot både nyrenoverat och energieffektivt så för just ett par utan barn är det rätt idealiskt. Men det är inget 6-miljonershus just då det är lite äldre i grunden.

Men vi har ju lagt pengar på renoveringen av det för att kunna bo här i fall vi inte hade fått våra barn. Så sparkapital har ju gått in i huset. Såklart har vi en del ändå, men det känns inte klokt att lägga varenda krona på ett husköp och barskrapa sig heller.

Husen vi letar och kollar på ligger dock, inser vi, nästan samtliga i prisklassen 6-7 miljoner i den stad vi bor, utan att på något vis vara tokflashiga hus. Men om vi just vill ha hus med varsitt rum åt barnen, en trädgård med lekmöjligheter och en uppväxtmiljö man vill ge barn (dvs inte otryggt eller utsatt område, några lekkamrater nära) så ja, då verkar lla hamna där.  Och det är många hus vi nu sett i den kategorin med, så därför funderade jag just vilka alla är som bor där, för det verkar ändå vara många just barnfamiljer.

• Anonym (Fattar inte)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 20:45:57 följande:

Jag tjänar mindre än 40k i månaden. Dessutom har jag jobbat 75% och 50% i många år.

Pengarna har jag skaffat mig genom investeringar.

Ja, det är väl så man borde gjort. Men har alla barnfamiljer investerat som du då tänker du? Det känns som var och varannat hus här går på över 6,5 miljoner.
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 20:48:39 följande:
    Ja, det är väl så man borde gjort. Men har alla barnfamiljer investerat som du då tänker du? Det känns som var och varannat hus här går på över 6,5 miljoner.
    Nej, alla barnfamiljer investerar inte. Men vill man ha hus i 6-7 miljoner klassen så har man sparat endel år, sett over sina utgifter och dragit ner på det man kan för att kunna spara till större och dyrare hus. 

Det är det man måste göra.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Nej jag bara svara hur jag gjort. Tror inte det är en väg för många.

Tror att de flesta lånar mycket pengar. Men de måsta ju ha kontantinsats och bra löner med tillsvidare anställningar och vara två för att få lån på 4-5 miljoner.

• Anonym (Fattar inte)
    EpicF skrev 2024-10-11 20:55:58 följande:
    Nej, alla barnfamiljer investerar inte. Men vill man ha hus i 6-7 miljoner klassen så har man sparat endel år, sett over sina utgifter och dragit ner på det man kan för att kunna spara till större och dyrare hus. 

Det är det man måste göra.
    Men hur spar du de summorna då utan att investera menar du? Alltså, skulle jag bara spara så skulle det inte vara en del år utan väldigt många ändå. Även med en god sparsumma i månaden är ju ett antal miljoner inget man bara rafsar ihop liksom.

Har du dessutom ett annat boende kostar det ju medan du ska spara.
  • Anonym (Snorvalp)

Fick 800 k när jag blev 18 av föräldrar/morföräldrar, investerade så de var värda 1 msek till jag köpte första bostadsrätten, gjorde där vinst på 500 k på mindre än 2 år.
    vid 27 köpte jag och mannen hus för 6 msek, kontantinsats 1 msek, lån av föräldrar på 1 msek och 4 msek i lån till banken (3 år sen). Vid den tiden tjänade vi 30-35k var, nu är lönerna på 41. 2 barn. 3 år sen.

säker på att banken inte har räknat med dubbla boenden ? ni kanske ska lägga er på 70% belåning så bör ni få igenom ett lånelöfte? slår hårt i kalkylerna med 2-3% amortering beroende på vilken skuldkvot ni får på ansökt belopp 

• Anonym (Fattar inte)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 20:59:11 följande:

Nej jag bara svara hur jag gjort. Tror inte det är en väg för många.

Tror att de flesta lånar mycket pengar. Men de måsta ju ha kontantinsats och bra löner med tillsvidare anställningar och vara två för att få lån på 4-5 miljoner.

Men vi har ju det. Två goda inkomster (eller, räknas inte 50 som det längre?) fasta jobb med tillsvidarestatus, inga lån i övrigt utom ett studielån, och en kontantinsats som ändå borde vara ett par miljoner. 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?