• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 14:53:24 följande:
    Det är så, dock var ju nittiotalsräntorna också extrema åt andra hållet. 
    Vi vill alltid räkna med att kunna amortera med och har det med i kalkylerna.

Det är mer att det känns hopplöst och som att så många verkar ha råd där vi inte ser att vi har det, och vi undrar vad det kan bero på. Delar av vårt sparkapital har ju gått åt att renovera upp nuvarande hus just så vi kommer kunna sälja det till vinst - vi bor egentligen bra, bara inte så vi ser att det kommer funka för vår familj långsiktigt på bästa vis.
    Jag tror priserna kommer att sjunka.
    Dels på grund av att räntorna troligtvis kommer att ligga lite högre de närmsta åren pga oro och kris och krig i världen.
    Dels pga att vi går mot en befolkningsminskning. Detta beror på att:
    Invandringen minskar drastiskt.
    Barnafödanet minskar också.
    Dödsfallen ökar i och med att fyrtiotalisternas jättekul nu börjar bli över 80 år.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Skuldsatta) skrev 2024-10-11 14:49:15 följande:

Här ska då få en sanning TS. Dom flesta har inte råd, och skuldsätter sig upp över öronen. Jag tyckte också det lät konstigt. Hur dom talar på nyheterna att alla köper hus och bostäder som aldrig förr. Med tanke på våran lågkonjunktur och höga arbetslöshet.  ( högsta på 10 år)

Men så gjorde jag lite research på det, och det stod en artikel för bara ett par dagar sedan. Att dessa skulder ökar markant hos kronofogden. Just bolån.
    Många har inte råd, och belånar sig så mycket utan att ta i beaktning andra saker. Tycker det verkar sjukt.  Alla ska ha den perfekta bilden till varje pris. Jag tycker snarare det låter totalt korkat. Jag tror mycket handlar om en yta, det ska se bra ut bland andra. Och som man har det väldigt bra ekonomiskt. Men många har nog inte det trots allt.

Har man goda marginaler, absolut. Men jag tror det är många som precis klarar hålla huvudet över vattenytan. Så skulle inte jag vilja leva personligen.

Förklaringen är nog att de som är skuldsatta och hamnar hos Kronofogden är de som tog bolån för många år sedan när bankerna inte var lika restriktiva och räntan lägre.

Sedan några år tillbaka är det helt andra krav än tidigare för att bli beviljad bolån just av den anledningen, så de som blir beviljade bolån idag och sedan några år tillbaka har inte belånat sig upp över öronen. 
  • Meddelande borttaget
  • Mickezzz

45+50 tusen i månaden gånger 12 gånger 4,5= ca 5,1 miljoner får ni låna med dom lönerna.

dock vid 7 miljoners hus måste ni ha minst 1 miljon i kontantinsats och ca 250 tusen till i lagfart och pantbrev.
    finns inte dom pengarNa blir det ett nej.
    där sätter eran inkomst stopp dock så ni behöver ca 2,3 miljoner i kontantinsats till 7 miljoners villan.
    Ett tidigare hus måste säljas inte det räknas som ett kapital.
    Dock blir amortering ganska saftig också vid 5 miljoners lån.
    så jag skulle säga för att räkna hem det säkert behöver ni 3-3,5 miljoner i kontantinsats.

• Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-11 15:06:27 följande:
    Jag tror priserna kommer att sjunka.
    Dels på grund av att räntorna troligtvis kommer att ligga lite högre de närmsta åren pga oro och kris och krig i världen.
    Dels pga att vi går mot en befolkningsminskning. Detta beror på att:
    Invandringen minskar drastiskt.
    Barnafödanet minskar också.
    Dödsfallen ökar i och med att fyrtiotalisternas jättekul nu börjar bli över 80 år.
    Parallellt med det så är barnfria par en ny ökande målgrupp för husköp.

Huspriserna går alltid upp förr eller senare efter en inflation så jag tror tvärtom, att när räntorna nu fortsätter nedåt så kommer huspriserna öka pga större efterfrågan.
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 14:33:43 följande:
    Menar du att man ska ha både jobb med 50 k i lön, några miljoner från ett hus OCH några miljoner från kapital för att få låna pengar? Då skulle man ju inte behöva låna alls?
    Idag har ni lån på 1,5 miljoner, med ett hus på 6,5 miljoner i pris så får ni lån på 4 miljoner, dvs 3 miljoner mer i lån. Finns de pengarna idag i er budget? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 14:19:43 följande:
    Områden inom 40 min bilresa från jobb. Hus med sovrum åt barnen, trädgård och ett område som är tryggt. 
    Är det dyrare områden med stora tvåplansvillor eller billigare områden med enplansvillor eller radhus som ni tittat på och inte har råd med? 
  • Anonym (Mulle)
    Anonym (Mulle) skrev 2024-10-11 15:20:20 följande:
    Idag har ni lån på 1,5 miljoner, med ett hus på 6,5 miljoner i pris så får ni lån på 4 miljoner, dvs 3 miljoner mer i lån. Finns de pengarna idag i er budget? 
    Felräknat av mig. Ni får lån på 2,5 miljoner mer än idag. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 15:19:37 följande:
    Parallellt med det så är barnfria par en ny ökande målgrupp för husköp.

Huspriserna går alltid upp förr eller senare efter en inflation så jag tror tvärtom, att när räntorna nu fortsätter nedåt så kommer huspriserna öka pga större efterfrågan.
    Är det vanligt att barnlösa par köper villor? 
Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?