• Anonym (Fattar inte)

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

Jag fattar inte. Bor i en av Sveriges lite större städer, dock inte Stockholm eller Göteborg.

Hus kostar här om man ska ha ett lite närmre stan ca 6,5-7 msek.

HUR har folk råd? Vi är två vuxna med inkomster på 45 och 50 k i mån före skatt och med boende vi kan sälja för 4 miljoner med lån på typ 1,5 msek för det och vi har ju ändå inte råd? Ändå går många på dessa visningar och bor i husen. Vilka i hela friden är ni och vad har ni för pengar? Hur har ni lyckats?

• Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-12 16:29:28 följande:
    Man måste ju inte satsa på perfekt boende. Man har ett val. Men tror att det jag skrev bl a krävs om man inte har lön som räcker. Säljer man i rätt tid och köper i rätt tid så når man såklart längre än de som prioriterar tryggt boende och en smidig övergång/flytt.
    Vi sitter liksom redan på ett "helt ok" hus som är bättre än 90% av husen vi ser ute. Hade vi inte haft småbarn hade det varit väldigt bra. Så väldigt mkt hus skulle bli direkta nedköp.

Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:27:26 följande:
    För att resonemanget att riskera att barnen står utan boende känns som något en förälder inte skulle föra.
    Det låter så dramatiskt att riskera att bli bostadslös. Men många bor ju ändå i städer där det är möjligt att täcka upp med andrahandskontrakt eller att bo hos anhöriga under övergångsperiod. Man behöver ju onte sälja när lösningen är obefintlig. Men såklart enklare innan barnen kommit eller när de är utflugna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:33:35 följande:
    Vi sitter liksom redan på ett "helt ok" hus som är bättre än 90% av husen vi ser ute. Hade vi inte haft småbarn hade det varit väldigt bra. Så väldigt mkt hus skulle bli direkta nedköp.

Min fundering i ts gällde mer hur andra har råd,med vanliga jobb. Vi ser ju ändå att det är de som säljer husen.
    De kanske säljer för att de inte har råd?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:33:35 följande:

Förstår att frågan är ekonomisk. Men hur mycket man vågar satsa spelar ju in.
  • EpicF
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-11 21:29:36 följande:

De flesta banker accepterar inte en lön (inte ens som täcker dubblad ränta) med endast kontantinsats. Kanske inte någon ena någon bank i Sverige (om du inte har andra säkerheterä så det du skrivwr stämmer inte.

Det gör de dessutom rätt i. Bankkriser är inte bra.

De flesta banker ser till helheten av ens inkomst, utgifter, kontantinsats och sparande. Vid ett bolån så är huset/lägenheten säkerheten för lånet. 
  • EpicF
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-11 21:37:12 följande:
    Nej, det stämmer inte. Inte i hela landet. Det är inte så banken tittar på nån och säger att den verkar vara en sparsam filur så den får låna en hel drös pengar.
    Du tror att sådan syns på utsidan? 

Banken tittar på ens ekonomi när man gör ett personligt besök. 
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-12 16:49:17 följande:
    Du tror att sådan syns på utsidan? 

Banken tittar på ens ekonomi när man gör ett personligt besök. 
    Ja, vår personliga bankman säger att vi inte behöver sälja för att köpa nytt boende, banken ordnar brygglån säger han. Vi har god ekonomi och lång historik i banken. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-10-12 16:26:05 följande:
    Det känns väldigt oansvarigt.
    Nej, jag tycker det låter mer ansvarsfullt än att köpa först? Min familj bodde hos morföräldrarna i deras stora hus medan vårt hus byggdes färdigt när jag var barn.
  • Anonym (Me)

Lite som att hur har folk råd å bo i städerna med lån å höga hyror, de e väl helt enkelt hur mycke en vill lägga på att bo !

Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?