Inlägg från: SommarOchSolVårochBlommor |Visa alla inlägg
  • SommarOchSolVårochBlommor

Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?

När jag köpte hus så köpte jag det nästan helt utan ett lån (hade ett litet lån först).

Jag fick 300 000 av mina föräldrar när jag var runt 20. Sen sparade jag och investerade. När jag var 27 köpte jag hus.

Sedan dess har jag sparat och investerat igen. Har drygt 3 miljoner i aktier. Huset är värt kanske 4 miljoner idag.

Hus är dyra men man måste ju bo så vad ska folk göra?

Nej jag bara svara hur jag gjort. Tror inte det är en väg för många.

Tror att de flesta lånar mycket pengar. Men de måsta ju ha kontantinsats och bra löner med tillsvidare anställningar och vara två för att få lån på 4-5 miljoner.

Banken gör ju en bedömning. Det är få personer som får låna 5 miljoner om man är ensam (krävs väldigt bra säkerheter). 

I ert fall verkar banken ha gjort en bedömning att ni är för stor risk. Gå till andra banker och se om de gör samma bedömning.

De flesta banker accepterar inte en lön (inte ens som täcker dubblad ränta) med endast kontantinsats. Kanske inte någon ena någon bank i Sverige (om du inte har andra säkerheterä så det du skrivwr stämmer inte.

Det gör de dessutom rätt i. Bankkriser är inte bra.

När man har ett boende och budar på ett nytt finns det banker som ger lånelöfte med krav om att ens bostad först säljs.

Det hus man budar på måste man då vid eventuell kontraktskrivning ha in  kontraktet att det förutsätter finansiering från bank och försäljning av det gamla boendet.

Ofta ska man sälja/ha sålt sitt gamla boende eller vara längre i processen för den försäljningen än köpet.

Tyvärr händer det ändå att folk står med två boende och det kan vara en tickande bomb där man då måste få sålt sitt gamla (beroende på hur kontraktet utformades). 

Överlag är bankerna försiktiga att sätta folk i dessa situationer (de som inte begriper att undvika dem själv). Men det händer att det blir problem.

Vill du ha nytt boende TS så kommer banken vilja att ni säljer ett gamla. Tänk om ni står med två boende och ert gamla förblir osålt?

Svar på tråden Hur fasen har folk råd med alla dessa hus?