• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (Dubestämmer)

Men du vill ju inte?? Det är inte din mamma som ska leva ditt liv, det är du.

• Anonym (M)
    Elisa02 skrev 2024-09-21 07:37:10 följande:
    Tror inte det.. De hugger sina vänner och allt i ryggen i de kretsarna. Han har även själv blivit utsatt (och visste vad det innebar, tror aldrig han önskade mig PTSD). Samt att han trodde det var en där fast det var typ 10..  Han tyckte att jag skulle göra abort men pressade mig inte även om han nog tyckte det var rätt galet att behålla. Jag sökte mig till mödravården ca v.15 och det var nästan första vårdkontakten i mitt liv. Därifrån började jag lyssna även på andra än honom. Sedan när jag inte kunde göra abort längre efter v.22, då började han säga att hon kan bli min räddning och att jag skulle lämna mitt gamla liv bakom mig. Så vi slutade ha kontakt i princip (ibland hör han av sig och undrar hur det går).

Faderskapet är inte fastställt. Familjerätten slutade utreda efter två samtal har jag för mig (ett under grav och ett efter). Jag lämnade lite av min version. Dvs vet inte mycket om men är rädd för personerna, och att det finns någon som vet mer (de frågade) men ser en risk med att lämna ut hans uppgifter och han kommer ändå inte vilja prata med soc. Också fattade de ju att det handlade om övergrepp och då kan de göra undantag. Så blev väldigt lättad när de släppte det
    Fast vadå för undantag? Familjerätten kan ändå inte tvinga dig att berätta vilka som skulle kunna veta något, eller tvinga dig att ens säga något öht. 
  • Anonym (S)

Vill du inte göra abort så gör du inte det! Det är du som kommer leva med beslutet inte alla andra som påverkar dig. Det är din kropp och ditt beslut. Du verkar ändå medveten om att tiden inte är den bästa. Jag håller helt med dig att det bästa är att man har boende, färdig med skolan och har jobb. Men vill man går det ändå. Viktiga är att du är medveten om att det kommer bli några tuffa år och du kommer få kämpa om du behåller. 

• Anonym (varit där)

Det låter oroväckande med drickandet och så som din pojkvän ägnar sig åt. Sedan verkar din mammas beteende inte heller helt ok, nu ska hon skjutsa dig och ?pusha? dig till detta? Du är en vuxen kvinna med ett eget liv och du bestämmer. Vad som än händer, försök att bli oberoende av både mamma och pojkvän och skaffa dig ett liv du trivs med, omgiven av snälla människor. Du verkar vara en fin tjej med ett stort hjärta. Stora, stora kramar och lycka till till dig, hur det än blir. ❤️ Det är så svårt, jag vet. 

• Anonym (M)
    Samna skrev 2024-09-21 08:14:36 följande:
    Tack, men kommer inte kunna backa från det nu. Min mamma ska köra mig och vi ska åka om 10 min bara, så ja..
    Fast det är ju inte din mamma utan du som tvingas leva med detta

Risken är att du blir bitter på din mamma och att relationen aldrig blir densamma.
  • Elisa02
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 09:42:16 följande:
    Fast vadå för undantag? Familjerätten kan ändå inte tvinga dig att berätta vilka som skulle kunna veta något, eller tvinga dig att ens säga något öht. 
    Nej inte tvinga men deras praxis är inte att sluta försöka utan att gräva, prata med många i omgivningen, boka in fler samtal med mamman, kanske pressa osv, som jag uppfattade det. Enligt lagen får de inte lägga ner en pågående utredning bara sådär om det inte finns särskilda skäl
  • Samna
    Anonym (S) skrev 2024-09-21 09:49:25 följande:

Vill du inte göra abort så gör du inte det! Det är du som kommer leva med beslutet inte alla andra som påverkar dig. Det är din kropp och ditt beslut. Du verkar ändå medveten om att tiden inte är den bästa. Jag håller helt med dig att det bästa är att man har boende, färdig med skolan och har jobb. Men vill man går det ändå. Viktiga är att du är medveten om att det kommer bli några tuffa år och du kommer få kämpa om du behåller. 

ja, jag ville inte. Men tyvärr gjorde jag det, ångrar det redan och vet jag kommer leva med detta. Men min mamma säger att det försvinner när jag inte längre är gravid 
  • Elisa02
    Samna skrev 2024-09-21 10:24:11 följande:

ja, jag ville inte. Men tyvärr gjorde jag det, ångrar det redan och vet jag kommer leva med detta. Men min mamma säger att det försvinner när jag inte längre är gravid 
    Bara så du vet så finns det reverse abortion piller om man ångrar sig efter första pillret, man kan få det på sjukhuset tror jag
  • Samna
    Elisa02 skrev 2024-09-21 10:28:56 följande:
    Bara så du vet så finns det reverse abortion piller om man ångrar sig efter första pillret, man kan få det på sjukhuset tror jag
    När måste man då ta den, dör fostret inte efter detta pillret? 
  • Anonym (Ui)
    Samna skrev 2024-09-21 10:24:11 följande:

Om det visar sig att din mamma har fel så hoppas jag att du talar om det för henne. 

Ta hand om dig. Hjärta
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen