Anonym (Lisa) skrev 2024-09-24 20:13:59 följande:
Vill egentligen inte fortsätta diskussionen men har du själv varit ensamstående? Nej det går inte att jämföra med att ha barn i en kärnfamilj. Och hur gammal var du själv när du fick ditt första barn? Jag var som sagt 18. Har du behövt leva på existensminimum när du har barn? Det är lätt att ha åsikter om saker när man inte har någon aning om hur det är på riktigt.
Har sett i andra trådar att du röstar höger men tycker det är väldigt konstigt för du tjatar väldigt mycket om hur fantastiskt det är att leva på bidrag.
Man kan få det att funka som ensamstående mamma men att planera att leva på bidrag är inte direkt rätt väg och inte så schysst mot barnet heller, det blir inte kul sen när kompisarna har aktiviteter och åker på resor osv. Och som sagt , det är inte alltid man ens har rätt till all bidrag ni tjatar om , det går att hamna mellan stolarna av olika anledningar.
Det här var längesen men jag hade till exempel fått in pengar som hade gått både till mig själv , barnpassning och till killen jag ?jobbade? för, det mesta hade inte gått till mig. Blev ganska oväntat gravid , sjukskriven utan SGI pga komplikationer .. och försörjningsstöd räknade allt det som inkomst så jag fick inte en krona. Det är bara ett exempel.. för mig löste det sig på andra sätt och allt gick bra men det är inte alltid ?bara att gå till soc? som många tror.
Ja, jag är skild... även om mina barn var större när vi skilde oss. Ett barn på en vuxen är dock ungefär lika ansträngande som två barn på två vuxna, i alla fall efter spädbarnsåret. Och jag hade alltid huvudansvaret för barnen, även under äktenskapet - på många sätt var jag ensam även då (om än inte ekonomiskt). Sedan hade jag det fattigt ett tag efter skilsmässan, ja, innan jag kom på fötter igen. Hade aldrig socialbidrag men dock bostadsbidrag några år.
Exmannen betalade underhåll, men inte mer än det lagstadgade trots att han hade haft råd egentligen... Dock brukade jag adressera räkningar från Kulturskolan, ridskolan, ridlägret och sådant till honom, och de blev alltid betalda!
Men barn kan leva även utan ridlektioner och ridläger - det är bättre att de får leva överhuvudtaget.
Det är väl klart att det inte är bra att PLANERA att försörja sina barn på bidrag, men säg det till våra kära invandrare som skaffar både sex och åtta och tio barn fastän ingen av föräldrarna jobbar. I jämförelse med det tycker jag inte att det ÄR hela världen om en svensk mamma erhåller försörjningsstöd under spädbarnsåret, och sedan skolar in barnet på dagis och försöka hitta ett jobb, eller en studieplats. Det är ju precis sådana situationer bidragen är till för.
Men det viktigaste är, att när en kvinna funderar på abort så FINNS det barnet redan. Det kommer inte att få en ny chans, och då födas till en välbeställd, välbärgad, underbar kärnfamilj tio år senare, utan this was it.