• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (Lisa)
    Anonya skrev 2024-09-21 12:24:41 följande:

TS, hur mår du nu? Har du någon som förstår din ångest och sorg som kan vara hos dig eller som du ka tala i telefon med? Hoppas. Ska själva aborten ske på sjukhuset eller hemma? Om hemma så behöver den som ska vara med dig där vara någon som verkligen är ett stöd. 

När jag läste att du bott 50% i pojkvännens land kändes det bra, att då kan det funka bra att bo där första året, men sedan läste jag vidare. Att du inte kan språket och bara suttit hemma under dagarna och uttråkad väntat på din pojkvän är inte bra. Att han bor långt borta i ett land utanför EU dit det kostar mycket att ta sig så du inte hade kunnat besöka honom lätt med barnet och att du skulle vilja bo i Sverige men han aldrig ens besökt landet, det är stora saker. Det som verkligen oroar är att du skriver att pojkvännen dricker nästan varje dag och framför allt att han kan bli så arg att han inte behandlar dig/andra schyst. Är det fysiskt eller verbalt? Båda är illa. Du vill inte att ett barn ska behöva vara ens lite rädd för sin pappa. Du säger också att du inte helt kan lita på att han trots sin försäkringar inte blir som sin pappa och misshandlar fru och barn. 

Allt det där och framför allt det sistnämnda är saker som gör att ett barn inte är lämpligt. Är det sådant och inte bara ekonomi, ålder och boende som gör att din mamma och andra förespråkat abort? 

Jag tycker du ska ta en rejäl funderar på om du ska fortsätta relationen med din pojkvän. Läs om tidiga varningstecken på sajten varningstecken.nu 
    Men, det är en senare fråga. Du har mer än tillräckligt just nu. Det kan kanske ändå lite lindra ångesten och ångern, det att ni knappast blivit en lycklig familj och inte heller så lätt lycklig ensam mamma med barn om det finns en pappa som vill vara pappa, men som inte är en bra och pålitlig man. 

Ta hand om dig, TS! Sök hjälp och stöd där du hittar det. Sjukhuset kan hjälpa dig att få samtalshjälp. Det är det bästa för då får du prata med någon som är van vid just dessa frågor, men självklart är annan samtalshjälp också bra. Det finns hjälptelefoner man kan nå dygnet runt.

Stor kram till dig!

Hade missat det att han var aggressiv och dricker för mycket.. 

Jag fick själv barn med en kille som misshandlade mig när jag bara var 18. Ångrar såklart inte barnet men det har inte varit lätt. Inte alls.. jag lämnade honom och han blev dömd sen eftersom han var utanför mig med kniv och fortsatte hota men sen var det år av konflikter (även om vi faktiskt är vänner eller åtminstone on speaking terms nu ). Mitt liv blev inte lätt heller, ska inte gå in på allt nu.

Och det är svårt med en pappa som finns med i bilden (iallafall till och från) men som bråkar och försöker vända barnet emot en, isåfall är det nästan bättte att vara helt ensam. Pappor har rättigheter också, oavsett vad de har gjort mot mamman och det är inte så enkelt som någon skrev att man bara kan låta bli att skriva på gemensam vårdnad , isåfall blir det vårdnadstvist om pappan vill ha vårdnad också. 

Jag har fått fler barn sen och för mig var det bättre att bli mamma när jag var 30+ , trots att jag inte heller hade världens mest stabila situation då (pluggade när jag fick yngsta). 

Det kan såklart bli bra även om man får barn tidigt  men speciellt med en kille som kan bli farlig är det inget jag skulle råda nån annan till. 

TS förstår att det måste vara jättejobbigt , hoppas du har nån som kan ge dig stöd , be att få prata med psykolog eller kurator på sjukhuset Hjärta

• Anonym (M)

Det var nyligen en tråd med en TS som ångrade sig efter första tabletten, hon tog inte andra tabletten och bebisen klarade sig

• Anonym (Ångra)

Det finns en tråd där en annan ångrade sig, skrevs rätt så nyligen! Hon hade precis som du tagit första pillret och barnet klarade sig. 

Jag gjorde abort och även om jag var okej med det - kände inte som dig alltså, så tog det ca 1 år för kroppen att förstå och fram tills dess var det inte så lätt. Jag önskar jag såg tråden innan. Helt sjukt att din mamma pushat så. 

• Anonym (progesteron)
    Anonya skrev 2024-09-21 11:52:13 följande:

Det är något som förespråkas av antiabortaktivister i USA och inte finns här.
    Så här står det i Västra Götalandsregionens aktuella rutiner, dvs instruktioner till vårdpersonal för utförande av abort:

"Patienter som ångrar sig efter att ha tagit Mifepristone/Cytotec
    Patienten informeras om ökad missfallsrisk och att det inte går att säga om tabletterna ger några ökade risker för missbildningar. Patienten bokas in till läkare efter 10-14 dagar för viabilitetskontroll. Eventuell remiss till antenatal för utökad organscreening." 

De finns att läsa på nätet för vem som helst, så jag är alltså inte vårdpersonal.

Det är väl klart att progesteron "finns" här, det är inte någon mystisk substans utan skrivs ut av vården för olika ändamål hela tiden. Att svensk vård inte imformerar om att möjligheten finns, är en annan sak. 

TS, du behöver en stor dos progesteron på en gång, för att motverka det du har fått i dig nu. Men det är bråttom, för varje timme minskar chansen att ditt barn ska överleva samt födas friskt och välskapat! Ring någon av de där privata doktorsapparna!
  • Cathariiina
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-21 13:14:04 följande:

Hade missat det att han var aggressiv och dricker för mycket.. 

Jag fick själv barn med en kille som misshandlade mig när jag bara var 18. Ångrar såklart inte barnet men det har inte varit lätt. Inte alls.. jag lämnade honom och han blev dömd sen eftersom han var utanför mig med kniv och fortsatte hota men sen var det år av konflikter (även om vi faktiskt är vänner eller åtminstone on speaking terms nu ). Mitt liv blev inte lätt heller, ska inte gå in på allt nu.

Och det är svårt med en pappa som finns med i bilden (iallafall till och från) men som bråkar och försöker vända barnet emot en, isåfall är det nästan bättte att vara helt ensam. Pappor har rättigheter också, oavsett vad de har gjort mot mamman och det är inte så enkelt som någon skrev att man bara kan låta bli att skriva på gemensam vårdnad , isåfall blir det vårdnadstvist om pappan vill ha vårdnad också. 

Jag har fått fler barn sen och för mig var det bättre att bli mamma när jag var 30+ , trots att jag inte heller hade världens mest stabila situation då (pluggade när jag fick yngsta). 

Det kan såklart bli bra även om man får barn tidigt  men speciellt med en kille som kan bli farlig är det inget jag skulle råda nån annan till. 

TS förstår att det måste vara jättejobbigt , hoppas du har nån som kan ge dig stöd , be att få prata med psykolog eller kurator på sjukhuset Hjärta

Jamen den här killen är ju inte svensk medborgare, och han bor inte ens i Sverige. Han bor i ett land utanför EU, troligen i Afrika (gissar jag). Förr skulle han kanske ha kunnat manipulera svenska myndigheter, så att han hade fått flytta hit "för BAAAAARNETS skull", men idag med vår nuvarandre regering och nuvarande strikta invandringspolitik så går inte det. Han kan inte ta sig hit om inte TS är med och ansöker om det.

Dessutom skrev TS att han inte vill, men det vet man ju inte. Kan vara taktik från hans sida att säga att han inte vill, för att få TS fast, fast han planerat att komma hit och leva på bidrag hela tiden. 

Detta är dock inte prio nu, TS måste rädda barnet, och karl'n kommer inte att bli något problem om hon inte tillåter honom att bli det. 
  • Anonym (Nora)

Förstår inte att vissa i tråden, inklusive någon som själv har en bebis i magen, försöker uppmuntra en annan som har det till abort - och skrämma TS ifall hon inte genomför den?? Vara så dramatisk och måla upp värsta tänkbara scenario för TS om hon behåller. Obehagligt ju

• Cathariiina
    Anonym (Nora) skrev 2024-09-21 15:36:39 följande:

Förstår inte att vissa i tråden, inklusive någon som själv har en bebis i magen, försöker uppmuntra en annan som har det till abort - och skrämma TS ifall hon inte genomför den?? Vara så dramatisk och måla upp värsta tänkbara scenario för TS om hon behåller. Obehagligt ju

Jag tror tyvärr att det handlar om extrema abortförespråkare. De tänker skevt - de tror att om man ifrågasätter en kvinnas tvekan att göra abort, så ifrågasätter man på samma gång hela aborträtten. Därför ska kvinnan övertalas att genomföra aborten till varje pris. 

Man ser exakt samma i transfrågan: det är många som ha genomgått könsbyte och sedan ångrat sig, eller varit på väg att göra det, som vittnar om det. Så länge som de är inne i trans"vården" så får de massor med stöd och pepp och kärlek, men när de börjar ifrågasätta om detta är vettigt och önskar dra sig ur innan de gör de irreversibla ingreppen, så möts de i stället med övertalningsförsök.

...och drar de sig ur ändå, så möts de med hat och uteslutande; de är inte längre välkommna i stödgrupper, möten, grupper, föreningar... I USA, där det kan vara så att de inte kan återvända hem till sina föräldrar sedan de kommit ut som trans, utan bor på särskilda boenden för unga transpersoner, blir de till och med utkastade på gatan utan någonstans att ta vägen. Bokstavligt talat. Då är människokärleken och humanismen slut. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Nora) skrev 2024-09-21 15:36:39 följande:

Det har nog att göra med att man av egen erfarenhet eller personer i ens närhet vars liv blivit mycket sämre och svårare än vad det behövt vara. Man har insett att det hade varit bättre att inte låta känslorna styra i efterhand när man fått uppleva konsekvenserna. 

Jag tycker att det är mycket värre att inte låtsas om de skräcksenarier som faktiskt kan inträffa så att personen ifråga kan göra ett väl genomtänkt beslut där samtliga faktorer, bra som dåliga,  tas i beaktning. Man kan inte tillåta sig själv att vara hur naiv som helst i den här frågan. Det är ett enormt beslut att skaffa barn. 
  • Björkenli

Gör ingenting som får dig att gråta och må dåligt.
    Känns hemskt att du ska behöva göra abort om du egentligen vill behålla.
    Självklart lättare om du har mer pengar men vi bor ändå i Sverige. Barnet kommer få all vid den behöver gratis inkl tandvård, du får bidrag,  förskola är nästan gratis osv osv.. 

Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen