• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (J)

Då kan man också säga, varför hon kanske inte ska. Så hon själv får väga för och nackdelar. Lite så jag menar. Men i vissas inlägg låter det bara som att allt kommer gå jättebra och hon kommer må sååå dåligt om hon gör abort. Men hur hon kanske mår i hela situationen om det krånglar till sig totalt tänker man inte på? 

vill bara att hon är försiktig 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Nora) skrev 2024-09-21 15:36:39 följande:

Förstår inte att vissa i tråden, inklusive någon som själv har en bebis i magen, försöker uppmuntra en annan som har det till abort - och skrämma TS ifall hon inte genomför den?? Vara så dramatisk och måla upp värsta tänkbara scenario för TS om hon behåller. Obehagligt ju

Jag hoppas verkligen inte du menar mig (jag är gravid nu) för jag har skrivit väldigt tydligt att jag inte tycker man ska göra abort för att man blir pressad av någon annan utan isåfall för att man själv vill och jag har inte skrivit en enda gång att jag tycker TS ska göra abort. Jag tycker bara hon ska göra det om hon själv vill, inte för att hennes mamma eller killen eller någon här tycker det.
    Jag känner själv att jag inte vill ge råd just när det gäller det för det är så väldigt viktigt att det är kvinnans eget beslut, man ska inte pressa nån till varken det ena eller andra. 

Jag svarade på en annan person som skrev att pengar aldrig är ett hinder för nånting i Sverige , jag tycker det är respektlöst mot alla som har eller har haft det svårt att säga så.. det hade inte med TS att göra. Och att jag berättar om mina erfarenheter är inte att ?måla upp värsta tänkbara scenario? , jag ser verkligen inte på mitt eget liv som det värsta tänkbara scenariot och jag ångrar absolut inte min äldsta dotter även om det inte alltid har varit lätt. 

Jag har tre barn som jag älskar mer än allt annat  och väntar ett till och skulle inte vilja byta liv med någon annan eller byta mina barn mot nånting i hela världen , jag skulle inte vilja ändra på något jag har gjort eller varit med om heller. Så nej mitt liv är inte det värsta tänkbara scenariot.

Men jag hoppas att du menade nån annan. 
  • Anonym (J)

Precis, jag har inte heller sagt det. Men det är en speciell situation hon är i. Tror till och med jag var för att hon skulle behålla i början av tråden. Nu vet jag inte, efter att hon skrivit hur han varit mot henne.

• Anonym (J)

Men som sagt, hon måste välja och känna efter själv. ingen i tråden kan påverka henne. eller nötig annan.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:18:08 följande:
    Tycker inte hon ska påverkas av något, varken folk på nätet eller andra. Hon ska göra det Hon känner är bäst för sig själv. Så tycker inte du ska heller försöka påverka på något sätt.

Håller med. 

Det är lika illa att pressa nån att göra abort som att pressa nån att inte göra det. Det är jätteviktigt att det är hon själv som bestämmer. 
    Jag har själv blivit pressad att göra abort när jag inte ville (gjorde inte det) men känner tjejer som har blivit pressade åt andra hållet och skuldbelagda för att de gjorde abort .. En släkting till mig som redan hade fyra barn och inte orkade ha ett femte när hon var 40+ kände att hon behövde ljuga och säga att hon hade fått missfall inför en annan väldigt religiös släkting.. till exempel. 

• Anonym (J)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-21 22:27:26 följande:

Håller med. 

Det är lika illa att pressa nån att göra abort som att pressa nån att inte göra det. Det är jätteviktigt att det är hon själv som bestämmer. 
    Jag har själv blivit pressad att göra abort när jag inte ville (gjorde inte det) men känner tjejer som har blivit pressade åt andra hållet och skuldbelagda för att de gjorde abort .. En släkting till mig som redan hade fyra barn och inte orkade ha ett femte när hon var 40+ kände att hon behövde ljuga och säga att hon hade fått missfall inför en annan väldigt religiös släkting.. till exempel. 

Precis! Hon måste ju få ta det lugnt och tänka i lugn och ro själv. 
  • Cathariiina
    Anonym (J) skrev 2024-09-22 08:35:52 följande:
    Det finns inte längre någon tid till det. Har hon inte tagit progesteronet nu, så är barnet med stor sannolikhet avlidet eller skadat vid det här laget. Även om man KAN försöka fram till 72 timmar efter att man tog abortpillren, men då riskerar man att barnet föds missbildat eftersom det varit utan näring för länge. Men det finns även exempel på att det har gått bra.

Abortpillren blockerar att näring förs över till fostret, det är så de fungerar. Och ett foster kan inte gå tillbaka i utvecklingen. Om det inte har kunnat utveckla de strukturer som ska utvecklas ett visst dygn under fosterutvecklingen (detta är strikt styrt), så utvecklas inte dessa strukturer senare, utan utvecklingen fortsätter utan de strukturerna. Det var det som hände med neurosedynbarnen också. Vilka följderna blev bestämdes av vilket/vilka dygn som mamman tog pillret/pillren. Det kunde räcka med ett enda piller om mamman tog det det dygn då armknopparna skulle skjutas ut t.ex., för att barnet skulle bli utan armar - och med händerna fästa direkt på axlarna.
  • Anonym (Lisa)
    Cathariiina skrev 2024-09-22 09:15:36 följande:
    Det finns inte längre någon tid till det. Har hon inte tagit progesteronet nu, så är barnet med stor sannolikhet avlidet eller skadat vid det här laget. Även om man KAN försöka fram till 72 timmar efter att man tog abortpillren, men då riskerar man att barnet föds missbildat eftersom det varit utan näring för länge. Men det finns även exempel på att det har gått bra.

Abortpillren blockerar att näring förs över till fostret, det är så de fungerar. Och ett foster kan inte gå tillbaka i utvecklingen. Om det inte har kunnat utveckla de strukturer som ska utvecklas ett visst dygn under fosterutvecklingen (detta är strikt styrt), så utvecklas inte dessa strukturer senare, utan utvecklingen fortsätter utan de strukturerna. Det var det som hände med neurosedynbarnen också. Vilka följderna blev bestämdes av vilket/vilka dygn som mamman tog pillret/pillren. Det kunde räcka med ett enda piller om mamman tog det det dygn då armknopparna skulle skjutas ut t.ex., för att barnet skulle bli utan armar - och med händerna fästa direkt på axlarna.

Det är inte säkert att den första tabletten gör så att graviditeten avstannar även utan progesteron, det är så det är. Det är inte ens helt bevisat att det har effekt att ta progesteron efter , det är vissa grupper i USA som hävdar det. 
    Den tråden du pratar om där en kvinna tog progesteronet ?för sent?, antagligen skulle fostret överlevt även utan.
    Jag tror inte alls det är bra att hålla på och experimentera själv med sånt där. Det är bättre att hon pratar med personal på sjukhuset isåfall och frågar vad hon kan göra om hon ångrar sig.

Jag skulle aldrig experimenterat själv med läkemedel för att en anonym (ja du är också anonym för ingen här vet vem du är på riktigt) person på ett forum med massa trolltrådar och allt möjligt skrev det.  

TS gör ju som hon vill men jag tror det verkligen är bäst att prata med någon på sjukhuset. 

• Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 21:55:27 följande:

Jag har inte sagt varken eller. Bara att hon ska göra det hon känner är bäst för sig själv. 

Ja men barnet är inte enbart hennes. Det blir ju hans med. Hur blir samarbetet med en sådan man, som dricker för mycket och är dum och inte bor i samma land, aldrig hälsat på, etc? är bara rädd att hon sätter sig i skiten fullständigt 

Fast han verkar inte ens vilja komma till Sverige så hur skulle TS tvingas samarbeta med honom
  • Elisa02
    Anonym (J) skrev 2024-09-22 08:35:52 följande:
    Såklart ni säger så när hon redan svalt första tabletten. Tar hon det lugnt, är passiv så blir det ju för sent... Jag känner iaf att jag förespråkat det jag tror skulle ha blivit bäst för både henne (vars tråd till och med hette att hon inte vill göra abort) och såklart barnet som aldrig fick en chans och som fick/får ett hemskt avslut (för man ska inte glömma vad abort faktiskt är). Jag är ledsen att hon (vad det verkar som) gick emot sin vilja men jag antar att vi inte kunde göra mer.

TS, hoppas du återhämtar dig och om du mår dåligt för aborten ska du veta att det inte är konstigt utan naturligt och att du absolut inte är ensam om det. Det finns stöd att få. Kram
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen