• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (J)
    Anonym (Hopp) skrev 2024-09-18 18:58:34 följande:

Att ha möjlighet göra abort är ett självklart i en värld där vi alla ska ha rätten till våra kroppar och framtid. 

Men ett barn som blivit till utan planering är inte end of the world. Jobbigt av och till med småbarn men det är livet ändå. Du verkar mogen för uppgiften. lycka till! 

Fast att flytta till hans land med barnet är ju ingen bra idé 
  • Anonym (M)

Om du bor kvar där du bor så kan du väl klara dig på föräldrapenningen 

Och klarar du dig inte på föräldrapenningen så kanske då hjälp av försörjningstöd 

Barnbidrag får du

underhåll har du också rätt till

Bostadsbidrag eller bostadstillägg vad det nu heter

Räcker inte bidragen kan du söka försörjningsstöd 

Ett annat alternativ är ju att omedelbart söka ett jobb

Det är värt allting för att slippa aborten!

• Elisa02

Så svårt du har det nu. Men snälla, gör inte abort. Jag själv är en snart 22-årig tjej. Blev gravid när jag var 18 och skulle liksom du göra abort men kände som dig när jag var där på abortmottagningen. Faktum är att jag blev gravid av en våldtäkt och såklart tyckte alla att jag skulle göra abort, blev pressad även sent i graviditeten. Men behöll mitt barn vilket var det bästa och enda rätta. För jag ville innerst inte aldrig genomföra aborten. Min dotter är snart 3 år och en underbar individ. Blir ledsen när jag tänker på att jag höll på att döda henne i magen. Även människor som sa att jag skulle göra abort avgudar henne nu. Vi har det bra i dag och du, ekonomin och allt runt har potential att lösa sig bra. Tror även du kommer få en stor drivkraft i ditt barn. Du har det i dig!

Vi kan ha kontakt även utanför forumet om du vill! Kram på dig

• Elisa02

Som tillägg till mitt föregående inlägg kan jag även säga att jag själv har god ekonomi i dag. Aldrig behövt gå på soc. Har en relativt billig lägenhet så får nästan hela min hyra i bostadsbidrag t ex. Sedan underhåll, barnbidrag, CSN med tilläggsbidrag för barn. Mina sparpengar har växt sedan min dotter föddes och det är aldrig för sent att börja spara. Ditt barn kan bli din drivkraft som sagt. Så jag har mycket sparpengar bl a investeringar på senare tid gett mig (oss), min dotter har ovanligt mycket barnspar. Vi har rest utomlands flera gånger tillsammans. Hon är aktiv så har redan börjat på sport, gick på babysim när hon var liten. Går på en jättebra förskola. Men barnet har det bra även utan utlandsresor och allt sånt. Ekonomin kan vara ett stort hinder i andra länder, men i Sverige har jag svårt att se det. Så jag är säker att du klarar det så fint om du prioriterar rätt. (Hade inte heller bostad/inkomst under graviditeten så kan förstå din oro)

• Anonym (n)

Oerhört märkligt att bo hemma vid 22 års ålder. Vill du inte vara självständig? Hur kan dina föräldrar tillåta detta? 

• Anonym (Lisa)
    Elisa02 skrev 2024-09-18 19:46:29 följande:

Som tillägg till mitt föregående inlägg kan jag även säga att jag själv har god ekonomi i dag. Aldrig behövt gå på soc. Har en relativt billig lägenhet så får nästan hela min hyra i bostadsbidrag t ex. Sedan underhåll, barnbidrag, CSN med tilläggsbidrag för barn. Mina sparpengar har växt sedan min dotter föddes och det är aldrig för sent att börja spara. Ditt barn kan bli din drivkraft som sagt. Så jag har mycket sparpengar bl a investeringar på senare tid gett mig (oss), min dotter har ovanligt mycket barnspar. Vi har rest utomlands flera gånger tillsammans. Hon är aktiv så har redan börjat på sport, gick på babysim när hon var liten. Går på en jättebra förskola. Men barnet har det bra även utan utlandsresor och allt sånt. Ekonomin kan vara ett stort hinder i andra länder, men i Sverige har jag svårt att se det. Så jag är säker att du klarar det så fint om du prioriterar rätt. (Hade inte heller bostad/inkomst under graviditeten så kan förstå din oro)

Menar inget personligt mot dig nu men jag blir illamående av att läsa sånt som du skriver , att jag ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige . Det går att hamna mellan stolarna och det är inte alltid ?Bara att gå till soc? som många verkar tro. Det som du skriver i ditt inlägg , skulle du säga det till en kvinna som behöver sälja sex till exempel? Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul? Varför skulle kvinnor göra det här om ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige? Jag har själv varit där för väldigt längesen när jag var ung och ensamstående mamma efter att ha lämnat en man som misshandlade mig.. 

Tycker du och andra som tänker som du borde försöka öppna ögonen lite, ett tips är att börja följa Simon Häggström på instagram, en polis som jobbar med prostitution. Finns andra sidor där det står om sånt också. Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du av olika anledningar, alla får inte bostadsbidrag som täcker hela hyran till exempel, pratar inte om mig själv nu men det finns personer som måste hyra svindyra lägenheter i andra hand , det finns personer som inte kan få alla bidrag du räknar upp av olika anledningar, man kan bli sjukskriven utan SGI, man kan hamna i situationer där man inte ens har rätt till försörjningsstöd. 
  • Earlgrey

Stackars dig att bli så pressad av omgivningen att göra abort....
    Det heter ju så fint att "Det är kvinnans val".... rätten till sin egen kropp...
    Det verkar ju inte vara så valfritt tydligen....när folk ska pressa en till något...
    Själv så skulle jag inte göra abort ens om jag blev våldtagen eller om barnet visar sig ha down s syndrom.... men jag skulle ha de lättare för min omgivning delar min åsikt.... du kan hitta människor som stöttar dig, människor som delar din erfarenhet.... 
    Det finns inga garantier i livet ändå.... att allt blir som planerat.... men att göra sitt bästa och fatta beslut som man själv kan stå för, det är starkt..... 
    Man behöver inte kunna köpa allt, men man behöver ge kärlek och trygghet....
    Sen förhoppningsvis kanske din familj ändrar sig sen....och kanske kan tänka sig att ställa upp.... men du får väl se vilka som är dina riktiga vänner..... 
    Du har tid på att förbereda dig... jag tror ändå att det är en fördel att vara ung, för man är mera anpassningsbar och klarar mera av sömnbrist.... såklart det kommer vara tufft men det kan ju också ge så mkt....jag tror inte att du kommer ångra ditt barn... 
    Skickar dig en styrkekram!! 

• Elisa02
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-18 22:47:49 följande:
    Menar inget personligt mot dig nu men jag blir illamående av att läsa sånt som du skriver , att jag ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige . Det går att hamna mellan stolarna och det är inte alltid ?Bara att gå till soc? som många verkar tro. Det som du skriver i ditt inlägg , skulle du säga det till en kvinna som behöver sälja sex till exempel? Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul? Varför skulle kvinnor göra det här om ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige? Jag har själv varit där för väldigt längesen när jag var ung och ensamstående mamma efter att ha lämnat en man som misshandlade mig.. 

Tycker du och andra som tänker som du borde försöka öppna ögonen lite, ett tips är att börja följa Simon Häggström på instagram, en polis som jobbar med prostitution. Finns andra sidor där det står om sånt också. Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du av olika anledningar, alla får inte bostadsbidrag som täcker hela hyran till exempel, pratar inte om mig själv nu men det finns personer som måste hyra svindyra lägenheter i andra hand , det finns personer som inte kan få alla bidrag du räknar upp av olika anledningar, man kan bli sjukskriven utan SGI, man kan hamna i situationer där man inte ens har rätt till försörjningsstöd. 
    Suck, menar inte man inte kan ha ekonomiska problem. Bara att det inte ska vara ett hinder eller anledning till abort då det finns mycket bidrag osv i Sverige. Och nej jag menar ej socbidrag. Och jag har själv varit utsatt inom en slags prostitution (såld inom kriminella nätverk) och haft det svårt ekonomiskt innan jag fick barn så jag är inte ovetandes om det. Eller inte vet hur det är att ha det tufft. Jag är ledsen att du varit där också. Sedan tror jag de som inte är papperslösa (och klarar av studier etc) får de bidrag jag räknat upp men rätta mig om jag har fel. Sedan finns det givetvis undantag och det sa jag inget om. Men jag förutsätter inte att TS hör dit. Du märker verkligen ord och dessutom som anonym och hoppar på mig utan att veta ngt. Tänkte adoptera bort min dotter på grund av min situation men fick styrka när hon föddes och jag tror många får det, en drivkraft att göra allt för det barn man fått. Svårt att förneka att det finns bättre förutsättningar för det här än i andra länder.
  • Anonym (M)

Borde vara förbjudet med sån här skrämselpropaganda i en tråd där en ung tjej har en känslig fråga att diskutera...så TS riskerar alltså att bli prostituerad om hon väljer att föda det här barnet...nä jag vet att du inte skrev det, men åtminstone kan man tolka det som att det blir slutsatsen eller är vad du insinuerar...om folk kunde tänka sig för lite innan de målar upp det värsta tänkbara skräckscenariet
  • Elisa02

Jag tar illa upp och får ont i magen av orden du använder till mig iaf. Du får lära dig att inte döma människor av några ord på ett forum. Du är välkommen att höra av dig till mig så kan jag berätta om mitt liv och hur jag fick PTSD, så du lär dig den läxan. Det är bara rent av skrattretande att du tror att jag haft det så lätt bara för jag tagit tag i mitt liv.
    Skriv privat till mig är du snäll så kan denna tjej få ha sin tråd till det den syftade till.
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen