Elisa02 skrev 2024-09-18 19:46:29 följande:
Som tillägg till mitt föregående inlägg kan jag även säga att jag själv har god ekonomi i dag. Aldrig behövt gå på soc. Har en relativt billig lägenhet så får nästan hela min hyra i bostadsbidrag t ex. Sedan underhåll, barnbidrag, CSN med tilläggsbidrag för barn. Mina sparpengar har växt sedan min dotter föddes och det är aldrig för sent att börja spara. Ditt barn kan bli din drivkraft som sagt. Så jag har mycket sparpengar bl a investeringar på senare tid gett mig (oss), min dotter har ovanligt mycket barnspar. Vi har rest utomlands flera gånger tillsammans. Hon är aktiv så har redan börjat på sport, gick på babysim när hon var liten. Går på en jättebra förskola. Men barnet har det bra även utan utlandsresor och allt sånt. Ekonomin kan vara ett stort hinder i andra länder, men i Sverige har jag svårt att se det. Så jag är säker att du klarar det så fint om du prioriterar rätt. (Hade inte heller bostad/inkomst under graviditeten så kan förstå din oro)
Menar inget personligt mot dig nu men jag blir illamående av att läsa sånt som du skriver , att jag ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige . Det går att hamna mellan stolarna och det är inte alltid ?Bara att gå till soc? som många verkar tro. Det som du skriver i ditt inlägg , skulle du säga det till en kvinna som behöver sälja sex till exempel? Tror du att det inte förekommer i Sverige eller tror du att alla gör det för att de tycker det är så otroligt kul? Varför skulle kvinnor göra det här om ekonomin aldrig kan vara ett hinder i Sverige? Jag har själv varit där för väldigt längesen när jag var ung och ensamstående mamma efter att ha lämnat en man som misshandlade mig..
Tycker du och andra som tänker som du borde försöka öppna ögonen lite, ett tips är att börja följa Simon Häggström på instagram, en polis som jobbar med prostitution. Finns andra sidor där det står om sånt också. Det finns väldigt många som inte har haft det lika lätt (ja det har du ändå haft jämfört med många andra) som du av olika anledningar, alla får inte bostadsbidrag som täcker hela hyran till exempel, pratar inte om mig själv nu men det finns personer som måste hyra svindyra lägenheter i andra hand , det finns personer som inte kan få alla bidrag du räknar upp av olika anledningar, man kan bli sjukskriven utan SGI, man kan hamna i situationer där man inte ens har rätt till försörjningsstöd.