• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (Anno Nym)
    Samna skrev 2024-09-18 12:42:58 följande:
    Är 22, pappan är med i bilden men bor inte här tyvärr. Så väljer jag inte att flytta kommer jag vara själv med barnet här, om inte han flyttar om något år men inte i nuläget
    Vad hände.
    Tog ni en chansning eller han han inte dra ut i tid och kom i dig av misstag?

Eller märkte ni inget?
  • Anonym (J)
    Aliona skrev 2024-09-18 18:48:04 följande:

Sen tänkte jag på det där med ekonomin. Jag lan inte så mycket om olika bidrag - det var därför som jag föreslog att du kontaktar soc eller försäkringskassan - men du borde iallafall mer än bara föräldrapeng. Jag tänker bostadsbidrag och underhållsbidrag. Det går kanske att hitta billigare bostad också. Du kan bo i etta första åren och får kanske välja sämre område. 

Om du väljer att behålla så kan du hoppa av skolan och jobba fram till barnet kommer för att spara så mycket som möjligt att ha till senare. 

Men det är klart att det kommer bli svårt med lekland och babysim och semestrar. Det får du ta med i beaktandet. Å andra sidan är det inget som behövs. Barn är glada om de får vara på lekplatsen. Jag hade gott om pengar men först ville vi inte och sen kom pandemin, så vi var första gången på lekland när barnet var fem år. Vi hade så roligt ändå. 

Killen bor dessutom i ett annat land 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (J) skrev 2024-09-18 18:44:11 följande:
    Vänta, är han från ett annat land? 
    Vi bor i Sverige,många är från andra länder (mångkulturella Sverige).Spelar ingen roll,TS ska inte flytta för att en man vill något!
  • Anonym (J)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-18 18:49:12 följande:
    Vi bor i Sverige,många är från andra länder (mångkulturella Sverige).Spelar ingen roll,TS ska inte flytta för att en man vill något!
    Det vet jag redan. Ja det var så jag menade. Om hon överhuvudtaget ska flytta behöver hon känna honom ordentligt, men föehoppmingsvis har de redan känt varann i flera år 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-18 18:49:12 följande:
    Jag menade att flytta till en annan sak är en stor sak men detta handlade ju om att hon måste flytta till ett annat Land.
  • Aliona
    Samna skrev 2024-09-18 18:00:41 följande:
    Ja vi är tillsamman. han vill också ha barnet egentligen men börjar gå mer och mer mot att vi inte är redo. Men om jag vill behålla så stöttar han det och önskar då att jag flyttar till honom, så att han blir en delaktig pappa som kan ta hand om oss. Han vill inte att jag ska behålla om jag och barnet bor här och han i det land som han bor i
    Du ska inte flytta till hans land! Absolut, absolut inte! Ni måste lära känna varandra som familj först innan du ens tänker på det. Flyttar du så är du fast. Du kan inte flytta hem igen mot hans vilja. Det är det landets lagar som gäller om ni skulle skilja er. Du har inte släkt eller vänner där som kan stödja dig. Du blir beroende av honom båda ekonomiskt och socialt. Du kan kanske inte ens språket? Det blir svårare att skaffa utbildning och få jobb. Behåller du barnet så kan ni hälsa på varandra, du kan tillbringa del av föräldraledigheten där - men föytta för allt i världen inte dit innan du är ansolut 100% säker. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (J) skrev 2024-09-18 18:50:51 följande:
    Jag menade att flytta till en annan sak är en stor sak men detta handlade ju om att hon måste flytta till ett annat Land.
    Nej inte flytta nu!Skulle inte rekommendera.
  • Anonym (Flytta inte!)
    Samna skrev 2024-09-18 18:00:41 följande:
    Ja vi är tillsamman. han vill också ha barnet egentligen men börjar gå mer och mer mot att vi inte är redo. Men om jag vill behålla så stöttar han det och önskar då att jag flyttar till honom, så att han blir en delaktig pappa som kan ta hand om oss. Han vill inte att jag ska behålla om jag och barnet bor här och han i det land som han bor i
    Flytta inte utomlands till honom med barnet! Då kommer du bli fast och få det än jobbigare! Varför kan inte han flytta hit för att vara en närvarande pappa?

Du kan få det att fungera. Om du behöver försörjningsstöd en tid så är det ingen katastrof, ha bara en plan för framtiden. Sök jobb, vad som helst, nu under graviditeten. Om du har arbetat så höjs ju din SGI för varje extra månad du jobbat. Saker behöver inte en bebis speciellt mycket av. Det mesta går att få tag i begagnat. Du kan även få underhåll för barnet. 

Nu vet jag inte vart i Sverige du bor men större än en etta behövs inte heller de första åren. Då sjunker hyran. 

Gå och prata med Familjeenheten på kommunen, eller budgetrådgivaren. 
  • Anonym (Hopp)

Att ha möjlighet göra abort är ett självklart i en värld där vi alla ska ha rätten till våra kroppar och framtid. 

Men ett barn som blivit till utan planering är inte end of the world. Jobbigt av och till med småbarn men det är livet ändå. Du verkar mogen för uppgiften. lycka till! 

• Anonym (J)
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-18 18:54:10 följande:
    Nej inte flytta nu!Skulle inte rekommendera.
    Nej jag blev jätteförvånad. Trodde ju absolut att hon menade flytta till annan stad. Men ett annat land, nej ts, gör det inte. Låt isåfall han flytta hut. Och tar det tid, så låt det göra det. 
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen