• Samna

Jag vill inte göra abort egentligen

Jag är gravid för första gången i v. 11+5. I början var jag väldigt glad över plusset och började snabbt känna ett band till bebisen som växer där inne. Allt detta gör mig lycklig, tanken att jag ska få ett barn och bli mamma. Jag har längtat efter det och även fast graviditeten var oplanerad så  är bebisen inte oönskad. 
    men de runt omkring mig säger gör abort. jag är ung, bor hemma, har inget jobb eller klar med skolan. Jag vet själv att det inte är den bästa tiden, det bästa är att bygga upp mer först innan vi skaffa barn. Och behåller jag och flyttar ut, bor själv så kommer jag ha det svårt ekonomiskt och ha det tufft. 

problemet är att det tar emot så mycket. Igår hade jag tid för första tabletten, gick Dit två gången men klarade inte det. Jag bara satt med tabletten i handen och grät o grät. Jag har tid igen på lördag. Men det blir inte lättare då. Jag vill inte göra det, alls, men alla har ju rätt och känner att jag behöver..

• Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen
  • Anonym (Mia)

Gör inte abort då!Det kan bli livslång trauma om det är tvång!

• Anonym (M)

Gör inte våld på dig själv så mycket som det där kommer bli. Du vill inte. Du kommer sörja och ångra dig förfärligt, kanske resten av livet.

Abort är till för kvinnor som vill avsluta sin graviditet, inte för att göra omgivningen nöjd. 

Det är din kropp och ditt val!

• Aliona

Vänta lite! 

Du har mer än en månad på dig att tänka klart. Visst, abort blir svårare och svårare, men det är viktigt att du har landat i ett beslut. Ta ett par veckor och fundera på hur det skulle kunna funka rent praktiskt. Ta hjälp av soc eller någon. Du är ju inte så ung ändå, jag tänkte först att du var minderårig. Kan du få jobb? Har du sgi? Hur mycket skulle du få i föräldrapeng. Vad skulle du kunna få för bostad? 

Utgå från att du måste göra allt själv, så får all hjälp bli en bonus. Vad gäller pappan så får du båda utgå ifrån att du kommer att vara helt utan honom, men också scenariet att han stämmer dig på vårdanden och du blir bunden till honom de kommande 20 åren. 

Hur vill du att ditt liv ska bli? 

• huala igen

Det låter som att du är pressad till att göra abort.
    Kom ihåg att det är ditt val om ingen annans.

Min mamma blev gravid med mig i samma ålder.
    Det var en hoppsan - inte alls planerat.
    Så tacksam att jag fick chansen till ett liv.

• Anonym (Lisa)
    Fjäril kär skrev 2024-09-18 12:56:06 följande:
    Börja först med att ta reda på vilka möjligheter du har till att få en vettig ekonomi. Boka tid hos soc tex ,dom är jättebra att räkna ut vad du kommer att ha för pengar ,vilka bidrag du kan söka och vilken hjälp konkret du kan få av dom eller andra tex . 

Jag tror din omgivning möjligen är orolig för att dom ska få ta ansvar för ditt barn och att dom oroar sig för hur du kommer att må och hur du ska lösa allt . Kanske du bör sätta dig ner med din familj och lägga upp en plan för hur du tänker dig att första tiden med en bebis ska bli. 

Börja tänka praktiskt och hitta lösningar på din oro för närmaste tiden. 

För om ett par veckor är det försent att ångra sig och då bör du redan ha en fungerande plan.

Förlåt men en fungerande plan är inte att gå på försörjningsstöd. Jag har själv gjort det en kort period (ett halvår ungefär tills jag fyllde 20 och kunde gå CSN på komvux) med mitt första barn men det var inte planen , jag var ännu yngre än TS men tillsammans med pappan och vi flyttade ihop , han hade jobb men sen tog det slut och pappan tog tillbaks sina föräldradagar trots att det var jag som hade barnet. 

Bättre att kolla med  Försäkringskassan om föräldrapenning isåfall. Beroende på vad TS gör nu kan hon ju ha rätt till mer än lägsta. Och hon kan ju faktiskt börja jobba eller plugga nu innan också om hon inte redan gör det. Eller så väntar hon med barn tills hon inte behöver gå på försörjningsstöd. För det är som sagt ingen bra plan att tänka att soc ska lösa allt. Det är existensminimun och det är inte roligt för nått barn att leva så. Saker kan hända så man hamnar där men det är ingen bra idé att sitta och planera för att utsätta sitt barn för det. Speciellt nu när allt är så dyrt. Har du inte själv levt på existensmminimum tror jag inte du riktigt förstår vad det innebär, jag kan säga att det finns mycket jag hellre skulle göra och har gjort än att hamna där igen. 

• Anonym (Mia)

Min vän gråter fortfarande (efter c 30 år senare)över en abort hon egentligen ville inte göra .

• Anonym (J)

Vad säger killen? Är ni tillsammans? 

• Samna
    Anonym (E) skrev 2024-09-18 13:48:30 följande:

Vad säger dina föräldrar? Jag menar om de inte är stöttande så är det första du måste göra skaffa eget boende, de har inte valt att börja om med småbarn och även om det är ditt barn så kommer det att påverka dem om du bor kvar. Jag hade en kompis som iofs var 18 men bodde kvar hemma i nedervåningen med sitt barn, även om hennes föräldrar hjälpte till så var de allt annat än glada över situationen, hon bodde kvar i något eller två tills hon blev gravid med nästa men då fick hon snabbt flytta

Ja, jag hade behövt att flytta. oron är att jag inte vet hur jag ska få ihop det ekonomiskt, föräldrapenningen kommer ligga på 7500 kr om jag tar ut alla dagar. sen är det väll bara barnbidrag. Jobba och studera kommer jag inte kunna göra första tiden, var först inne på att studera på distans men vet inte om man orkar det. Och med tanke på att man får räkna en hyra ligger på 7-8 tusen så har jag då inga pengar kvar efter, vad hände med mat, blöjor, kläder osv. 
    hade jag känt mig trygg i den situationen hade jag utan tvekan behållt..
  • Fjäril kär
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-18 17:02:47 följande:

Förlåt men en fungerande plan är inte att gå på försörjningsstöd. Jag har själv gjort det en kort period (ett halvår ungefär tills jag fyllde 20 och kunde gå CSN på komvux) med mitt första barn men det var inte planen , jag var ännu yngre än TS men tillsammans med pappan och vi flyttade ihop , han hade jobb men sen tog det slut och pappan tog tillbaks sina föräldradagar trots att det var jag som hade barnet. 

Bättre att kolla med  Försäkringskassan om föräldrapenning isåfall. Beroende på vad TS gör nu kan hon ju ha rätt till mer än lägsta. Och hon kan ju faktiskt börja jobba eller plugga nu innan också om hon inte redan gör det. Eller så väntar hon med barn tills hon inte behöver gå på försörjningsstöd. För det är som sagt ingen bra plan att tänka att soc ska lösa allt. Det är existensminimun och det är inte roligt för nått barn att leva så. Saker kan hända så man hamnar där men det är ingen bra idé att sitta och planera för att utsätta sitt barn för det. Speciellt nu när allt är så dyrt. Har du inte själv levt på existensmminimum tror jag inte du riktigt förstår vad det innebär, jag kan säga att det finns mycket jag hellre skulle göra och har gjort än att hamna där igen. 

Anonym (Lisa) skrev 2024-09-18 17:02:47 följande:

Jag skrev ingenting om försörjningsstöd.  Det finns annan typ av hjälp man kan få i akuta lägen om det är så. 
    Samt att om man nu är i behov av försörjningsstöd så är det ju tillfälligt i många fall.  
    Jag skrev ingenstans att jag tycker soc ska lösa allt, mitt tips var bara att ta kontakt med dom för att dom är bra på att räkna ut ekonomi och kan tipsa om både rättigheter och skyldigheter i samband med att barn föds. 
    Tolka inte in saker jag inte skrev.
  • Samna
    Anonym (J) skrev 2024-09-18 17:55:22 följande:

Vad säger killen? Är ni tillsammans? 

Ja vi är tillsamman. han vill också ha barnet egentligen men börjar gå mer och mer mot att vi inte är redo. Men om jag vill behålla så stöttar han det och önskar då att jag flyttar till honom, så att han blir en delaktig pappa som kan ta hand om oss. Han vill inte att jag ska behålla om jag och barnet bor här och han i det land som han bor i
Svar på tråden Jag vill inte göra abort egentligen