• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • KillBill
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 11:03:06 följande:
    Fast det där kommer man inte ifrån, oavsett. Barnlösa politiker sitter och fattar beslut som rör barn och föräldrar. Politiker som kunde köpa sig en lägenhet när de fyllde 18 ska sitta och fatta beslut omkring försörjningsstöd. Politiker som levt i storstad hela sitt liv ska sitta och fatta beslut som rör landsbygden. Och så vidare.
    Själv tycker jag att det är är en oanständig retorik och att Republikanerna är ett oanständigt parti. En president har en mängd ministrar, rådgivare etc. och tar in fakta från olika håll innan ett beslut. Att  en kvinna är barnlös (av en anledning som vi inte känner till) har ingen påverkan på hennes möjligheter att bli en bra president. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Mano)
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-23 09:42:03 följande:
    Hennes pappa är svart, så hon är hälften svart. Och hennes mans hudfärg har inget med hennes etnicitet att göra.

Som du kanske vet har USA en gammal regel från slaveritiden som kallas för the one drop rule. En droppe svart blod gör dig svart. Det var förmånligt för slavägarna som då själva kunde "producera" nya slavar och ändå hålla dem i fångenskap oavsett hur vita de såg ut. Idag leder den regeln till andra resultat som kanske inte är lika önskade. De tänker inte som du och jag, att man är en del av det ena och en del av det andra. Har du svarta förfäder så är du "black", även om du har en vit eller indisk förälder. 

Hon har gått på det traditionellt svarta universitetet Howard University och är även medlem i en svart studentförening.  

Oavsett detta, tror jag att hon har en god chans att vinna. Hon lär locka både svarta röster och kvinnors röster. Den svarta delen av kongressen (Black Caucus) var snabba att säga att hon är deras kandidat. 

Av allt att döma blir Kamala Harris demokraternas kandidat. Det ska mycket till för att det blir någon annan. 
    Extremt rasistisk tanke att någon är svart med en droppe svart blod. Men det är en rest från slaveri tiden så man behöver inte bli förvånad. Sådana tankar borde bara bort.
  • Embla twopointoh
    KillBill skrev 2024-07-23 09:53:55 följande:
    Själv tycker jag att det är är en oanständig retorik och att Republikanerna är ett oanständigt parti. En president har en mängd ministrar, rådgivare etc. och tar in fakta från olika håll innan ett beslut. Att  en kvinna är barnlös (av en anledning som vi inte känner till) har ingen påverkan på hennes möjligheter att bli en bra president. 
    Jag har inte fört någon retorik mot Harris. Inlägget du citerar var ett svar på ett annat inlägg, som tyckte att det var fel att en gammal politiker ska fatta beslut som kommer att få konsekvenser för yngre personer. Och då svarade jag att man inte kommer ifrån detta, oavsett, och tog några generella exempel.
  • KillBill
    Embla twopointoh skrev 2024-07-23 10:26:19 följande:
    Jag har inte fört någon retorik mot Harris. Inlägget du citerar var ett svar på ett annat inlägg, som tyckte att det var fel att en gammal politiker ska fatta beslut som kommer att få konsekvenser för yngre personer. Och då svarade jag att man inte kommer ifrån detta, oavsett, och tog några generella exempel.
    OK, då missförstod jag. Jag reagerade mest på att republikanerna nu argumenterar för att Kamala  H skulle vara olämplig pga. hennes barnlöshet. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-23 09:42:03 följande:
    Hennes pappa är svart, så hon är hälften svart. Och hennes mans hudfärg har inget med hennes etnicitet att göra.

Som du kanske vet har USA en gammal regel från slaveritiden som kallas för the one drop rule. En droppe svart blod gör dig svart. Det var förmånligt för slavägarna som då själva kunde "producera" nya slavar och ändå hålla dem i fångenskap oavsett hur vita de såg ut. Idag leder den regeln till andra resultat som kanske inte är lika önskade. De tänker inte som du och jag, att man är en del av det ena och en del av det andra. Har du svarta förfäder så är du "black", även om du har en vit eller indisk förälder. 

Hon har gått på det traditionellt svarta universitetet Howard University och är även medlem i en svart studentförening.  

Oavsett detta, tror jag att hon har en god chans att vinna. Hon lär locka både svarta röster och kvinnors röster. Den svarta delen av kongressen (Black Caucus) var snabba att säga att hon är deras kandidat. 

Av allt att döma blir Kamala Harris demokraternas kandidat. Det ska mycket till för att det blir någon annan. 
    Demokraten Elizabeth Warren försökte ju hävda hon hade Cherrokee indian blod, men det bet henne i röven. De försöker med alla konster för att dra minoritetsväljare.
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2024-07-23 13:16:08 följande:
    Demokraten Elizabeth Warren försökte ju hävda hon hade Cherrokee indian blod, men det bet henne i röven. De försöker med alla konster för att dra minoritetsväljare.
    Alla amerikaner säger att de har en "mormorsmor som var Cherokee" eller något. Eftersom de innerst inne önskar att de hade sitt ursprung i Nordamerika så att de kan rättfärdiga sin existens på något sätt. 

Det är märkligt, men jag har hört både vita och svarta amerikaner prata om sin (oftast kvinnliga) indiansläkting. Det är 99% humbug. 

I 9 fall av 10 handlar det om en vit/svart släkting. Svarta vill inte tänka på att de har en slavhandlare till förfader och vita vill inte ha svart blod så då hittar de på att det är en indian istället. 
  • Konservativ

Kamala Harris har stor chans att bli "Demokraternas" presidentkandidat även om det inte är helt säkert. Men hon är en usel debattör och hon har mycket skit i bagaget från Bidenregimen. Till exempel har hon ju mörkat hur senil Biden är. Vilket hon fortfarande gör. 

Trump är fortfarande favorit, lyckligtvis.

• Padirac
    Konservativ skrev 2024-07-23 18:23:51 följande:

Kamala Harris har stor chans att bli "Demokraternas" presidentkandidat även om det inte är helt säkert. Men hon är en usel debattör och hon har mycket skit i bagaget från Bidenregimen. Till exempel har hon ju mörkat hur senil Biden är. Vilket hon fortfarande gör. 

Trump är fortfarande favorit, lyckligtvis.

Att Biden är senil är någonting Trumps MAGArörelse påstår. Det finns ingenting som visar att Biden är mer senil än Trump så här långt.
  • Konservativ
    Padirac skrev 2024-07-23 18:54:19 följande:
    Att Biden är senil är någonting Trumps MAGArörelse påstår. Det finns ingenting som visar att Biden är mer senil än Trump så här långt.
    Bara ett antal videor, inklusive debatten med Trump.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-07-23 18:54:19 följande:
    Debatten mot Trump var ju en katastrof och den utlösande faktorn till att det skapades ett tryck på Biden att dra sig ur. Att det inte skulle finnas något som visar att han har åldrats mycket behöver man verkligen inte vara MAGA-supporter för att inse.
    Dessutom är inte det verkliga problemet huruvida han är senil idag eller inte utan vad som kommer att hända under mandatperioden. Att Biden hoppade av bör ha ökat Demokraternas chanser.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?