• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • nihka
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-24 14:06:06 följande:

Trump är en ganska typisk bad boy och är ju dömd för bedrägeri, sexuella övergrepp och självklart förtal eftersom det är hans specialgren. 

Just nu leder Kamala Harris och det får honom att darra i skorna. Hon kommer att ge honom ordentligt motstånd så det ska bli några väldigt spännande månader framöver! 

En rutinerad åklagare mot en dömd brottsling. Otroligt häftigt. 

Trump drar sig inte heller för att driva med personer med funktionshinder:

www.svt.se/nyheter/utrikes/man-atalas-for-valdtakt-av-10-aring-som-fick-gora-abort-i-en-annan-delstat
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Konservativ
    Mentat skrev 2024-07-24 17:31:12 följande:
    Jag tror nog hon har betydligt bättre chanser än så. Trump är ju ungefär lika smidig socialt som en noshörning med rabies i en porslinsaffär så även de som egentligen gillar hans politik - vilken det talas alldeles för litet om - kan känna sig tveksamma till att rösta på honom.  Hans personlighet är dock mest ett problem för hans medarbetare. Som svensk är jag mer intresserad av vilken politik han vill föra.

Jag tycker det är ett svaghetstecken hos republikanerna att inte kunna ställa upp med en mer sympatisk kandidat för vad som i slutändan kan vara samma politik. Nu är det fullt tänkbart att Trump vinner ändå men det är bättre odds för demokraterna utan Biden enligt mig.
    Menar du att Harris har större chanser än Trump? Det tror jag inte. Men om du menar att hon har större chanser än Biden så håller jag med. Nu är ju situationen ganska ny och folk har inte hunnit tänka igenom det än. Om ett par veckor kan man nog se hur folk kommer att rösta, särskilt i de stater som är intressanta.
    Debatt mellan Trump och Harris blir nog avgörande.
  • Anonym (GF)
    Xenia skrev 2024-07-21 23:31:50 följande:
    Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

Fyra:

Hon är inkompetent också.
  • Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-24 18:36:02 följande:
    Fyra:

Hon är inkompetent också.
    Ja och "färgad" och "kvinna" är snarare tillgångar i demokraternas väljarbas. Det kommer att vara många som röstar på henne fast de inte har en aning om vilken politik hon vill föra, BARA FÖR ATT "det är dags för en färgad kvinnlig president nu". Den demokratiska väljarbasen tänker inte längre än så.
  • Mentat
    Konservativ skrev 2024-07-24 18:16:32 följande:
    Menar du att Harris har större chanser än Trump? Det tror jag inte. Men om du menar att hon har större chanser än Biden så håller jag med. Nu är ju situationen ganska ny och folk har inte hunnit tänka igenom det än. Om ett par veckor kan man nog se hur folk kommer att rösta, särskilt i de stater som är intressanta.
    Debatt mellan Trump och Harris blir nog avgörande.
    Jag menar att hon har större chans än Biden och större chans än 1 på 10. 

Opinionsundersökningar är knepiga i USA med tanke på deras valsystem. Håller med om att en debatt mellan de två är oerhört viktig.
  • Anonym (X)

Trump blev slagen av en senil gubbe förra valet och gick bananas. Kul att se hur han blir om han förlorar mot en färgad kvinna. 

• Embla twopointoh
    Cathariiina skrev 2024-07-24 18:48:40 följande:
    Ja och "färgad" och "kvinna" är snarare tillgångar i demokraternas väljarbas. Det kommer att vara många som röstar på henne fast de inte har en aning om vilken politik hon vill föra, BARA FÖR ATT "det är dags för en färgad kvinnlig president nu". Den demokratiska väljarbasen tänker inte längre än så.
    I ett demokratiskt land får man lägga sin röst på vem/vad man vill och av vilken anledning man vill. Inte heller behöver man en examen i statsvetenskap eller ha uppnått en viss poäng på ett kunskapstest för att få rösta. Tack och lov!
  • Cathariiina
    Embla twopointoh skrev 2024-07-24 21:34:21 följande:
    I ett demokratiskt land får man lägga sin röst på vem/vad man vill och av vilken anledning man vill. Inte heller behöver man en examen i statsvetenskap eller ha uppnått en viss poäng på ett kunskapstest för att få rösta. Tack och lov!
    "Tack och lov" säger du, men jag är inte helt säker på att det ÄR bra. Det kanske borde vara någon sorts test för röstlicens i alla fall - ungefär som högskoleprovet fast utan matteuppgifterna, med läsförståelse och ordförståelse, allmänbildning och en tonvikt på frågor om (ekonomisk) historia, statskunskap och nationalekonomi. Inte jättehöga krav men i alla fall NÅGON form av krav. Typ motsvarande 1,0 på högskoleprovet.

...men vänsterpacket skulle skrika sig hesa emot det, för då skulle de förlora större delen av sina väljare såklart.
  • Padirac
    Cathariiina skrev 2024-07-24 23:21:44 följande:
    "Tack och lov" säger du, men jag är inte helt säker på att det ÄR bra. Det kanske borde vara någon sorts test för röstlicens i alla fall - ungefär som högskoleprovet fast utan matteuppgifterna, med läsförståelse och ordförståelse, allmänbildning och en tonvikt på frågor om (ekonomisk) historia, statskunskap och nationalekonomi. Inte jättehöga krav men i alla fall NÅGON form av krav. Typ motsvarande 1,0 på högskoleprovet.

...men vänsterpacket skulle skrika sig hesa emot det, för då skulle de förlora större delen av sina väljare såklart.
    Alternativhögern som tror på alternativa fakta och konspirationsteorier skulle inte få rösta då!
  • Tow2Mater

Hon prioriterade tydligen att tala inför en svart kvinnoförening idag och dissade Benjamin Netanyahu's tal till Kongressen. Himmel, det bådar inte gott om hon ska leda internationella saker.

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?