Xenia skrev 2024-07-25 18:57:08 följande:
"Republikanska ledare uppmanar sina partikollegor att undvika rasistiska och sexistiska attacker mot Kamala Harris, Demokraternas troliga presidentkandidat."
www.folkbladet.nu/2024-07-24/republikaner-sag-inget-rasistiskt-om-harris-23ab5
Låter bra men kommer det verkligen att bli så?
"Förmaningarna kommer efter att några republikaner och Trump-allierade hävdat att Harris kvoterats in av mångfaldsskäl, och inte valts på grund av sina meriter.
En video från 2021 har också blivit viral, där Trumps vicepresidentkandidat JD Vance refererat till flera demokrater ? däribland Kamala Harris ? som "ett gäng barnlösa kattanter som är eländiga i sina egna liv och med de val de gjort, så de vill göra resten av landet eländiga också"."
Vance tycks inte ha något emot osakliga personangrepp.
Om den åldrige Trump skulle falla ifrån under sin mandattid, så blir Vance president. Om Trump överlever sin mandattid, så blir troligen Vance republikanernas presidentkandidat. Lysande utsikter eller?
Jag gillar Vance. Han är inte karismatisk som Trump, så någon ikonisk oförglömlig president kan han aldrig bli. Men jag gillar att han vet hur HELA verkligheten ser ut (det finns till och med en film om hans eländiga uppväxt), att han har arbetat sig upp (ingen kan anklaga honom i alla fall för att bara ha levt upp pappas pengar), att han på så sätt fått en så vid erfarenhet av amerikaners levnadsförhållanden som är möjligt...
Det är nog närmast unikt för en president i modern tid, jag kan inte komma på en enda som inte varit privilegierad, eller i alla fall som minst haft stabila medelklassföräldrar, och fått gå i alla fina skolor som en självklarhet, utan någon kamp.
Jag gillar även att han har tänkt själv, att han kom till katolicicmen efter eget sökande och inte p.g.a. hjärntvätt i barndomen (han konverterade 2018), och att han vågar stå för det han tror på. T.ex. att abort är oacceptabelt.