Cathariiina skrev 2024-07-26 19:22:46 följande:
Som jag har skrivit tidigare: om jag skulle bo i USA och ha rösträtt där på riktigt, så skulle jag få ett svårt dilemma, för jag skulle också oroa mig över hur det skulle bli om man skulle bli sjuk eller fattig eller inte kunna betala för sina barns universitetsstudier, under republikanskt styre.
Men ideologiskt och kulturellt så är republikanerna så mycket sundare än demokraterna, och trots att man kan tycka vad man vill om deras åsikter om allmän sjukförsäkring, allmänna studiebidrag till studenter och sådant, så står de ÄVEN för allt det fina och positiva i den gamla pionjärandan. Och Mr Trump kommer så nära den som en modern amerikan kan komma. Något sådant här:
Är inget fan av varken republikanerna eller demokraterna men måste jag välja blir det demokraterna. Bättre miljöpolitik, större allmän välfärd och bredare socialt skyddsnät. Demokraternas största nackdel är deras woke-ifiering och att de är så drogliberala.
Jag håller med republikanerna om att framgång är något nästan alla kan skapa själva. Men man måste finnas där på ett bättre sätt för de som misslyckas. Å andra sidan är även demokraterna för långt till höger i de frågorna. Direkt skamligt hur delar av städer som LA och SanF ser ut nu för tiden. Men jag vet att de är styrda av demokraterna.