• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Anonym (Loopenswoopen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-22 23:24:01 följande:
    Ett av hans syften var att röra runt i grytan i Washington, och det lyckades han med.

Nu är inte den har tråden om Trump. Trodde ni kunde diskutera Harris utan att hela tiden behöva referera till Trump, men det verkar tydligen svårt.
    Vilka "ni"? Det du diskuterade med mig refererade till andra kändisar som presidenter.

Och nu diskuterar du själv Trump, men det har du ensamrätt till?
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-23 00:11:19 följande:
    Vilka "ni"? Det du diskuterade med mig refererade till andra kändisar som presidenter.

Och nu diskuterar du själv Trump, men det har du ensamrätt till?
    Du och några till dubbelanonyma = ni
  • Anonym (Loopenswoopen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-23 00:21:26 följande:
    Du och några till dubbelanonyma = ni
    Du diskuterar själv Trump bakom din anonymitet.
  • Anonym (Natalie)
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 11:03:06 följande:
    Fast det där kommer man inte ifrån, oavsett. Barnlösa politiker sitter och fattar beslut som rör barn och föräldrar. Politiker som kunde köpa sig en lägenhet när de fyllde 18 ska sitta och fatta beslut omkring försörjningsstöd. Politiker som levt i storstad hela sitt liv ska sitta och fatta beslut som rör landsbygden. Och så vidare.
    Jo där håller jag med. Kamala Harris har ju inga barn till exempel. Absolut inget fel med det och fullt förståeligt om man vill satsa på karriären men tänkte eftersom du tog det som exempel. Män fattar beslut som rör kvinnor och tvärtom. Man kommer ju inte ifrån att politiker fattar beslut som inte rör just dom själva. Trump har ju barn och barnbarn så man får väl anta att han inte struntar totalt i hur världen ser ut i framtiden. Det tror jag iförsej såklart inte någon som inte har barn gör heller. 
  • Anonym (Natalie)
    fornminne skrev 2024-07-22 21:45:35 följande:
    Obama är till hälften vit, med en uppenbart blandad fru.

Kamala är något ljusare, men ännu mer blandad. Om det nu har så stor betydelse.

Jag tror inte att svarta bara röstar på svarta, lika lite som vita bara röstar på vita. Det finns ju även andra stora väljargrupper i USA, som asiater och latinos.

Det viktiga är att man inte längre måste vara en vit man för att bli president eller vise-president. Utan att även kvinnor och minoriteter börjar komma fram. Men det viktigaste är förstås vilken politik som förs.
    Hur är Michelle Obama uppenbart blandad? Ok , alla afroamerikaner är väl lite blandade men hon ser Inte speciellt blandad ut alls, hon är svart helt enkelt.
  • Anonym (Natalie)
    Kirenaj68 skrev 2024-07-22 15:41:08 följande:

Nu säger jag inte att Joe Biden har gjort några större fel eller att skotten mot Trumpen var rätt, men jag börjar bli trött på gamla gubbar som lever i febriga drömmar om fornstora dagar och framtida paradis. Tänk er en värld utan Trump, Putin, Kim, Xi, Netanyahu, tomtarna i Teheran och Modi i Indien som börjar bli alltmer maktgalen. Det hade nog varit lite mer avspänt i världen då. 

Kim Jong Un är väl ändå inte en gammal gubbe? Han är 40.  Tror definitivt världen skulle vara mycket bättre utan honom men speciellt gammal är han inte 
  • KillBill
    Anonym (Natalie) skrev 2024-07-23 00:53:46 följande:
    Jo där håller jag med. Kamala Harris har ju inga barn till exempel. Absolut inget fel med det och fullt förståeligt om man vill satsa på karriären men tänkte eftersom du tog det som exempel. Män fattar beslut som rör kvinnor och tvärtom. Man kommer ju inte ifrån att politiker fattar beslut som inte rör just dom själva. Trump har ju barn och barnbarn så man får väl anta att han inte struntar totalt i hur världen ser ut i framtiden. Det tror jag iförsej såklart inte någon som inte har barn gör heller. 

Ja många amerikanska  män (exempelvis Donald Trump) anser att kvinnor inte ska ha rätten att  bestämma över sin egen kropp /ta beslut om abort. En viktig  förklaring är förstås att män inte har en aning om hur det är att drabbas av en oönskad graviditet. 

Det skulle inte förvåna mig om abortfrågan blir en mycket viktig fråga i det amerikanska valet och en fråga som kommer straffa Republikanerna och Donald Trump.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • fornminne
    Anonym (Natalie) skrev 2024-07-23 00:57:42 följande:
    Hur är Michelle Obama uppenbart blandad? Ok , alla afroamerikaner är väl lite blandade men hon ser Inte speciellt blandad ut alls, hon är svart helt enkelt.
    Det är väl en definitionsfråga. Jag tycker att hon ser blandad ut, men vad hon kallar sig är delvis något annat. Man ser ju att hon är afroamerikan, men det syns (lite) även på Kamala Harris.

Barack Obama kallas USA:s första svarta president, trots att han är till hälften vit.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kamala) skrev 2024-07-22 20:59:24 följande:

Observera att Kamala inte är afro amerikansk.  Endast 25 procent och gift med en vit man. Så lockar knappast svartas röster på samma vis som Obama gjorde.
    Jag tror det är rätt stor chans att någon annan blir demokraternas kandidat. Hon har någ rätt liten chans mot Trump.

Hennes pappa är svart, så hon är hälften svart. Och hennes mans hudfärg har inget med hennes etnicitet att göra.

Som du kanske vet har USA en gammal regel från slaveritiden som kallas för the one drop rule. En droppe svart blod gör dig svart. Det var förmånligt för slavägarna som då själva kunde "producera" nya slavar och ändå hålla dem i fångenskap oavsett hur vita de såg ut. Idag leder den regeln till andra resultat som kanske inte är lika önskade. De tänker inte som du och jag, att man är en del av det ena och en del av det andra. Har du svarta förfäder så är du "black", även om du har en vit eller indisk förälder. 

Hon har gått på det traditionellt svarta universitetet Howard University och är även medlem i en svart studentförening.  

Oavsett detta, tror jag att hon har en god chans att vinna. Hon lär locka både svarta röster och kvinnors röster. Den svarta delen av kongressen (Black Caucus) var snabba att säga att hon är deras kandidat. 

Av allt att döma blir Kamala Harris demokraternas kandidat. Det ska mycket till för att det blir någon annan. 
  • Mrs Moneybags
    fornminne skrev 2024-07-23 09:09:34 följande:
    Det är väl en definitionsfråga. Jag tycker att hon ser blandad ut, men vad hon kallar sig är delvis något annat. Man ser ju att hon är afroamerikan, men det syns (lite) även på Kamala Harris.

Barack Obama kallas USA:s första svarta president, trots att han är till hälften vit.
    Se mitt inlägg ovan. 

Michelle Obama är definitivt enbart "black" i USA och inget annat. 
    Barack Obama är också "black" eftersom han har en svart förälder. Men hans förmåga att tilltala alla sorters människor var säkert en del av hans framgångskoncept. Den förmågan får man ju lättare om man växer upp med människor med olika bakgrund. 

Den genomsnittliga svarta amerikanen är ca 70% svart. De kommer ändå att definiera sig som svarta oavsett om de är 20% svarta eller 100. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?