• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • fornminne

Det som skulle kunna rädda USA är om Harris ökar i popularitet samt om demokraterna lyckas mobilisera många mittenväljare, samt många till vänster som inte brukar rösta. Fattiga minoriteter t ex.

Då hänger det på att övertyga tillräckligt många om vad som skulle kunna hända om Trump blev president igen. Demokraterna kan inte vinna på popularitet allena. Bara om tillräckligt många ser dem som det minst dåliga alternativet.

Hade republikanerna haft en mindre kontroversiell och mindre farlig kandidat, hade demokraterna förmodligen inte haft en chans. Nu finns i alla fall en möjlighet.

• Postman

Tror hon kan ha en chans men det kommer krävas en del tur i kombo med mycket skicklighet. Många kanske också gärna skulle se en kvinna på posten och nu släpar sig till valurnorna. 

• nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 10:57:01 följande:

Harris är väldigt impopulär, hon uppfattas som en kappvändare, försvarare av korruption (eller som en del av den), och som inte egentligen har någon ideologi utom att sitta vid makten.

Det skulle väl vara att väljare, nu när Biden visat sig vara precis så virrig som hans politiska motståndare sagt hela tiden, faktiskt anser att även Trump är för gammal, och därför hellre röstar på den yngre kandidaten. Det kan hon säker få röster för. Och för att vissa röstar på vad som helst som inte är Trump.

Men jag tror att Trump är svårslagen. Det är inte omöjligt, men om inget viktigt händer under dessa månader skulle jag bli förvånad om Trump förlorade mot Harris.

(Som en parentes: Jag har svårt att höra om Harris utan att tänka på att kamela betyder hemsk eller fruktansvärd på finska.)

Kamela Harreis är mer populär än både Biden och Trump:

today.yougov.com/ratings/politics/popularity/politicians/all
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2024-07-22 12:03:23 följande:
    Kamela Harreis är mer populär än både Biden och Trump:

today.yougov.com/ratings/politics/popularity/politicians/all
    Om Harris är mer populär än Trump eller inte beror på vilken poll man tittar på. Jag ska erkänna att min uppfattning utgår mer ifrån vad som sägs och skrivs i media (både demokratisk och republikansk), än från undersökningarna.

Och faktum är att Harris både har haft och har en hel del kritiker, även inom sitt eget parti. Om Harris kan få röster bara av det faktum att hon inte är Trump, så kommer Trump att få röster bara av det faktum att han inte är Harris.

De närmsta månaderna ska bli intressanta.
  • Kirenaj68

Det är amerikanarna som väljer. Men jag hoppas att hon vinner. Världen har redan 2000-talets Hitler Putin i Ryssland,  kärnvapendåren och fetknoppen Kim i Nordkorea och maktgalningen Xi i Kina som inte drar sig för någonting. Världen behöver inga fler galningar på tunga poster.....

• nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 12:23:55 följande:
    Om Harris är mer populär än Trump eller inte beror på vilken poll man tittar på. Jag ska erkänna att min uppfattning utgår mer ifrån vad som sägs och skrivs i media (både demokratisk och republikansk), än från undersökningarna.

Och faktum är att Harris både har haft och har en hel del kritiker, även inom sitt eget parti. Om Harris kan få röster bara av det faktum att hon inte är Trump, så kommer Trump att få röster bara av det faktum att han inte är Harris.

De närmsta månaderna ska bli intressanta.
    Vem har inte kritiker?

Vi får se om hennes popularitet ökar närmaste månaderna. Troligtvis blir det så. Tror många är jävligt trötta på dessa geriatriska gubbar som dominerat politiken så länge. De kan även göra sig av med 82-åriga Mitch MacConnell som har varit senator för Kentucky sedan 1985. Hans bäst-före-datum har verkligen gått ut för länge sedan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    Xenia skrev 2024-07-21 23:31:50 följande:
    Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

Att hon är kvinna och formellt färgad, inget som direkt syns, är inte nödvändigtvis något problem. Obama valdes och det har framförts en hel del åsikter om att Michelle Obama skulle ha goda chanser om hon hade kandiderat.

Det intressanta enligt min mening är varför hon är impopulär? Trump är ju också rejält impopulär i breda väljarkretsar men har ändå stora chanser att vinna. Varför skulle inte Harris kunna det?
  • KillBill

Jag tror att snack om att Biden var för gammal nu kommer slå tillbaka mot Donald Trump. Han är nu den äldsta presidentkandidaten genom tiderna och nu kommer blickarna riktas  mot honom och hans begynnande senilitet.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Kirenaj68

Nu säger jag inte att Joe Biden har gjort några större fel eller att skotten mot Trumpen var rätt, men jag börjar bli trött på gamla gubbar som lever i febriga drömmar om fornstora dagar och framtida paradis. Tänk er en värld utan Trump, Putin, Kim, Xi, Netanyahu, tomtarna i Teheran och Modi i Indien som börjar bli alltmer maktgalen. Det hade nog varit lite mer avspänt i världen då. 

• Kirenaj68

Till Killbill.

Håller med. Trumpen är redan nu halvsenil och som fd delstatsåklagare kommer Kamal Harris att sopa banan med honom när hon tar upp brotten han har dömts för och ifrågasätter om en en dömd brottsling ska sitta som president.

Sverige är långtifrån fulländat och det finns saker i Amerika som är värt beundran, men känslan är att Staterna blir allt sjukare.

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?