• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 18:43:26 följande:

Jag tror inte att hon kommer att kunna vinna, hon är inte så populär i en populistiskt tid, och att hon är kvinna. Väljarna har nog svårt att föreställa sig en kvinna på presidentposten (möjligen Michelle Obama) Hudfärgen är nog det enda egentliga plusset om jag får vara ärlig.

tyvärr.

Varfor skulle hudfärgen spela roll, USA har redan haft en svart president.
  • Anonym (Loopenswoopen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-22 18:58:43 följande:
    Varfor skulle hudfärgen spela roll, USA har redan haft en svart president.
    Hudfärgen är ett plus. Obama skulle troligen inte vunnit om han vore en vit kvinna.
  • fornminne
    Dr Nail skrev 2024-07-22 17:22:18 följande:

Ni missar att Joe Biden inte kritiseras för sin ålder utan för sin senilitet. Trump är pigg, han tänker klart. Det är inte siffran utan hur man hanterar den, tråkigt och ÅLDERISTISKT vore annars.

Biden har ifrågasatts för sin ålder också, både av motståndare och anhängare. 

Hans höga ålder har dragits upp i var och varannan debatt, vilket är märkligt eftersom Trumpen är nästan lika gammal. Om Biden hade kandiderat mot någon i Vances eller Harris ålder, hade ålderskritiken varit mer begriplig.

Man borde enbart ha fokuserat på hälsan och kapaciteten. Att Biden verkar skröplig, medan Trumpen är jämförelsevis pigg och vital, än så länge. Båda har dock varit bland de äldsta presidenterna när de suttit på posten.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 19:14:33 följande:
    Hudfärgen är ett plus. Obama skulle troligen inte vunnit om han vore en vit kvinna.
    Varfor skulle Harris svarta hudfärg vara ett plus? Tror du att svarta väljare ska komma ut i drövor och rösta som de gjorde för just obama eftersom han var svart och första svarta presidenten?
  • Anonym (Loopenswoopen)
    Tow2Mater skrev 2024-07-22 20:33:16 följande:
    Varfor skulle Harris svarta hudfärg vara ett plus? Tror du att svarta väljare ska komma ut i drövor och rösta som de gjorde för just obama eftersom han var svart och första svarta presidenten?
    Skulle harris vara en vit kvinna så är det ett minus. Det är min uppfattning.

Ta OJ-rättegången där åklagarna trodde att svarta kvinnor skulle visa sympatier för en misshandlad (och dödad) kvinna. Det visade sig att hudfärgen övertrumfar kvinnligt kön bland beslutsfattande.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 20:51:41 följande:
    Skulle harris vara en vit kvinna så är det ett minus. Det är min uppfattning.

Ta OJ-rättegången där åklagarna trodde att svarta kvinnor skulle visa sympatier för en misshandlad (och dödad) kvinna. Det visade sig att hudfärgen övertrumfar kvinnligt kön bland beslutsfattande.
    Jag fattar fortfarande inte varför du upfattat det så.
  • Anonym (Kamala)

Observera att Kamala inte är afro amerikansk.  Endast 25 procent och gift med en vit man. Så lockar knappast svartas röster på samma vis som Obama gjorde.
    Jag tror det är rätt stor chans att någon annan blir demokraternas kandidat. Hon har någ rätt liten chans mot Trump.

• Anonym (Loopenswoopen)
    Anonym (Kamala) skrev 2024-07-22 20:59:24 följande:

Observera att Kamala inte är afro amerikansk.  Endast 25 procent och gift med en vit man. Så lockar knappast svartas röster på samma vis som Obama gjorde.
    Jag tror det är rätt stor chans att någon annan blir demokraternas kandidat. Hon har någ rätt liten chans mot Trump.

Jag tror också hon har en liten chans. Det som möjligen är negativt för Trump är hans höga ålder. En bättre kandidat för demokraterna skulle vara någon slags kändis, som the rock. Han har tackat nej tidigare.
  • Tow2Mater
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 21:28:15 följande:
    Jag tror också hon har en liten chans. Det som möjligen är negativt för Trump är hans höga ålder. En bättre kandidat för demokraterna skulle vara någon slags kändis, som the rock. . Han har tackat nej tidigare.
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-22 21:28:15 följande:
    Jag tror också hon har en liten chans. Det som möjligen är negativt för Trump är hans höga ålder. En bättre kandidat för demokraterna skulle vara någon slags kändis, som the rock. Han har tackat nej tidigare.. Han har tackat nej tidigare.
    Så vilka kompetenser ser du hos the Rock för att leda landet? eller menar du att du tror demokrater är så dumma de röstar bara för att han skulle vara en demokratröstande rik kändis?
  • Pixxel

Det kommer nog bli jäkligt jämnt. Om Kamala Harris lyckas få soffliggare att gå till vallokalen tror jag hon vinner.

Frågan är hur det ska gå till bara....

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?