• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Mrs Moneybags

20 år yngre, menar jag. Trump är hela 78 år gammal! 

Det är så fel att någon som har en tioårshorisont kvar i livet ska sitta och fatta beslut om unga människors liv och framtid. 

• Anonym (Trist)

Dessutom är hon utbildad och intelligent något den genomsnittliga amerkanen inte gillar.

• Anonym (K)
    Dr Nail skrev 2024-07-22 08:43:37 följande:
    Nä, Trump kommer greppa henne om fittan. De valde en ännu chanslösare kandidat än Biden, ingen gillar henne och INGEN kom ihåg henne innan allt detta. Inte du heller.
    Han kommer säkert att greppa henne om fittan. Och just det kommer han att förlora valet på. 
  • Embla twopointoh

Harris är väldigt impopulär, hon uppfattas som en kappvändare, försvarare av korruption (eller som en del av den), och som inte egentligen har någon ideologi utom att sitta vid makten.

Det skulle väl vara att väljare, nu när Biden visat sig vara precis så virrig som hans politiska motståndare sagt hela tiden, faktiskt anser att även Trump är för gammal, och därför hellre röstar på den yngre kandidaten. Det kan hon säker få röster för. Och för att vissa röstar på vad som helst som inte är Trump.

Men jag tror att Trump är svårslagen. Det är inte omöjligt, men om inget viktigt händer under dessa månader skulle jag bli förvånad om Trump förlorade mot Harris.

(Som en parentes: Jag har svårt att höra om Harris utan att tänka på att kamela betyder hemsk eller fruktansvärd på finska.)

• Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 10:57:01 följande:

Harris är väldigt impopulär, hon uppfattas som en kappvändare, försvarare av korruption (eller som en del av den), och som inte egentligen har någon ideologi utom att sitta vid makten.

Det skulle väl vara att väljare, nu när Biden visat sig vara precis så virrig som hans politiska motståndare sagt hela tiden, faktiskt anser att även Trump är för gammal, och därför hellre röstar på den yngre kandidaten. Det kan hon säker få röster för. Och för att vissa röstar på vad som helst som inte är Trump.

Men jag tror att Trump är svårslagen. Det är inte omöjligt, men om inget viktigt händer under dessa månader skulle jag bli förvånad om Trump förlorade mot Harris.

(Som en parentes: Jag har svårt att höra om Harris utan att tänka på att kamela betyder hemsk eller fruktansvärd på finska.)

Vilken tur att hon inte heter Kamela då. 
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 10:03:11 följande:

20 år yngre, menar jag. Trump är hela 78 år gammal! 

Det är så fel att någon som har en tioårshorisont kvar i livet ska sitta och fatta beslut om unga människors liv och framtid. 

Fast det där kommer man inte ifrån, oavsett. Barnlösa politiker sitter och fattar beslut som rör barn och föräldrar. Politiker som kunde köpa sig en lägenhet när de fyllde 18 ska sitta och fatta beslut omkring försörjningsstöd. Politiker som levt i storstad hela sitt liv ska sitta och fatta beslut som rör landsbygden. Och så vidare.
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 11:01:07 följande:
    Vilken tur att hon inte heter Kamela då. 
    Ja, jag slant på tangenterna och skrev fel. Kamala är finska för hemsk.
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 11:05:17 följande:
    Ja, jag slant på tangenterna och skrev fel. Kamala är finska för hemsk.
    Jaha. Tur att hon inte kandiderar i Finland då! Skrattande
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-22 11:09:35 följande:
    Jaha. Tur att hon inte kandiderar i Finland då! Skrattande
    Ja, jag menar inte att det är relevant vad hennes namn betyder på finska. Det var därför jag skrev det som en parentes omkring min egen, personliga tanke. Glad
  • fornminne

Det handlar inte bara om ålder, utan hälsa och kapacitet. Trump är bara några år yngre än Biden, men uppfattas som 10 år yngre. Det säger mer om Biden än om Trump, men i alla fall.

Trump är också i äldsta laget, men om inget drastiskt händer innan valet, tror jag tyvärr att han blir svårslagen. Inte omöjlig att slå, men svårslagen.

USA är så splittrat och polariserat att många missnöjda hellre skulle rösta på en diktator än på demokraterna. Nästan oavsett vem som kandiderar.

Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?