Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Dr Nail skrev 2024-07-22 08:43:37 följande:
    Nä, Trump kommer greppa henne om fittan. De valde en ännu chanslösare kandidat än Biden, ingen gillar henne och INGEN kom ihåg henne innan allt detta. Inte du heller.
    Oj, vilket tråkigt språk du använder.

Kamala Harris är förstås mycket känd eftersom hon är USA:s vicepresident. De som inte känner till henne kan vara människor som är ointresserade av politik. 

Jag tror att Kamala har en god chans, eftersom många resonerar så att de röstar på vad som helst utom Trump. Dessutom är hon en extremt bra debattör, så han kommer få det riktigt tufft i debatter med henne. Tänk på att hon är nästan 30 år yngre än honom och välutbildad jurist. Hur sarkastisk han än kan vara så är han inte mer snabbtänkt än henne. Det är därför han gärna ville ha kvar Biden och ska försöka få det till att det är mot konstitutionen att byta presidentkandidat såhär sent. Trump är rädd, helt enkelt.

Det ska bli väldigt spännande att se hur de närmaste 4 månaderna ser ut. Och jätteroligt om Harris kritiserar Trumps ålder, för även han är alldeles för gammal för att vara president. 
  • Mrs Moneybags

20 år yngre, menar jag. Trump är hela 78 år gammal! 

Det är så fel att någon som har en tioårshorisont kvar i livet ska sitta och fatta beslut om unga människors liv och framtid. 

• Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 10:57:01 följande:

Harris är väldigt impopulär, hon uppfattas som en kappvändare, försvarare av korruption (eller som en del av den), och som inte egentligen har någon ideologi utom att sitta vid makten.

Det skulle väl vara att väljare, nu när Biden visat sig vara precis så virrig som hans politiska motståndare sagt hela tiden, faktiskt anser att även Trump är för gammal, och därför hellre röstar på den yngre kandidaten. Det kan hon säker få röster för. Och för att vissa röstar på vad som helst som inte är Trump.

Men jag tror att Trump är svårslagen. Det är inte omöjligt, men om inget viktigt händer under dessa månader skulle jag bli förvånad om Trump förlorade mot Harris.

(Som en parentes: Jag har svårt att höra om Harris utan att tänka på att kamela betyder hemsk eller fruktansvärd på finska.)

Vilken tur att hon inte heter Kamela då. 
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2024-07-22 11:05:17 följande:
    Ja, jag slant på tangenterna och skrev fel. Kamala är finska för hemsk.
    Jaha. Tur att hon inte kandiderar i Finland då! Skrattande
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kamala) skrev 2024-07-22 20:59:24 följande:

Observera att Kamala inte är afro amerikansk.  Endast 25 procent och gift med en vit man. Så lockar knappast svartas röster på samma vis som Obama gjorde.
    Jag tror det är rätt stor chans att någon annan blir demokraternas kandidat. Hon har någ rätt liten chans mot Trump.

Hennes pappa är svart, så hon är hälften svart. Och hennes mans hudfärg har inget med hennes etnicitet att göra.

Som du kanske vet har USA en gammal regel från slaveritiden som kallas för the one drop rule. En droppe svart blod gör dig svart. Det var förmånligt för slavägarna som då själva kunde "producera" nya slavar och ändå hålla dem i fångenskap oavsett hur vita de såg ut. Idag leder den regeln till andra resultat som kanske inte är lika önskade. De tänker inte som du och jag, att man är en del av det ena och en del av det andra. Har du svarta förfäder så är du "black", även om du har en vit eller indisk förälder. 

Hon har gått på det traditionellt svarta universitetet Howard University och är även medlem i en svart studentförening.  

Oavsett detta, tror jag att hon har en god chans att vinna. Hon lär locka både svarta röster och kvinnors röster. Den svarta delen av kongressen (Black Caucus) var snabba att säga att hon är deras kandidat. 

Av allt att döma blir Kamala Harris demokraternas kandidat. Det ska mycket till för att det blir någon annan. 
  • Mrs Moneybags
    fornminne skrev 2024-07-23 09:09:34 följande:
    Det är väl en definitionsfråga. Jag tycker att hon ser blandad ut, men vad hon kallar sig är delvis något annat. Man ser ju att hon är afroamerikan, men det syns (lite) även på Kamala Harris.

Barack Obama kallas USA:s första svarta president, trots att han är till hälften vit.
    Se mitt inlägg ovan. 

Michelle Obama är definitivt enbart "black" i USA och inget annat. 
    Barack Obama är också "black" eftersom han har en svart förälder. Men hans förmåga att tilltala alla sorters människor var säkert en del av hans framgångskoncept. Den förmågan får man ju lättare om man växer upp med människor med olika bakgrund. 

Den genomsnittliga svarta amerikanen är ca 70% svart. De kommer ändå att definiera sig som svarta oavsett om de är 20% svarta eller 100. 
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2024-07-23 13:16:08 följande:
    Demokraten Elizabeth Warren försökte ju hävda hon hade Cherrokee indian blod, men det bet henne i röven. De försöker med alla konster för att dra minoritetsväljare.
    Alla amerikaner säger att de har en "mormorsmor som var Cherokee" eller något. Eftersom de innerst inne önskar att de hade sitt ursprung i Nordamerika så att de kan rättfärdiga sin existens på något sätt. 

Det är märkligt, men jag har hört både vita och svarta amerikaner prata om sin (oftast kvinnliga) indiansläkting. Det är 99% humbug. 

I 9 fall av 10 handlar det om en vit/svart släkting. Svarta vill inte tänka på att de har en slavhandlare till förfader och vita vill inte ha svart blod så då hittar de på att det är en indian istället. 
  • Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-07-24 13:34:08 följande:
    Fast Trump ÄR inte en "bad boy". Det är något som de vänsterliberala har hittat på och som svenska PK-media har tagit upp. Trump har varit en medlem av det amerikanska etablissemanget i hela sitt liv... och han har aldrig använt droger och är faktiskt till och med helnykterist! Han är löjligt präktig. 

Sedan kan jag berätta en hemlighet för dig. ALLA politiker är lögnare. Det måste de vara, för annars klarar de sig inte. Det gäller att vara snabbtänkt, kunna ducka frågor, kunna ge svar som egentligen inte svarar på frågan etc.. Kan du inte det så blir du inte långvarig i den leken. 

Så fånigt att kalla en gammal man för en mobbare... Och det är för övrigt tvärtom: riktiga mobbare har dåligt självförtroende, som de försöker bättra på genom att hacka på någon som de anser står lägre i hackordningen. 

Nej det gör jag verkligen inte! Kriminella, missbrukare o.s.v. är det värsta jag vet. Jag gillar intelligenta och helst välutbildade människor, som sköter sina jobb och sina hem och sina barn. Trump är för gammal för att väcka erotiska känslor, och han väckte för övrigt inga sådana hos mig när han var yngre heller. Han var inte tillräckligt snygg för det. Jag ser till vad som är bäst för USA och världen. Tänk bara på en sådan sak, som att Kamela vill ha fri abort fram till födseln igen! Spöke Spöke D.v.s hon saknar empati helt och hållet. DÄR kan du tala om sinnessjuk.

John Wayne var känd just för att vara som sina rollfigurer i verkligheten också. Han var "decent". Skulle ha blivit en utmärkt president! Glad

Trump är en ganska typisk bad boy och är ju dömd för bedrägeri, sexuella övergrepp och självklart förtal eftersom det är hans specialgren. 

Just nu leder Kamala Harris och det får honom att darra i skorna. Hon kommer att ge honom ordentligt motstånd så det ska bli några väldigt spännande månader framöver! 

En rutinerad åklagare mot en dömd brottsling. Otroligt häftigt. 

• Mrs Moneybags
    Cathariiina skrev 2024-07-24 14:05:03 följande:
    Jamen det var ju inte sant. Är det sant så väntar man inte 27 år med att anmäla. Kvinnan såg bara sin chans att få en massa pengar av en rik man, och bli känd. Det var många kvinnor som tog den chansen, när domstolarna var i det närmaste tvungna att döma till kvinnans fördel, när Me Too var som hetast. 

Om det inte var sant fanns det ingen anledning för honom att betala henne många sköna miljoner. Då hade han lika gärna kunnat ta henne till rättegång eller stämma henne för förtal. Nu blev det tvärtom istället! 

• Mrs Moneybags
    Anonym (MAGA) skrev 2024-07-28 21:27:28 följande:
    Jag väntar tills efter TV-debatten i september innan jag tror något om ett utjämnat opinionsläge.
    Trump kanske vinner valet, men jag har svårt att tro att han vinner några debatter. Hans problem (och många andra politiker) är att han fokuserar enbart på motståndaren. Kallar dem öknamn, hånar, berättar om alla fel och misstag de har gjort. Men att berätta vad man själv vill åstadkomma verkar sitta långt inne. 

Det blir en utmaning för honom att verkligen måla upp en bild av den framtid för USA som han ser framför sig och inte bara säga att Kamala skrattar för mycket eller är marxist, hatar judar eller något liknande. 

Tror inte att det funkar att komma med lögner och påhopp om man ska debattera med en rutinerad åklagare. Men det ska verkligen bli intressant att se. 

Anledningen till att han hoppade av debatten 10 september är ju för att han inte har tänkt ut hur han ska bemöta Kamala Harris. Förr eller senare blir han dock tvungen att ta tjuren vid hornen och försöka sig på en debatt. Det blir dock inte lika enkelt som med Joe Biden. 

Kanske blir 17 september av istället.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?