• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 12:57:55 följande:
    Tror många snarare har problem åt det mentala och psykiska när det gäller viktproblem. Stressäter, tröstäter. Kanske någon psykisk ohälsa. Komplicerad relation till mat, kan vara tex pga uppväxt.
    Om man ser till de med fetma så ja, då är det bara mentala problem.

Att all glädje kommer från maten. Det är det de har.

Som med alla andra beroenden så är det en konsekvens av ett tomt liv.
  • Anonym (Jessica)

Skulle inte tro det är större skillnad mot smala. Bara för man är smal betyder det inte att man är hälsosam. 

• Anonym (Jessica)

Man kan dock ändå vara hälsosam och få pcos , finnar, besvär med sköldkörteln osv. 

• Anonym (Frame)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-22 15:55:57 följande:

Skulle inte tro det är större skillnad mot smala. Bara för man är smal betyder det inte att man är hälsosam. 

Manär mer hälsosam.

Tvärtom mot dug är jag övertygad om att skillnaden i gemen är mycket större än man kan tro mellan någon som är smal och överviktig.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 15:52:28 följande:
    Om man ser till de med fetma så ja, då är det bara mentala problem.

Att all glädje kommer från maten. Det är det de har.

Som med alla andra beroenden så är det en konsekvens av ett tomt liv.

Möjligt, men kan nog förekomma lite överallt i olika utsträckning. Har bekanta som är högst normalviktiga som definitivt har en märklig relation till mat. Lite åt ångest? 

En väninna som aldrig varit överviktig kan tex aldrig ha godsaker, chips eller kaffebröd och liknande hemma. Hon äter upp det. Allt. Så någon sorts hetsätning light, hon kräks alltså inte upp det, men kan inte bara låta det vara.

• Anonym (Frame)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 16:18:52 följande:

Möjligt, men kan nog förekomma lite överallt i olika utsträckning. Har bekanta som är högst normalviktiga som definitivt har en märklig relation till mat. Lite åt ångest? 

En väninna som aldrig varit överviktig kan tex aldrig ha godsaker, chips eller kaffebröd och liknande hemma. Hon äter upp det. Allt. Så någon sorts hetsätning light, hon kräks alltså inte upp det, men kan inte bara låta det vara.

Låter snarare som en person som har hög aptit men anpassat sitt sätt att leva.

Personen hade som så många andra överviktiga kunnat säga att "jag är överviktig för att jag har så hög aptit. Det är inget jag kan göra."
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 19:58:46 följande:
    Låter snarare som en person som har hög aptit men anpassat sitt sätt att leva.

Personen hade som så många andra överviktiga kunnat säga att "jag är överviktig för att jag har så hög aptit. Det är inget jag kan göra."
    Snarare får ju hela familjen anpassa sig efter henne för de kan ju aldrig ha något hemma? 
  • Anonym (Fråga från)

Min mans släkt är på det viset att allt äts upp om det finns. det verkar bottna i att mamman hade typ 9 syskon och som barn fick alla skynda sig att äta. lite Som min hund när vi hämtade henne, hon glufsade i sig allt på ett sätt jag aldrig sett en hund äta. ägarna måste ställt fram en som alla fick äta av, nåt jag inte visste  

Själv är jag ensambarn och har alltid ätit sakta, i lugn och ro  

ställer man fram en stor skål godis på bordet är den slut inom 10 min. En äter inte alls för så kan hon inte sluta. Lika bra att vara utan. Ungefär som med alkohol för vissa. 

• Anonym (Frame)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 22:01:36 följande:
    Snarare får ju hela familjen anpassa sig efter henne för de kan ju aldrig ha något hemma? 
    Man ska inte ha skräpmat hemma eftersom det ökar konsumtionen. Så hela familjen gynnas av det.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-22 22:17:54 följande:

Min mans släkt är på det viset att allt äts upp om det finns. det verkar bottna i att mamman hade typ 9 syskon och som barn fick alla skynda sig att äta. lite Som min hund när vi hämtade henne, hon glufsade i sig allt på ett sätt jag aldrig sett en hund äta. ägarna måste ställt fram en som alla fick äta av, nåt jag inte visste  

Själv är jag ensambarn och har alltid ätit sakta, i lugn och ro  

ställer man fram en stor skål godis på bordet är den slut inom 10 min. En äter inte alls för så kan hon inte sluta. Lika bra att vara utan. Ungefär som med alkohol för vissa. 

Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 22:32:41 följande:
    Man ska inte ha skräpmat hemma eftersom det ökar konsumtionen. Så hela familjen gynnas av det.

Visst, men för mig är det ett märkligt och faktiskt ouppfostrat beteende.  Om man tex bakar så ska ju det finnas att ta fram när man vill ha det, eller om man köper hem glass eller något annat lite mer festligt, dessertost, godis, choklad, dricka, annat.

Kanske beror det mycket på hur man är uppväxt. Vi hade alltid allt möjligt hemma jämt men ingen tog bara för att det fanns. Jag skulle i alla fall få spel om barnen (eller vuxen) skulle äta upp saker bara för att det fanns hemma.
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?