• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (Fråga från)

och jag har aldrig haft så fint blodsocker som när jag slutade med lchf. 35 ligger det på nu. och så stabilt att pumpen sköter sig själv och kör på basalen, tar aldrig bolus. 

Jag mådde dåligt av ketonerna, och jag kom ur ketosen varje gång jag åt kolhydrater vilket innebar att jag hela tiden gick in och ur den. 

jag hade definitivt "keto-influensa" jämt pga och kände mig sjuk under många år utan att fatta det först när jag slutade, att det berodde på lchf. 

om jag går ner av lågkalori och mår bra, varför ska jag fortsätta med lchf kan man fråga er!  Om det är vad som funkar för er, kör på. Jag vill behålla min vikt nu. 

• Anonym (Fråga från)
    Anonym (M) skrev 2024-09-06 22:24:49 följande:
    Ja... har inte sagt emot där heller. Men har haft jag påståt att protein höjer blodsockret? 

Ja, ts verkar äta för lite protein om inte ens kan ta rn normal joggingtur utan att bli låg. Då äter man för lite protein och får ett icke-stsbilt blodsocker. Och nej, man måste inte vräka i sig kolhydrater eller sötsaker bara för att man har lågt blodsocker. Då har man ätit fel från första början. Men jag är inte speciellt förvånad att det finns folk som missköter sin diabetes. Däremot tycker jag att det är fruktansvärt att man göra så mot sin egen kropp. Men men, inte problem. 

Missköter min kropp för att jag blir låg av en joggingtur? 

jag dricker ungefär 2 dl nyponsoppa när jag blir låg. 

jag har inte en enda komplikation, aldrig haft ett högt hba1c. att man blir låg av att jogga är inte ett mått på att man missköter sig. Vafan svamlar du om?? 

Jag har provat att jogga i alla olika situationer, före frukost, efter, middag, kväll. Under fasta. sockret sjunker JÄMT. Men vet du, jag när utmärkt av lite nyponsoppa.

Tillbaka till sen lilla sekt med dig, antar att du hänger i gruppen "smarta diabetiker" med. folk brukar vara sådär hysteriska där när det kommer till kolhydrater. 

• Anonym (Fråga från)

Det lustiga med den gruppen är att nästan alla som visar sina prover har riktigt usla värden. 

alltid höga triglycerider och hdl t.ex.  så försöker alla andra heja på och säga "är MER FETT" du äter för lite Hahah. 

jag har alltid haft bra värden, och ännu bättre när jag slutade med lchf. Med det sagt är jag inte rädd för kolesterol. Kroppen behöver det och skulle själv aldrig ta statiner. Men INGEN människa ska ha höga triglycerider ihop med lite andra värden som diabetiker tycker är jättebra i den gruppen. Sekten!!

• Anonym (Fråga från)

Ldl skulle det stå.
    höga triglycerider och LDL. 

• Anonym (Fråga från)

Jag lämnar tråden nu, ni får fortsätta diskussionen utan mig och tycka vad ni vill att jag misshandlar min kropp etc. Orkar ej med såna diskussioner. 

• Anonym (Omg)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-08 07:43:42 följande:

Jag lämnar tråden nu, ni får fortsätta diskussionen utan mig och tycka vad ni vill att jag misshandlar min kropp etc. Orkar ej med såna diskussioner. 

Det var ju du som startade den här tråden, men tydligen så är det är bara okej för dig att kommentera andra (och dessutom på ett rätt fördomsfullt sätt) men om någon kommenterar dig så blir du så kränkt att du lämnar tråden? Moget. 
  • Anonym (Fråga från)
    Anonym (Omg) skrev 2024-09-08 14:03:20 följande:
    Det var ju du som startade den här tråden, men tydligen så är det är bara okej för dig att kommentera andra (och dessutom på ett rätt fördomsfullt sätt) men om någon kommenterar dig så blir du så kränkt att du lämnar tråden? Moget. 

man går visst ändå notiser fast man tagit bort favoriter. Synd...För att tråden kom att handla om lchf. det kan ni diskutera utan mig för jag har inget intresse av det mer  

• Anonym (Omg)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-08 16:21:20 följande:

man går visst ändå notiser fast man tagit bort favoriter. Synd...För att tråden kom att handla om lchf. det kan ni diskutera utan mig för jag har inget intresse av det mer  

Blev det inte en tråd om hur dåliga alla överviktiga är som inte klarar av att gå ner i vikt? Det var det du hade hoppats på ju, att få trycka ner någon annan för att må lite bättre själv. 
  • Anonym (Fråga från)
    Anonym (Omg) skrev 2024-09-08 16:35:12 följande:
    Blev det inte en tråd om hur dåliga alla överviktiga är som inte klarar av att gå ner i vikt? Det var det du hade hoppats på ju, att få trycka ner någon annan för att må lite bättre själv. 

Nej min frågeställning handlade om det som står, om alla har sjukliga, dvs fysiska svårigheter som gör att man har svårt att gå ner. 

blir ni kränkta kan ni scrolla vidare. Men jag har faktiskt fått många bra svar redan och känns färdig. Vill man diskutera lchf och andra livsstilar/metoder står det er fritt. 

• Anonym (Frame)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-08 19:44:33 följande:

Nej min frågeställning handlade om det som står, om alla har sjukliga, dvs fysiska svårigheter som gör att man har svårt att gå ner. 

blir ni kränkta kan ni scrolla vidare. Men jag har faktiskt fått många bra svar redan och känns färdig. Vill man diskutera lchf och andra livsstilar/metoder står det er fritt. 

I stort sett ingen med fet.a har några egentliga fysiska hinder. Det handlar som jag tidigare sa om psykiska problem som får fysiskt uttryck.
  • Anonym (M)
    Anonym (Frame) skrev 2024-09-08 21:14:08 följande:
    I stort sett ingen med fet.a har några egentliga fysiska hinder. Det handlar som jag tidigare sa om psykiska problem som får fysiskt uttryck.
    Finns många som har just fysiska hinder utan att det egentligen handlar om psykiska problem. 
  • Anonym (Frame)
    Anonym (M) skrev 2024-09-08 21:26:30 följande:
    Finns många som har just fysiska hinder utan att det egentligen handlar om psykiska problem. 
    Stämmer inte. Det finns dock de som kommer med den dåliga undanflykten. Att de kommer med den undanflykten visar återigen att det handlar om psykiska problem.
  • Anonym (M)
    Anonym (Frame) skrev 2024-09-08 21:40:39 följande:
    Stämmer inte. Det finns dock de som kommer med den dåliga undanflykten. Att de kommer med den undanflykten visar återigen att det handlar om psykiska problem.
    Jaha, så läkarna ljuger. Intressant påstående du kommer med
  • Anonym (Människor med olika påverkan)
    Anonym (M) skrev 2024-09-08 22:39:07 följande:
    Jaha, så läkarna ljuger. Intressant påstående du kommer med
    Hen kanske jobbar på försäkringskassan?
    De brukar alltid veta bättre än läkare 😄
  • Anonym (Faktorer)
    Anonym (Frame) skrev 2024-09-08 21:14:08 följande:
    Jag håller med. Psykiska problem ligger bakom så mycket när det kommer till vår fysiska hälsa. Stress, ångest, depression, utbrändhet, obearbetat trauma, missbruk och mobbning, att misstrivas på sitt jobb mm, allt detta påverkar våra liv, vilka val vi gör, hur vi hanterar motgångar, hur mycket ork vi har osv. Psykiska hinder kan vara minst lika svåra, om inte ännu svårare att hantera. 

Jag är övertygad om att det är väldigt få människor som lider av fetma för att de inte vet att de behöver äta mindre och röra sig mer. Men för att göra den förändringen behöver man jobba rätt hårt med sig själv, ändra livsstil, kanske byta jobb, kanske lösa problem i sina relationer, gå i terapi, kämpa mot sitt matmissbruk, sänka stress och ångestnivån i livet. Det här är det svåra med att gå ner i vikt, att finna energin och motivationen när det finns så många hinder att det inte känns görbart. 

Jag själv led av fetma och många kan nog känna igen sig i svårigheten att hålla tankarna på ett mål och bara följa den raka linjen framåt. Istället vacklar tankarna mellan olika inställningar till övervikten och då är det inte lätt att varken skapa eller bibehålla en viss kost eller livsstil. Jag kunde tänka att nu jävlar ska jag ta tag i detta till att uppgivet tänka att jag aldrig kommer att lyckas och lika gärna kan ge upp, till att äcklas av mig själv, till att tycka att det inte är så illa ändå. 

Lägg till en enorm stress och bristande rutiner pga arbete med oregelbundna tider och sömnproblem på detta. Då är det inte så lätt att göra en livsstilsförändring. Det är svårt att veta var man ska börja. Det tar tid att ta reda på vad som fungerar för just mig, det är inte bara att googla fram en diet och bara köra. Man måste hitta något man kan leva med resten av livet för att inte vara den där jojobantaren längre. 

Jag har lyckats gå ner i vikt genom att byta jobb och minska stress i livet och äta regelbundet. Jag hittade var problemet låg hos mig men det tog sin tid. Det här fungerar för mig men kanske inte för alla, så att tipsa andra om metoder och dieter är svårt. Det enda tipset jag kan dela med mig av som alla kan ha nytta av är att ta det lugnt. Låt viktminskning ta tid och varje kg du tappar räknas oavsett om det tog en vecka eller en månad. 
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Faktorer) skrev 2024-09-10 14:08:56 följande:
    Jag håller med. Psykiska problem ligger bakom så mycket när det kommer till vår fysiska hälsa. Stress, ångest, depression, utbrändhet, obearbetat trauma, missbruk och mobbning, att misstrivas på sitt jobb mm, allt detta påverkar våra liv, vilka val vi gör, hur vi hanterar motgångar, hur mycket ork vi har osv. Psykiska hinder kan vara minst lika svåra, om inte ännu svårare att hantera. 

Jag är övertygad om att det är väldigt få människor som lider av fetma för att de inte vet att de behöver äta mindre och röra sig mer. Men för att göra den förändringen behöver man jobba rätt hårt med sig själv, ändra livsstil, kanske byta jobb, kanske lösa problem i sina relationer, gå i terapi, kämpa mot sitt matmissbruk, sänka stress och ångestnivån i livet. Det här är det svåra med att gå ner i vikt, att finna energin och motivationen när det finns så många hinder att det inte känns görbart. 

Jag själv led av fetma och många kan nog känna igen sig i svårigheten att hålla tankarna på ett mål och bara följa den raka linjen framåt. Istället vacklar tankarna mellan olika inställningar till övervikten och då är det inte lätt att varken skapa eller bibehålla en viss kost eller livsstil. Jag kunde tänka att nu jävlar ska jag ta tag i detta till att uppgivet tänka att jag aldrig kommer att lyckas och lika gärna kan ge upp, till att äcklas av mig själv, till att tycka att det inte är så illa ändå. 

Lägg till en enorm stress och bristande rutiner pga arbete med oregelbundna tider och sömnproblem på detta. Då är det inte så lätt att göra en livsstilsförändring. Det är svårt att veta var man ska börja. Det tar tid att ta reda på vad som fungerar för just mig, det är inte bara att googla fram en diet och bara köra. Man måste hitta något man kan leva med resten av livet för att inte vara den där jojobantaren längre. 

Jag har lyckats gå ner i vikt genom att byta jobb och minska stress i livet och äta regelbundet. Jag hittade var problemet låg hos mig men det tog sin tid. Det här fungerar för mig men kanske inte för alla, så att tipsa andra om metoder och dieter är svårt. Det enda tipset jag kan dela med mig av som alla kan ha nytta av är att ta det lugnt. Låt viktminskning ta tid och varje kg du tappar räknas oavsett om det tog en vecka eller en månad. 
    Det var mycket bra jobbat! Jag tycker att du ger väldigt bra råd. 

Jag kan bara upprepa gång på gång. Alla kan gå ner men det krävs väldigt mycket arbete för många.
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?